Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stan

104 knop båt Marin Traffic

Rekommendera Poster

Har sen några år tillbaka en AIS i båten. Man vill ju kunna se stora snabba båtar på eventuell kollisionskurs.

Sen nu i sommar så susar det fram en 15 m motorbåt i 104 knop i bland annat sthlm skärgård med en skeppare Olsson.

Båten heter C ést normal. Hittar den inte på Marin Traffic. Nån som vet om den finns där och vad den har för beteckning?

https://www.youtube.com/watch?v=QiDBDS_Ji24

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, aldrig sett den.

 

Av videon att döma susar de inte fram speciellt problemfritt. Klantigt också att inte ha koll på hur mycket bränsle man har. Den båten kör de nog snart sönder 😉

Tror f.ö. inte AIS-transponder verkar vara det som har någon högre prioritet hos dessa killar...

 

Påminner mig om en båt i vår hemmahamn med två gasturbinmotorer som drivkälla. Minns inte om de var från en helikopter eller stridsvagn. När den gick så gick den visserligen snabbare än något annat i dessa trakter. Men den gick sällan speciellt länge, och sista (?) gången jag hörde den (jo, den hördes på många sjömils håll) så slutade vrålandet i en smäll. En halvtimme senare kommer den in i hamnen, inbogserad av en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad den har för beteckning och har inte sett videon tidigare, men det var ena riktiga idioter! Kallar SSRS för Coast Guard, ingen koll på vädret, inga vindrutetorkare, ingen koll på förbrukningen osv.

Men jag är väl bara gammeldags som tycker man ska ha lite koll innan man åker iväg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herr Olsson har ju inte blivit bäst i världen  på friåkning (och med det tjänat sina rejäla mängder pengar) genom att ta det säkra före det osäkra.
 

Första gången han gjorde stor uppmärksamhet var när han tjänat sina första miljoner och specialbeställde en Lamborghini som byggdes om för att kunna bli godkänd med med takbox, och som han sen använde som bruksbil även i fjällen. Så detta följer hans personlighet, han är extremsportare och jagar adrenalin, han är  inte båmänniska, och då skiter man i konsekvens tänket och komfort. 

 

Filmen ser ut att starta i mina hemmtrakter, så jag bör nog ha sett den fast jag inte kan minnas det (har inget större intresse för den typ båt), har dock säkert hört den hemifrån huset🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Boanjohan:

Herr Olsson har ju inte blivit bäst i världen  på friåkning

Aha, det är den Olsson. Förstår mer om bakgrunden då men står fast vid att man bör förbereda sig bättre. Har svårt att tro att han inte gjorde det när han friåkte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Aha, det är den Olsson. Förstår mer om bakgrunden då men står fast vid att man bör förbereda sig bättre. Har svårt att tro att han inte gjorde det när han friåkte.

Håller helt med.
Vilka de andra ombord var vet jag inte, men det kändes som likasinnade. 
Är dock inte helt säker på att han förbereder sig så särskilt mycket i skidåkningen. Verkar inte vara hans stil att vara metodisk och förbereda sig, snarare nu ger jag järnet så får det bära eller brista. Och hittills har det burit fler gånger än brustit. Impulsiv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa skulle behöva injektioner med adrenalin för att vi i övriga samhället ska slippa betala för deras dumheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Vissa skulle behöva injektioner med adrenalin för att vi i övriga samhället ska slippa betala för deras dumheter.

Nja, tror Valium eller nå't skulle vara mer effektivt.

Mer "speedy" tror jag inte de behöver bli 😉

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tjänar ju den gode Jon pengar på att vara influencer och folk tittar inte på videor för att se lektioner i sjösäkerhet och allmänt vett... tyvärr. Så här bra PR är väldigt dyrt att köpa för pengar.

 

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1Om1XM/jon-olsson-i-sjodrama-med-sin-superbat


https://www.expressen.se/sport/alpint/hade-inte-gjort-det-om-jag--inte-tjanat-pengar-pa-det/


https://www.di.se/digital/raketartad-tillvaxt-for-jon-olssons-douchebags/


Edit: att en massa gubbar med käpp hojtar "jävla ungdomar" och inte tillhör generationen som har koll på Jon (jag tillhör själv en av de gubbarna) visar hur bra genomslag hans 100-knopskörande får. Tyvärr 😭

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...