Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Danielsundin

Tryckutjämnare md17c

Rekommendera Poster

Hej

 

På finfiltret på min md17c sitter en tryckutjämnare. Den har börjat läcka lite så jag har tänkt att byta den. Såg dock att vissa md17 inte har tryckutjämnare. Vad gör den egentligen för nytta? Måste man ha den?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tryckutjämnaren reducerar pulsationerna från matarpumpen och ger ett jämnare bränsleflöde till insprutningspumpen. Utan denna finns risk att motorn går ojämnt, främst på tomgång. Det är ingen fara att köra utan, men personligen skulle jag byta ut den. Penta har inte satt dit den för skojs skull.

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD17C/Part/466398?&catalog=7742230&img=51594.png&header=Bränslesystem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så den funkar typ som ett expansionskärl i ett tryckvattensystem då?

Men hur kommer det sig att den finns på vissa md17 och inte på andra?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, mer som en hydropress, (men det är nog en sån du menar)

Varför inte alla md17 har denna komponent kan jag inte svara på, kanske har vissa modeller en annan typ av matarpump, eller något i insprutningspumpen som är annorlunda. Eller så har Volvo uppmärksammat att de behöver förbättra bränslesystemet och infört tryckutjämnare på senare generationer av md17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort den läckande tryckutjämnaren och satt dit en skruv och bricka istället. Märker ingen skillnad alls vare sig på tomgång eller andra varvtal. Jag har bytt bränslepump, kan det kanske vara så att de tidiga bränslepumparna inte riktigt klarade av att leverera soppa i ett jämnt flöde?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...