Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Wildeside

Segling 2023 Sverige till Finland.

Rekommendera Poster

Vet inte om tråden passar bäst under seglarsnack eller Långfärdssnack men nu fick det bli Seglarsnack tror dom flesta seglarna läser båda trådarna.

Funderingar inför semester för nästa år.

Årets planering brann inne eftersom dieselpriset är så högt, om vi åkt med min båt så skulle det blivit tur o retur ca 700-800 distans 0,8 liter distansen, diesel priset redan närmade sig smärtgränsen när planerna tog form hösten 2021 så blev det inget av den resan.

Så nu börjar nya planer ta form om att köpa en segelbåt i Östergötland eller Kalmar län och segla den till Björneborg i Finland blir runt 400 distans.

Vi funderar på en 7-9 meters segelbåt prisklass 15000-25000 kr typ Maxi 77, Helmsman 23, RJ85 eller något annat som är känt märken även i Finland.

Vi har inga större krav på bekvämligheter.

Tanken är att sälja den när vi kommit fram till ett reducerat pris för få till en relativt snabb affär.

Kompisen bor i Björneborg därför är slutdestinationen där.

Vi måste bara kolla upp hur det är att sälja en Svensk båt i Finland eftersom dom har båtregister.

Frågan är hur lång tid man behöver reservera för en sån resa, min tanke är att det ska gå på 2-3 veckor utan att stressa ihjäl sig.

Att vi väljer att segla från Sverige till Finland är pga vad jag kan/vet/läst mej till så blåser det oftast från syd, sydväst och västliga vindar på sommaren i dom farvattnen.

Navigation och segelvana har vi så vi klarar oss.

Fyll gärna på med tankar och idéer.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bara segla ena vägen?

Är det kostnaden som avgör så blir det billigare att åka någon Finlandsfärja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ChristerN:

Varför bara segla ena vägen?

Är det kostnaden som avgör så blir det billigare att åka någon Finlandsfärja.

Varför vi bara vill segla ena vägen va inget jag fråga om men som svar på din fråga så kan det kanske, eventuellt bero på att kompisen bor i Finland och jag i Sverige och en normal semester är 5 veckor lång och det finns annat med som kanske planeras och ska hinnas med på dom 5 veckorna.

Fattar du inte skillnaden mellan att åka färja och egen båt så kanske du inte ska kommentera det hela.

Vi har åkt den där j**** färjan minst 150 gånger sen barnsben och idag känns det som rena tortyren att behöva åka med dom och är bara ett transportmedel för oss.

Tyvärr så är varken kompisen eller jag inräknade bland dom som är rikast i norden så vi måste som många andra liksom anpassa våran budget efter inkomsterna.

Sparar man 15000-20000 kr med att segla så är det ett ganska bra ekonomiskt argument för valet av båt.

Frågan va inte heller hur man billigast tar sej mellan Sverige och Finland om det skulle varit aktuellt så är nog lifta, gå eller cykla ett starkt argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Fattar du inte skillnaden mellan att åka färja och egen båt så kanske du inte ska kommentera det hela.

Ok. Är det så du bemöter en vänlig och positivt menad fråga så ser jag ingen anledning att hjälpa till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ok. Är det så du bemöter en vänlig och positivt menad fråga så ser jag ingen anledning att hjälpa till. 

Har erfarenhet och känner att du inte bemött mej speciellt vänligt och positivt i tidigare inlägg så det ligger till grund för mitt bemötande av ditt inlägg som för övrigt inte bidrog med något som kunde ge mej idéer och uppslag på min ide om seglingen.

Inlägget mer ifråga satte varför jag inte segla tur och retur som iof va en fundering du ville ha svar på men sen att fortsätta inlägget med en helt onödig uttalande om det billigaste sättet att ta sej till Finland tyckte jag va helt onödig och drygt och helt OT.

Jag vet inte vad ditt inlägg hjälpte mej oavsett om det va vänligt och positivt eller inte så jag ser ingen anledning till att du försöker hjälpa till när du mest som jag tolka mest va dryg med att ge förslaget om finlandfärja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så tycker jag att ni borde vara trevligare mot varandra. Internet är full med seglingssajter var de flesta trådar går ut på att vara oartiga mot varandra och I alla fall orkar jag inte mera följa dem.

 

Allt beror ju förstås på vinden, men som du skrev, så är sydväst den vanliga vinden och då kan man lätt göra det på 1 vecka. Men vill man göra det lugnt så är det bra att reservera 2 veckor, då kan man stanna I hamn i dåligt väder. Har själv gjort Hangö-Kalmar på 5 dagar, med 1 jätte lång dag.

 

Om båten är från före 1995 så är det bara att sälja den, 1995-> så skall du ha papper på att momsen är betald i ett EU land. Men marknaden i Finland är nog ganska mättad på "billiga" båtar från 70-80 talet, så vill du ha den snabbt såld så måste du sälja den mycket förmånligt. Från Finland säljs många av dessa båtar till Estland, så en möjlighet är att sälja den i Estland, med "leverans" i Hangö.

Redigerad av Grumpy
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Wildeside:

Jag vet inte vad ditt inlägg hjälpte mej oavsett om det va vänligt och positivt eller inte så jag ser ingen anledning till att du försöker hjälpa till när du mest som jag tolka mest va dryg med att ge förslaget om finlandfärja.

Håller med om att förslaget om färja lät lite drygt men tro mig, anledningen till frågan och jämförelsen var att bättre förstå vad du ville.

Du skriver också att jag bemött dig illa tidigare. Vad jag vet har det bara inträffat en gång att någon skrivit det men jag bryr mig inte om i vilket ämne och kommer inte ihåg vem som ansåg det (om det var du eller någon annan). 
Försöker i allmänhet förstå frågorna här och ge råd efter egen erfarenhet.

Jag ska nu försöka komma ihåg dig och hålla mig ifrån att svara och kommentera dina inlägg så slipper du reta upp dig på mig.

Lycka till med din resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fel det kunde bli🤣

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-04 vid 10:52 skrev ChristerN:

Håller med om att förslaget om färja lät lite drygt men tro mig, anledningen till frågan och jämförelsen var att bättre förstå vad du ville.

Du skriver också att jag bemött dig illa tidigare. Vad jag vet har det bara inträffat en gång att någon skrivit det men jag bryr mig inte om i vilket ämne och kommer inte ihåg vem som ansåg det (om det var du eller någon annan). 
Försöker i allmänhet förstå frågorna här och ge råd efter egen erfarenhet.

Jag ska nu försöka komma ihåg dig och hålla mig ifrån att svara och kommentera dina inlägg så slipper du reta upp dig på mig.

Lycka till med din resa!

Eftersom vi håller med Grumpy så kan vi väl begrava stridsyxan?

Du har ofta bra och genomtänkta svar men ibland hoppar det ur en groda och jag kanske överreagerade på just en sån groda🤔

För att förklara vad jag vill lite kortare är att köpa en båt i Sverige och semester segla den till Finland då behöver jag bara åka enkelresa hem med finlandfärjan och det får jag stå ut med om jag inte väljer att flyga.😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Wildeside:

Eftersom vi håller med Grumpy så kan vi väl begrava stridsyxan?

Du har ofta bra och genomtänkta svar men ibland hoppar det ur en groda och jag kanske överreagerade på just en sån groda🤔

För att förklara vad jag vill lite kortare är att köpa en båt i Sverige och semester segla den till Finland då behöver jag bara åka enkelresa hem med finlandfärjan och det får jag stå ut med om jag inte väljer att flyga.😉.

Djupt begraven stridsyxa! 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...