Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

Klarlack över olja

Rekommendera Poster

Hej, en snabb (kanske dum) fråga men.

kan man klarlacka över träolja och teakolja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om oljan är uthärdad. 
Men det är viktigt att det inte finns en massa lager av olja på ytan, så man behöver slipa lätt och tvätta av ytan med t ex t-röd innan lackning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, om oljan är uthärdad. 
Men det är viktigt att det inte finns en massa lager av olja på ytan, så man behöver slipa lätt och tvätta av ytan med t ex t-röd innan lackning. 

Tack!

så, mäta med olja. Låta torka riktigt, slippa lätt med fint papper, typ 220-280?

tvätta med t-röd. Lacka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Tack!

så, mäta med olja. Låta torka riktigt, slippa lätt med fint papper, typ 220-280?

tvätta med t-röd. Lacka?

Nja. 
Frågan var ju om man kunde lacka på en oljad yta, och det kan man. Nu skrev du något annat, och då blir det först en motfråga…

 

Vad skall du lacka?

Material (plywood, massivt trä?)?

Träslag (teak, furu, mahogny?)?

Inne eller ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nja. 
Frågan var ju om man kunde lacka på en oljad yta, och det kan man. Nu skrev du något annat, och då blir det först en motfråga…

 

Vad skall du lacka?

Material (plywood, massivt trä?)?

Träslag (teak, furu, mahogny?)?

Inne eller ute?

Ja, egentligen är det en generell fråga för hela båten.. 

men i detta fall gäller det dörrar och hyllor som jag tror är i plywood?

Lacken på hyllorna går dock lätt att skrapa av, medans dörren inte går alls, blir vitmjölig som bäst.

 

Nu kan jag väll passa på fylla på med några frågor. :)

Först och främst, är hela båtens inredning i dåligt skick. Jag har länge funderat på vad jag skall göra, men i och med att träet är i dåligt skick, har jag beslutat att måla delar vit. (Många som knyter näven i fickan nu) då kanske ni undrar varför jag inte kör som det är och fixar det riktigt vid lämpligt tillfälle.

Jo, för att jag har en sambo som är livrädd för svartmögelprickar och har små barn. Så jag tänker att jag ”fräschar” upp så gott det går 

(Slippa, tvätta,måla)och byter det framledes när barnen blivit äldre. Men vissa delar vill jag försöka rädda,dörrar,hyllor,trapp,lister etc etc

 

 

Jag har några väggar som till 90 procent ser bra ut, men finns några fläckar som skulle behöva fixas, slipas,oljas? Så det ser snarlikt ut resterade väggen. Är det möjligt?

Alltså utan att försöka få bort allt och måla vit.

 

Och jag är verkligen inte ute efter perfektion i detta läge, utan att det ser ok ut.

63BDB19B-A50F-4C2D-B25A-B540ECC0CCF4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Niklas-ES:

Ja, egentligen är det en generell fråga för hela båten.. 

men i detta fall gäller det dörrar och hyllor som jag tror är i plywood?

Lacken på hyllorna går dock lätt att skrapa av, medans dörren inte går alls, blir vitmjölig som bäst.

 

Nu kan jag väll passa på fylla på med några frågor. :)

Först och främst, är hela båtens inredning i dåligt skick. Jag har länge funderat på vad jag skall göra, men i och med att träet är i dåligt skick, har jag beslutat att måla delar vit. (Många som knyter näven i fickan nu) då kanske ni undrar varför jag inte kör som det är och fixar det riktigt vid lämpligt tillfälle.

Jo, för att jag har en sambo som är livrädd för svartmögelprickar och har små barn. Så jag tänker att jag ”fräschar” upp så gott det går 

(Slippa, tvätta,måla)och byter det framledes när barnen blivit äldre. Men vissa delar vill jag försöka rädda,dörrar,hyllor,trapp,lister etc etc

 

 

Jag har några väggar som till 90 procent ser bra ut, men finns några fläckar som skulle behöva fixas, slipas,oljas? Så det ser snarlikt ut resterade väggen. Är det möjligt?

Alltså utan att försöka få bort allt och måla vit.

 

Och jag är verkligen inte ute efter perfektion i detta läge, utan att det ser ok ut.

63BDB19B-A50F-4C2D-B25A-B540ECC0CCF4.jpeg

 

EE408140-AC35-46CD-A150-C428D4B3E1F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel tas inte bort med slippapper, lack eller vitfärg.

Det måste till antimögelmedel exempelvis Boracol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det där kräver lite arbete. 
Jag hade värmt med värmepistol och skrapat. Sedan boracol, inte mögeltvätt. Slipa. Ingen olja på plywood, torka av med t-röd för att avfetta så lacken fastnar. Sedan lackat, många lager (6-7 stycken?) med mellanslipning. Avslutat med sidanmatt de två sista lagren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, tack ingen olja på plywood, kan ju vara bra att veta 😅

hur skulle man rädda den väggen på sista bilden tro, eller iallafall försöka återskapa den ljusnade delen något sånär? Gör jag ovanstående även där får jag väll inte den delen mörkare? Eller ger klarlack en mörkare lyster? Eller kan man betsa klarlack?

nu är det nybörjarfrågor på hög nivå.

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller snarare, vad har använts på den väggen, kan det vara mahogany bets? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sista bilden ser det ut som om det kommit in fukt som missfärgat träet. Börja med att ta bort all lack, eller om det är olja (?) över hela ytan, så får du se hur det ser ut. OM du skall betsa, skall du nog använda teakbets då det inte ser ut som mahogny på bilderna. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

På sista bilden ser det ut som om det kommit in fukt som missfärgat träet. Börja med att ta bort all lack, eller om det är olja (?) över hela ytan, så får du se hur det ser ut. OM du skall betsa, skall du nog använda teakbets då det inte ser ut som mahogny på bilderna. 

Skulle nog tro det är oljat. Går inte att värma och skrapa utan blir blir endast vitmjöligt.

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Skulle nog tro det är oljat. Går inte att värma och skrapa utan blir blir endast vitmjöligt.

 

OK; när du fått bort så mycket det går med värmning och skrapning, kan du testa att slipa för hand. Slipa längs med fibrerna, 120- eller 180-papper på en kork-kloss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, då har jag lite att gå på.

bara av nyfikenhet. om inte bör olja plyfa, hur har dom fått plyfan på detta vis tidigare? Med den lystern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack för detta, då har jag lite att gå på.

bara av nyfikenhet. om inte bör olja plyfa, hur har dom fått plyfan på detta vis tidigare? Med den lystern

Du KAN olja plyfa, det GÅR att ha det som ytbehandling. Det är inte alls ovanligt att man har det i båtar. Då har man det på obehandlad plywood och massivt trä. Många lager av olja är en fin grogrund för mögel, så man skall inte ”bättringsolja” årligen. 


Men - nu ville du ju lacka inredningen 🙂 
 

Du skall då INTE ha en grundolja på plyfan innan lackning. Grundoljning av trä gör man för att träets fuktrörelser skall minska, och plywood har väldigt små fuktrörelser samtidigt som oljan mest lägger sig på ytan. Det gör att du inte får någon nytta av grundoljan på plyfan, samtidigt som du riskerar sämre vidhäftning av lacken. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår ja. Ja som sagt, vissa delar blir vit.

men en del vill jag återställa, skall dock prova på sätt ovan.
 

Och jag har ingen olja under där jag har lackat.

utan slipat trärent och primat etc. väldigt jobb det med.

Dock, nu lär man väll bli utslängd härifrån :)

Är jag lite nyfiken hur det skulle bli om man primade på gammal olja, dvs inte slippa helt trärent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Är jag lite nyfiken hur det skulle bli om man primade på gammal olja, dvs inte slippa helt trärent.

Det finns risk att lacken släpper eller spricker om du lackar på olja som ligger ovanpå ytan. Vad ”prima på gammal olja” innebär är förstår jag inte riktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...