Gå till innehåll
lördag 30 mars 2024
Searay_230

Motorn lägger av (mercruiser 5,7 EFI)

Rekommendera Poster

Har återigen drabbats av stopp av motorn vid färd. Hände i början av säsongen också. Tidigare drog jag slutatsen att startbatteriet var urladdat och slut, så bytte ut det mot ett nytt. Efter det funkade båten och har tills nu fungerat ett tag. 

 

Även det nya startbatteriet var en dag lite urdraget och nere på ca 12,0 V vid någon veckas stående. Har försökt felsöka läckage med multimetern genom serie-koppling mellan minuspol och minuskabel, men får bara upp några få mA i förbrukning med strömställaren i off-läge. Testade att rycka säkringar samtidigt men inget hände på multimetern. Hittar alltså inte problemet?

 

Nu senast var både startbatteri och förbrukningsbatteriet laddade och jag tog mig iväg ca 250m innan motorn lade av igen. Inget fel på volten i batterierna men motorn dog igen. Lyckades tillslut få liv igen i en trögstartad motor, men som dog igen efter lite gas-pådrag. Fick liv ytterligare en gång och puttrade tillbaka på tomgång. 

 

Vad tror ni är felet, är det dålig jordning någonstans?  Hur hittar jag lättast det i så fall? 

 

Eller är det något annat med t.ex. bränslefilter eller tändning? 

 

Var skulle ni börja felsöka? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om var det skulle sluta, men jag skulle börja med att leta glappa kontakter. Jag har själv haft (helt annan) motor som till synes helt apropå stängde av sig själv mitt under gång, tills jag gjorde ovanstående och drog åt en glapp kontakt ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...