Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Strosselhuset

Bensinslang med kvalité

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Kan någon rekommendera ett fabrikat och leverantör på bensinslang som har god kvalité.

 

Jag vill att den inte hårdnar och spricker och den får gärna vara mjuk från början.

 

Har provat slang från Biltema, Mekonomen och något mer ställe. Är inte nöjd. 

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydroscand.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inhandlade en på Jula för ett år sedan, den hade även en blåsa.

Verkar vara av bra kvalitet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina år som båtmekaniker har jag kommit fram till att italienska slangar, oavsett vad de används till är de bästa. Semperit är nog den sämsta jag använt. Brukar börja spricka efter något år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Under mina år som båtmekaniker har jag kommit fram till att italienska slangar, oavsett vad de används till är de bästa. Semperit är nog den sämsta jag använt. Brukar börja spricka efter något år.

Intressant...

 

Den bensinslang jag tröttnade på köpte jag ny i april, den spricker redan, både i solljus och nere i stuvfacket.

Det är en Semperit...

 

Har en gammal OMC-tank som är ca 35 år.

Slangen är fortfarande mjuk, fin och sprickfri.

Ska kolla om den är märkt och om det kan vara en italiensk slang.

 

Tack för värdefull kunskap!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr hade man mer miljöfarlig mjukgörare i slangarna vilket gjorde att de höll sig mjukare under längre tid.

För några år sedan köpte jag en grå slang med blåsa på biltema, jag han inte hem förrän den var hård som en brudgumma p…..tt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

den var hård som en brudgumma

Hård brudgumma ? 

Den liknelsen var ny för mig. En Bondmora eller Ragata kanske :huh:

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

 

För några år sedan köpte jag en grå slang med blåsa på biltema,

Den modellen har jag tyvärr också köpt, den blev jag inte nöjd med.

Nu saluför de en annan grå, som enl. deras uppgift, är av mycket god kvalité.

Dock bara 9,5 mm och inte på metervara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat på min gamla OMC-slang nu.

Tillverkningsland står tyvärr inte på den.

 

Men den är fortfarande mjuk och sprickfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag renoverade min Silverline så inköptes slangar på hydroscand efter 3månader så hade dessa svällt till dubbel storlek.Var dock inga problem att få nya och dessa har funkat bra.

Är nog ett lotteri detta med gummi eller avsaknaden av detta nu är det mest skitplast från gamla petflaskor i allt som tillverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat byta ut mina bränsleslangar in min dieselbåt. Då har jag tyckt att det låter bra med brandhärdig slang. Jag har dock bara haft den två år i båten så jag kan inte säga något om livslängden.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Branslesystem_Avgassystem/Bransleslang_Anslutning/BRANSLESLANG_BRANDHARDIG_8MM?id=04825

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en bra bränsleslang. Brandhärdig och godkänd av RINA, men den är inte speciellt mjuk på grund av det tjocka materialet.

Bränsleslang.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trucker1:

När jag renoverade min Silverline så inköptes slangar på hydroscand efter 3månader så hade dessa svällt till dubbel storlek.Var dock inga problem att få nya och dessa har funkat bra

Inte ens "skitplast"/gummi blir så.

Det låter som att du köpt slang med - för avsedd vätska - fel gummimaterial. Det är viktigare än man tror, och många som t ex bytt slangar till hydraulbehållare (t ex för bromsvätska) och satt dit diesel/bensin/oljebeständiga råkar ut för uppsvällda slangar. Det må heta "hydraulolja" som är i burken, men det man skall använda där är inte "oljebeständig" slang utan slangar av EPDM-gummi, dvs samma som till kylsystemet

 

Bara ett exempel, men det faktum att du fick nya slangar från samma leverantör som sedan fungerat tyder på att du helt enkelt köpt slangar avsedda för andra vätskor första gången.

 

--------------

 

Men jag håller med om att det blivit svårare att veta att det man köper är bra.

Bytte till stålomspunna bensinslangar från en känd styling/racingfirma på nätet på en av entusiastbilarna häromåret, i samband med en komplett motorrenovering.

I maj i år, när bilen togs ut från vinterförvaringen, kom den inte längre än just ut. Det pissade bensin genom stålflätan på en slang. Åkte dit senare för att byta denna, men det visade sig att varenda en av de "fina" och dyra slangarna var helt uppmurkna i gummit innanför den fina stålflätan. När jag rev den första gick den av inuti. Och nästa började läcka så fort jag petade på den o.s.v.

 

Så nu sitter det vanlig gummislang för bensin (Hydroscand) så man kan se skicket. Man får tyvärr inte vad man betalar för - numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått vitsen med metallomspunna, eller vävomspunna slangar. Det är bättre att corden är inne i slangen. För övrigt är sådana slangar inte tillåtna i klassade installationer. Där måste man kunna besikta slangarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Inte ens "skitplast"/gummi blir så.

Det låter som att du köpt slang med - för avsedd vätska - fel gummimaterial. Det är viktigare än man tror, och många som t ex bytt slangar till hydraulbehållare (t ex för bromsvätska) och satt dit diesel/bensin/oljebeständiga råkar ut för uppsvällda slangar. Det må heta "hydraulolja" som är i burken, men det man skall använda där är inte "oljebeständig" slang utan slangar av EPDM-gummi, dvs samma som till kylsystemet

 

Bara ett exempel, men det faktum att du fick nya slangar från samma leverantör som sedan fungerat tyder på att du helt enkelt köpt slangar avsedda för andra vätskor första gången.

Nu var det ju inte biltema jag gick in på,åkte ju till en firma som säljer slang och i mitt fall så beställde jag bensinslang som falerade.

Och när det gäller stålomspunnen så köpte jag dessa en gång på 80talet ,aldrig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...