Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Pressa flatstiftkontakter, problem igen

Rekommendera Poster

Gillar flatstiftkontakter med ”krympslang” men när jag använder min Biltema presstång med orörd skala nyper inte kontakterna mot kopparn i ledningarna.

Letade reda på några gamla röda skarvhylsor och det gick som förväntat, ledaren sitter kvar i skarvkopplingen.

 

Är det klenare gods i ”moderna” flatstifts/skarvkontakter så man behöver labborera med tångens inställning?

 

Bild visar röd skarvhylsa som fungerade för mig och 2 skadade av annan kulör (gick att dra ur kopparkabeln).

 

Hatar dessa ekonomer som tummar på kvaliten😧

 

Vad är rätt metod för krympslangsmodellera vid pressning?

06A9AB0D-2E40-4A68-A187-67D79B70856D.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flatstift från t.ex. Biltema/Jula/etc. är kassa att använda med en riktig kabelskotång. Så när jag använder dåliga flatstift kör jag med en enkel Knipex tång,

image.png.d86219e7f52d136478e44ee0d2cd8158.png

 

Jag har också en riktig Elpresstång och när jag köpte den fick jag med en hel del kabelskor och de är av en helt annan kvalitet än de ovan nämnda.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Gillar flatstiftkontakter med ”krympslang” men när jag använder min Biltema presstång med orörd skala nyper inte kontakterna mot kopparn i ledningarna.

Letade reda på några gamla röda skarvhylsor och det gick som förväntat, ledaren sitter kvar i skarvkopplingen.

 

Är det klenare gods i ”moderna” flatstifts/skarvkontakter så man behöver labborera med tångens inställning?

 

Bild visar röd skarvhylsa som fungerade för mig och 2 skadade av annan kulör (gick att dra ur kopparkabeln).

 

Hatar dessa ekonomer som tummar på kvaliten😧

 

Vad är rätt metod för krympslangsmodellera vid pressning?

06A9AB0D-2E40-4A68-A187-67D79B70856D.jpeg

Har du koll på vilken sida på tången som skall trrycka på metallen, och vilken sida som skall trycka på plasthylsan. Vänder man fel så håller det inte. 
Sen kan du prova att efterpressa med ett hack smalare på tången än på hylsan. (Pressa med röda gapet mot blåa hylsan....)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det fungerade med gammal röd skarvhylsa indikerar att jag monterar tunna 0.75 mm2 ledare för styrbrytare. Rött ”hack” på tången är det minsta.

 

Det jag funderade på var om jag med feltema kontakter skall ändra på tångens skala, fabriksinställning / default 4

Någon som justerat skalan till ett värde som fungerar?

 

Skit med att något så enkelt som flatstiftskontakter skall ha så olika dimensioner, åka till månen grejar mänskligheten men inte en så enkel grej som ”samma dimensioner”.

 

(Som Cisco tekniker för 30 år sedan fick jag lära mig att det fanns Fransk V35 kontakter med lite annorlunda mått på stiften, tog lite tid att klura ut orsaken till kommunikationsproblemen då)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer sig i kvalitén när det gäller Biltemas kabelskor. Ibland är dom bra, ibland mindre bra, ibland är dom röda bra men dom blåa dåliga, eller vice versa.

Jag har även köpt kabelskor av Swedol, dom är bättre... eller den batchen dom då hade i butiken var bra...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De du misslyckas med ser ut att vara hylsor med krympslang. I vart fall ser de inte riktigt "standard" ut. Men jag kan hålla med, något verkar ha hänt generellt med kvaliteten på framförallt de mindre/mest kritiska röda kabelskorna. Vissa är helt omöjliga att få att nypa ordentligt kring 0,5mm² t ex.

 

Jag har en likadan tång som jag ändrat ett snäpp. Men det blir inte mycket skillnad eftersom klämresultatet beror på backarna. För när de går "ihop" blir det inte mer klämt.

 

Min erfarenhet är att Biltematången är riktigt bra, men kabelskorna varierar i kvalitet. Och inte bara från Biltema - verkar snart inte spela någon roll var man köper dem. Få butiker (utom proffsbutikerna förstås) verkar behålla samma leverantör speciellt länge, och nästa månad är det nya klämupplevelser....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa kabelskor med krympslang har jag slutat att använda. 

Själva krympslangen är för mjuk, och flyter ut innan metallen i hylsan påverkas. 

 

Dra på en lös krympslang innan du pressar. På med krympslangen efter krimpningen så funkar det riktigt bra. 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkte idag när jag klämde några 6 mm2 att tången skadade kontakternas halvgenomskinliga krympplast, fin tanke men icke mogen ”produkt”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa kabelskor med krympslang har även mjukare metall. 

Tror att metallen runt kabeländen då inte blir pressad lika hårt, smetas mer ut. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat med isolerade kabelskor och använder oisolerade rullcrimp som nyper ordentligt kring hela kabeln och även höljet och lägger vanlig krympslang med lim över kabelskon istället.

Det hjälper ju inte @skippeer just nu men kanske något att kika på?

Redigerad av Makro
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympskarvar , endast duraseal, dvs ”originalet ” fungerar, biltemas och div. noname märken är värdelösa då de har för tunnt gods i dessa… har t.om gjort en video om problemet… 😎 även andra sorter av billigare har samma problem. 
Abiko är det bästa enl mig vad gäller vanliga kabelskokopplingar

och egentligen skall en speciell tång användas till just dessa krympskarvar för perfekt resultat. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...