Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tofriis

Betydelse av symbol på sjökort

Rekommendera Poster

Är osäker på vad + på bilden nedan innebär. Har alltid läst + som sten under vattnet grundare än två meter, men här samtidigt (6.2). Ser att folk verkar köra i stort sett rakt över, så vad innebär det? Dessutom går det väl en farled mellan + och Krossholmen. Är det en sten/grund på 6.2 m djup? Varför i så fall merkerat med +? 

Screenshot_20220804-174106_Eniro p Sjn.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det är ett förvirrande sätt att märka ut på, men det förekommer här och där.
Och ja, det är en punkt med mätt djup på 6.2 m.

 

Jag är av åsikten att man överallt mellan djupkurvorna 6 och 10 m ska utgå från att det kan vara 6 m. Precis som man ska utgå från att det kan vara 0 m var som helst inom det mörkblåa, 0 till 3 m.



Samma sak här, i mina hemmavatten:
image.png.5ad7d1fcf14e7c47f97b8162ac2c2263.png

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Jag tycker också det är ett förvirrande sätt att märka ut på, men det förekommer här och där.
Och ja, det är en punkt med mätt djup på 6.2 m.

Stort tack för snabbt svar! Det var ju det jag antog, men man vill ju vara säkrare än ett antagande 😊 Har därför rundat "stenen" ett antal gånger under sommaren vid färd norrut från hemmahamnen Grebbestad och tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är detta som är nackdelen med många elektroniska sjökort, att de på vissa saker inte alls följer samma standard som svenska (Sjöfartsverkets) sjökort.
 

Just exemplet som visades är ju en ganska viktig symbol och man undrar ju då hur ett grund under ytan då märks ut i detta sjökort om det inte är ett + tecken?

 

En gång i tiden betalade jag för Navionics på surfplatta men minns att jag tröttnade och slutade använda det  just för det var andra symboler än de i "riktiga" sjökorten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det är detta som är nackdelen med många elektroniska sjökort, att de på vissa saker inte alls följer samma standard som svenska (Sjöfartsverkets) sjökort.
 

Just exemplet som visades är ju en ganska viktig symbol och man undrar ju då hur ett grund under ytan då märks ut i detta sjökort om det inte är ett + tecken?

 

En gång i tiden betalade jag för Navionics på surfplatta men minns att jag tröttnade och slutade använda det  just för det var andra symboler än de i "riktiga" sjökorten.

 

Fast det ser ut så på Sjöfartsverkets egna också.

image.thumb.png.99edff3e15b8428851352642bed57f54.png



image.thumb.png.c3e3dffd0dbb424cb2d42608398ff8a5.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, det hade jag glömt bort, eller inte tänkt på. Intressant med tre olika djupangivelser i parantes och den, vad jag tycker, något diffusa förklaringen till vad de betyder.  Vad är skillnaden på dem? Om man tittar på det jag ringat in i Raols bild, vad är vad? Vad är djupangiven sten, vad är sten grundare än 2 meter och vad är övrig djupangivelse i parantes? När de kommer i kluster tycker nog jag att det inte är helt uppenbart vad som är vad.


Med avseende på djupkurvorna så borde det vara två djup bestämda stenar och ett djup bestämt område på 4,6 meter. Men luddigt när siffrorna står snett upp till vänster i ett tillfälle och snett ner till höger i två andra tillfällen.

 

Men vill i alla fall minnas att Navionics hade annan symbol för något av grunden, (alltså pluss eller pluss med prickar).

B4440B8D-3C1A-4849-8981-94E1F49B4D41.jpeg.9b294bc22baa64fc1630b355227185f6.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag blivit påmind så hade jag för mig att + (med fet stil) var sten grundare än 2 meter och att + (utan fet stil) med siffra var bestämt djup i pappers sjökorten. Men alla + i eniro verkar vara med fet stil, med eller utan siffra.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Se där, det hade jag glömt bort, eller inte tänkt på. Intressant med tre olika djupangivelser i parantes och den, vad jag tycker, något diffusa förklaringen till vad de betyder.  Vad är skillnaden på dem? Om man tittar på det jag ringat in i Raols bild, vad är vad? Vad är djupangiven sten, vad är sten grundare än 2 meter och vad är övrig djupangivelse i parantes? När de kommer i kluster tycker nog jag att det inte är helt uppenbart vad som är vad.
 

Men vill i alla fall minnas att Navionics hade annan symbol för något av grunden, (alltså pluss eller pluss med prickar).

B4440B8D-3C1A-4849-8981-94E1F49B4D41.jpeg.9b294bc22baa64fc1630b355227185f6.jpeg

Solklart för mig i alla fall. 
Det är en sten på 10,6 meter, en sten på 10,4 m och en upphöjning (vid ostpricken) på 4,6 meters djup. 
 

Plus med prickar är en bränning. 
I digitala sjökort är det ibland en asterisk, dvs

*

Jag gissar att det beror på att man använder ASCII-tecken, och att det var det närmaste man kunde komma. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sjökorten som följde med plottern vi har (Seapilot) är bränning markerad med en sexuddig stjärna och undervattenssten markerad med ett plus med nåt runt, om jag minns rätt.

Jag tycker också det är dumt att symbolerna inte är bestämda av sjökortsdatan, utan att tillverkaren, men i praktiken är det inget problem för min del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-04 vid 17:56 skrev Tofriis:

Är osäker på vad + på bilden nedan innebär. Har alltid läst + som sten under vattnet grundare än två meter, men här samtidigt (6.2). Ser att folk verkar köra i stort sett rakt över, så vad innebär det? Dessutom går det väl en farled mellan + och Krossholmen. Är det en sten/grund på 6.2 m djup? Varför i så fall merkerat med +? 

Screenshot_20220804-174106_Eniro p Sjn.jpg

+ utan djupangivelse innebär att den är grundare än 2 meter. Har "stenen" djupangivelse så är den mätt, i detta fall 6,2 meter. Med vanliga fritidsbåtar kan man då åka över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-12 vid 11:40 skrev UlfSt:

+ utan djupangivelse innebär att den är grundare än 2 meter. Har "stenen" djupangivelse så är den mätt, i detta fall 6,2 meter. Med vanliga fritidsbåtar kan man då åka över.

Lägger till att det finns en bok som sjöfartsverket ger ut som heter Kort 1. I den finns förklaringar till alla tecken man kan hitta i sjökortet. Tror att den finns digitalt på deras hemsida också. 

Bland annat får man kunskap om sådant om man går en förarintygsutbildning. Finns många som utbildar t ex Svensk Båtutbildning, batutbildning.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst vore det fint om alla sjökort var exakt lika över hela världen oavsett om de skall tryckas eller visas digitalt. Om denna globala standard dessutom var Svenska Sjöfartsverkets så ännu bättre. Nu tror inte jag att vi kommer dit än på länge så under tiden får vi förlita oss på de olika utgivarnas teckenförklaringar.

 

Sjöfartsverket har Kort 1 som nämnts ovan. Sjökortet till plottenr borde ha en manual och så vidare ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...