Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Swischt

Ny 20 hk som väger lite (2-takt)?

Rekommendera Poster

Vår gamla 10 hk 2-taktare har lagt av och jag behöver ny motor till en Ryds 46 plastbåt (80-tal), rorkult. Den gamla har funkat fint förutom att jag vill ha mer fart/längre räckvidd.

Önskemål:
+ Lätt! Prio 1 (nuvarande ligger runt 35 kg, fixar bära 10-15 kg till men håller helst nere)
+ Ny, vill bara köra, inte mecka
+ Mer kraft/fart, båten planar bara knappt med nuvarande motor och den går för långsamt för att ta sig de sträckor jag vill (större insjö)
+ Lättservad

Övrigt: Kör så lite så bränslekonomi är helt oviktigt. Nojjig för stölder så kommer bära in den i låst båtskjul mellan turer.

Vad ska jag ha för motor? Och säljs det ens nyproducerade 2-taktare (som väl är överlägset gällande vikt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Honda BF20 och som väger ungefär 50 kg. Jag tycker det är ett skämt att kalla den för bärbar, jag skulle snarare kalla den för släpbar några enstaka meter.

Problemet är dels vikten. Men framförallt att tyngdpunkten är så högt upp att det är svårt att hålla balansen.

Jag orkar stappla med den några meter mellan båten och en transport vagn men glöm att jag orkar bära den någon längre sträcka.

Det viktigaste är enligt mig att ha bra kärra att köra runt motorn med och har du det så spelar några kilo hit eller dit inte så stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kalle_Anka:

Jag har en Honda BF20 och som väger ungefär 50 kg. Jag tycker det är ett skämt att kalla den för bärbar, jag skulle snarare kalla den för släpbar några enstaka meter.

Problemet är dels vikten. Men framförallt att tyngdpunkten är så högt upp att det är svårt att hålla balansen.

Jag orkar stappla med den några meter mellan båten och en transport vagn men glöm att jag orkar bära den någon längre sträcka.

Det viktigaste är enligt mig att ha bra kärra att köra runt motorn med och har du det så spelar några kilo hit eller dit inte så stor roll.

Släpandet/bärandet är väl bara en del av problemet med en otymplig motor. Jag tycker själva lyftandet upp och ner från båt till brygga är ett riskmoment, i värsta fall ståendes i en vinglig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kalle_Anka:

Jag har en Honda BF20 och som väger ungefär 50 kg. Jag tycker det är ett skämt att kalla den för bärbar, jag skulle snarare kalla den för släpbar några enstaka meter.

Problemet är dels vikten. Men framförallt att tyngdpunkten är så högt upp att det är svårt att hålla balansen.

Jag orkar stappla med den några meter mellan båten och en transport vagn men glöm att jag orkar bära den någon längre sträcka.

Det viktigaste är enligt mig att ha bra kärra att köra runt motorn med och har du det så spelar några kilo hit eller dit inte så stor roll.

Jo en vettig vagn hjälper. Sen är väl de rätt lika varandra eller har du tips på nån bra? Har en ranglig träkonstruktion med små hjul idag så det ska uppdateras. Tänker framför allt att man förutom stabilitet vill ha stora hjul om man som vi har rätt ojämn mark (gräs/grus).

 

En sån tex https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batar-och-motorer/motorer/batmotorkarra-650266/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Rascal:

Släpandet/bärandet är väl bara en del av problemet med en otymplig motor. Jag tycker själva lyftandet upp och ner från båt till brygga är ett riskmoment, i värsta fall ståendes i en vinglig båt.

Håller med. Mellan att lyftas av vagn och lyftas på akterspegel kan det bli lite fippligt med en båt som ligger i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har för att transportera min motor är en Easy-Motor-Toter som Erlandssons brygga sålde för några år sedan. Men dem verkar ha slutat sälja den modellen.

bild.png.ad5aa2e394cb6243b0c19962569171ce.png

 

Det är inte svårt att hitta en kärra för att transportera en 50 kilos motor på ett slätt betonggolv inomhus. Men det är inte alls lika enkelt att transportera samma motor längs en skogsstig eller på en sandstrand. Till det vill man ha en kraftig kärra med stora och rejäla hjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Det som jag har för att transportera min motor är en Easy-Motor-Toter som Erlandssons brygga sålde för några år sedan. Men dem verkar ha slutat sälja den modellen.

bild.png.ad5aa2e394cb6243b0c19962569171ce.png

 

Det är inte svårt att hitta en kärra för att transportera en 50 kilos motor på ett slätt betonggolv inomhus. Men det är inte alls lika enkelt att transportera samma motor längs en skogsstig eller på en sandstrand. Till det vill man ha en kraftig kärra med stora och rejäla hjul.

Verkligen. Den där såg smart ut. Och som att den kan bespara en några svordomar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var svårgooglat. Drog ett mail till bolagets mail men det verkar insomnat. Tyvärr, för den där tänker jag att fler gärna skulle betala för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...