Jump to content
Wednesday 22 May 2024
Terri

Nödvändigheter, utrustning, och annat att tänka på ombord.

Recommended Posts

Till att börja med har jag en fråga. Jag hörde nånstans att man skall plocka bort alla etiketter från konservburkar, och undvika att ha papper och kartonger ombord. Varför?

 

Läste även att pappkartonger drar till sig kackerlackor. Är det verkligen så känsligt?

 

Jag behöver ju kartonger för att packa ner böcker, och annat, som inte får plats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att plocka bort etiketter från konservburkar verkar lite omständligt.

Däremot är väl inte kartonger inte så bra för förvaring ombord, jag menar dom är ju väldigt fuktkänsliga, då är ju backar eller lådor tillverkade av plast mer lämpliga.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara så att råden kommer från en tid när man vanligen använde stuvutrymmen under durken, och i båtar som inte var så täta och torra, och pappersetiketterna löste upp sig, satte igen dräneringshål och pumpar, och ruttnade/möglade?

I en modern, torr båt, där man förvarar saker i skåp på torra nivåer, ser jag själv inget problem med papper.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Kan det vara så att råden kommer från en tid när man vanligen använde stuvutrymmen under durken, och i båtar som inte var så täta och torra, och pappersetiketterna löste upp sig, satte igen dräneringshål och pumpar, och ruttnade/möglade?

I en modern, torr båt, där man förvarar saker i skåp på torra nivåer, ser jag själv inget problem med papper.

 

Det är ju fortfarande mycket stuvutrymmen även i en modern båt som är ouppvärmda och inte så bra ventilerade, tex under dyrkar säten mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev No_jah:

Det är ju fortfarande mycket stuvutrymmen även i en modern båt som är ouppvärmda och inte så bra ventilerade, tex under dyrkar säten mm.

Ja, fast inte hela tiden eller ofta genomflutna av vatten, som i många sämre båtar. I äldre båtar, främst träbåtar, stod det väl nästan permanent lite vatten längst ner. Praktiskt för att kyla maltdrycker, men kanske inte så bra på många andra sätt.

Men jag vet inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan också vara så att de här råden kommit från mer sydliga breddgrader, där de kanske har större problem med ohyra som trivs bland kartonger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stavas ”kackerlackor”, det är orsaken till att erfarna långfärdsseglare aldrig bär ombord pappkartonger, sköljer frukt och pillar bort etiketter där det kan finnas ägg som sedan kan bli flygande insekter.

När touchmärkningen av burkarna försvunnit kan dagens middag bestå av oväntade råvaror men det är bara charmigt.

Får erkänna att känslan av kackerlacker inte glädjer mig det minsta när man skall krypa ned i sin koj förhoppningsvis utan kryp eller vem möter man på natten på väg till toaletten....

 

Lite osäker var riskerna ökar, vet att på Lanzarote hade vi dessa kryp på ett lyxhotell vars dörrar saknade trösklar ut i korridoren. Osäker hur det var med balkongdörren.

Kanske gränsen går vid Spanien/Portugal på väg söderut.

Grekland har dessa kryp vet jag av egen erfarenhet dock ej ombord.

 

Konstigt nog har jag sett några YT som gladligen släpar ombord pappkartonger innan Atlantseglingen. 

 

Packa i plastlådor lagom stora mtp hanteringen, bra mot kryp och oväntade läckor in till stuvarna.

 

Alla matvaror har vi inplastade i påsar eller burkar mtp kryp och fukt.

Edited by skippeer
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Terri:

Det kan också vara så att de här råden kommit från mer sydliga breddgrader, där de kanske har större problem med ohyra som trivs bland kartonger.

Du har helt rätt ang. kackerlackor och deras ägg som ibland gömmer sig i kartonger. Många seglare brukar packa om "torrvaror" innan man tar om bord dem på båten. Problemet med konserver är att de rostar, vilket tyvärr efter en tid gör att det bildas hål vilket får innehållet att ruttna eller rinna ut. Ambitiösa besättningar brukar ta bort etiketten och lacka konserver innan man stuvar. Andra väljer att regelbundet kontrollera sina förråd med konserver. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

På våra breddgrader är silverfiskar mycket vanliga. Störande och ganska svåra att bli av med. Men inte kackerlackor. I USA är stora kackerlackor (5 cm) vanliga, men det var inne i landet jag såg dem, inte vid kusten.

 

Detta låter som det vore vanskligt att ha böcker ombord, likaså. Men det kan jag nog inte vara utan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enda krypen jag sett på de båtar vi haft, inklusive den nuvarande, är mycket små insekter, ljusbruna till gråa, runt millimetern långa. Nån sorts små skalbaggar, skulle jag tro. Verkar ofarliga.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/4/2022 at 9:51 AM, Peka67 said:

 

Klickade "Quote" av misstag, ursäkta.

 

Konserver tycker jag verkar ganska opraktiskt. Det är klart det kan vara gott med sardiner, korvar, och ärtor. Men jag lagrar hellre torrvaror: gryn, nötter, frön, linser, bönor, torkad frukt - då får man i sig det mesta av protein och annan näring. Vid sidan av det färskvaror när tillfälle ges.

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seglar du 3 veckor på öppet hav är det svårt att fylla på med nya varor om tex kylen/frysen lägger av;-)

Konserver ser jag som bra bas och nödmat, går de inte åt över Atlanten så kan de vara nödmat när man passerat Panamakanalen.

Många klubbkompisar som kursat Atlanten förbereder sig genom att tillaga och konsevera själva goda rätter i glasburkar.

 

Vill man leva enkelt kan nog Sven Yrvind vara en inspirationskälla men det är inte min thekopp.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, skippeer said:

Vill man leva enkelt kan nog Sven Yrvind vara en inspirationskälla men det är inte min thekopp.

Om jag minns rätt fyllde han hela båten med sardinburkar. Jag kan nog leva ännu enklare än han, men föredrar större utrymme. ;) Müsli skulle jag kunna äta till både frukost, lunch och middag. Bekvämt dessutom. Och sedan lyxa till med riktig lagad mat, när väl i hamn. Det går ju också utmärkt att fiska ute på oceanen.

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur skyddar ni segelbåten mot inbrott? Oftast består ju dörren endast av en bräcklig trä- eller glas-skiva, och ett futtigt lås.

 

Har någon av Er gått till en smed och fått en kraftig järngrind tillverkad?

 

Somliga lägger en gummiorm på däck. Vet inte hur effektivt denna vidskepelse fungerar.

 

Ett tjutande larm vore en annan lösning.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag är i starkt behov av 12/230 omvandlare för att driva min CPAP andningsmaskin. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kraftigare symaskin, typ Janome, hör väl till... 

 

Samt ett mindre elverk, helst dieseldrivet. Troligen räcker det med ett 1-fas.

Även om ett 3-fas med liten byggcentral ger möjlighet att fördela 230 belastning på fördelaktigt sätt. 

 

Jag skulle gott tänka mig att dra med min smidiga TIG-svets. 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-07 vid 09:30 skrev Terri:

Hur skyddar ni segelbåten mot inbrott? Oftast består ju dörren endast av en bräcklig trä- eller glas-skiva, och ett futtigt lås.

 

Har någon av Er gått till en smed och fått en kraftig järngrind tillverkad?

 

Somliga lägger en gummiorm på däck. Vet inte hur effektivt denna vidskepelse fungerar.

 

Ett tjutande larm vore en annan lösning.

 

 

 

 

 

 

Jag har inte träffat så många långfärdsseglare, men han jag pratade med senast fixade en jättestor säkerhetshasp som gick över hela luckan, denna låste han med ett hänglås modell STORT. Det verkade ha fungerat bra för honom i alla fall, men han tyckte att säkerhet till största del handlade om att stanna på "bra" och säkra ställen. Kombinationen av dessa sätt hade i alla fall funkat för honom.

 

Gummiormen funkar väldigt bra för att hålla borta fåglar från båten, att de skulle skrämma inbrottstjuvar är det ingen som tror 😂

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Karibien kan man reducera risken för inbrott genom att köpa tjänster/varor av boat boys.

Det är min tolkning av skipperns köp (vi var paying crew på Sjösportskolans båt) av något så simpelt att få hjälp vid förtöjning vid boj (SV hörnet av St Lucia i port of entry/exit).

Just den byn ville skippern inte vi skulle gå iland på av skäl vi accepterade (av samma skäl vistas jag inte i delar av Gbg).

 

Det finns web siter med lokal säkerhetsinfo tex för Karibien.

 

Ett tips till de som planerar längesegling är att gå med i tex JRSK, OSK eller/och SXK Medelhav. Bra kunskap delas flitigt och så är det kul att träffa andra båtnördar😉 

Edited by skippeer
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, muta med andra ord, för att slippa bli utsatt för brott. Jag är inte säker på att jag skulle klara av det så väl, saknar erfarenhet av sådant, och förstår inte alls den sortens språk. Och jag är nog för stolt för att låta mig underkastas på det sättet. Men i de länderna lär de sig av erfarenheten efter några smällar. Jag har hört t.ex. att det knappt går att ta sig igenom Panama-kanalen om man inte förstår sig på mutandets konst.

 

Jag blir bara rasande av sånt där. ;-) Kanske vi i Sverige är alltför uppfostrade med extremt oflexibel laglydighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad behöver man komplettera med på en standardutrustad cruising-segelbåt för att kunna använda den för långfärdssegling? Säg för segling till Storbritannien, Medelhavet, möjligen Azorerna, Kanarieöarna.

 

Solpaneler eller vindpropeller verkar ju vara ett absolut måste för strömförsörjning. 

Speciellt starka segel?

Förstärkta stag? 

Annat viktigt som är helt nödvändigt?

 

Hur mycket går det på ungefär?

 

 

 

 

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har läst om flera långfärdsseglare. 

 

1 st toppvant och 

1 st undervant verkar inte vara fel att ha med sig i reserv. 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gick en väderkurs för långfärdsseglare inför testsegling runt Skottland och Orkney och lärde mig att idag är väderprognoserna så säkra att man kan invänta ett väderfönster på säg 3 dygn och då funkar det med valfri sjösäker segelbåt (med värmare) för den färden.

Det går att dagsegla/kustsegla till Gibraltar vilket vi har påbörjat under 2 säsonger, torrsättning i La Rochelle området den här vintern. Vi ser att de lokala båtarna är i princip desamma som vi har i Sverige (en del är designade för att sjunkna ned i dyn eller stå på botten).

 

Vill man korsa Biscaya går det att vänta in väderfönster eller kustsegla.

 

Att segla över Atlanten kräver lite mera av besättning och båt vilket vi har förberett oss genom att vara med i JRSK, OSK och SXK medelhav.

 

Vi har förberett vår båt och besättning för ett varv runt klotet men börjar med säsongsegling till Medelhavet. Efter några säsonger i Medelhavet tar vi beslut om vi går över Atlanten och då får sambon sluta jobba.

 

Vid rutter längre än 5-6 dagar ökar risken för felaktig väderprognos och då kan du möta tex en oförutsedd storm som kräver förberedelser (rigg, segel, matlagning, etc.).

 

Vi träffade på en familj i Cherbourg som sjöräddningen fått hämta ute på havet, trasiga segel och tamp i propellern. De hade seglat när stormvindar passerade området, vi valde att stanna i hamn när vi såg prognosen. 

Med kunskap reducerar vi risken att skjuta oss i foten...

 

 

Edited by skippeer
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seglar lugnt bara i Vänern. 

 

Men denna boken, om än lite föråldrad, har mycket att ge. 

 

IMG_20220911_124920.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/11/2022 at 1:24 AM, skippeer said:

Jag gick en väderkurs för långfärdsseglare inför testsegling runt Skottland och Orkney och lärde mig att idag är väderprognoserna så säkra att man kan invänta ett väderfönster på säg 3 dygn och då funkar det med valfri sjösäker segelbåt (med värmare) för den färden.

 ...

Vi träffade på en familj i Cherbourg som sjöräddningen fått hämta ute på havet, trasiga segel och tamp i propellern. De hade seglat när stormvindar passerade området, vi valde att stanna i hamn när vi såg prognosen. 

...

 

 

Vad är att föredra om man ändå råkar ut för stormvindar ute på havet? Att reva maximalt och fortsätta segla? Eller ta ner seglen helt, och kasta i ett drivankare från fören?

 

Jag har ingen erfarenhet av sådant i en stor stadig båt.

 

Jag utmanade en storm en gång, och gav mig ut i jolle. Men det blev för tungt för mig och till slut tappade jag kontrollen och drev mot klipporna av en mindre ö, alla linor ihoptrasslade huller om buller. Som tur var redde det upp sig i lä av ön, och jag slörade hem igen.

Edited by Terri

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-07 vid 13:15 skrev Hybro:

Hej

 

Jag är i starkt behov av 12/230 omvandlare för att driva min CPAP andningsmaskin. 

 

 

Haft CPAP ca 800 nätter ombord på min båt. Och även när jag tältar. 

Behöver då ingen befuktare. 

 

Kör med Biltemas omvandlare för några hundra. Så billiga, att man kan ha några i reserv. 

 

Kopplat bort lilla interna fläkten, därför att jag vill ha det tyst när jag sover. 

Fläkten är säkert bra om det är varmare än i Sverige. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plötsligt storm på Vänern. 

Yr o SMHI hade lovat 8 m/s

från NV. 

Gick från Lurö Skärgård mot Säffle. 

Två kryssben, var det tänkt. 

Mitt på Dalbosjön... Hände det. 

Snabb och mycket kraftig vindökning. Vid Åmål (Fogdens Fyr) mättes vinden till 24 m/s,

d v s i lä vid land. 

Hann ta ned storseglet helt.

Säkerhetslinor på mig o hunden.

Ca 1.5 m av förseglet utrullat. Och extra säkrad infästning av inrullningslinan! 

Översköljande sjö, gång på gång. 

 

Stannade kvar ute på sjön. 

 

Miste gummijollen o lite annat. 

 

En vecka senare hittade jag jollen på Koskär, Lurö Skärgård. 

 

Tog därefter en tur till Spiken (Kollandsö). 

På väg norrut in till Ekenäs, kom en större tromb rätt över sjön. 

Jollen snurrade vilt högt i luften bak båten, då jag inte hann bärga. 

Landade upp och ned. 

Akterspegeln på gummibåt en slets loss. Skrot! 

 

Lite av vad "Innanhavet" Vänern har att erbjuda av plötsliga oväder. 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en artikel om silverfiskar. De är inte så oförargliga som man skulle kunna tro. Jag vet inte hur vanliga de är ombord på båtar, men hur som helst, de beskrivs som skadedjur.

 

https://stick.se/blogg/silverfiskar/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många av er som seglat i Västindien och stannat ett tag, har fått kackerlackor i båten? De följer väl med grönsaker och frukt som inhandlas lokalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Terri:

Hur många av er som seglat i Västindien och stannat ett tag, har fått kackerlackor i båten? De följer väl med grönsaker och frukt som inhandlas lokalt.

Jag har båten i Kap Verde och fick förra våren en del kackerlackor ombord. Man kan i princip inte undvika det utan att vara löjligt noggrann med allt. 

När det gäller kartonger så är inte det största problemet att det finns ägg där, det kan det finnas på allt, dina skor t ex. Däremot gillar de limmet som används i kartonger och frodas där.

 

På sommaren åkte jag till Sverige några veckor och vid återkomsten hade kackerlackorna fått fritt spelrum och hade förökat sig en hel del. En kompis hade varit i båten och sprayat ett par gånger men det hjälper inte mycket. Det resulterade bara i att jag fick diska alla tallrikar och glas för att inte själv få i mig giftet.

 

Det finns en pasta man kan trycka ut på strategiska platser. Olika kvaliteter såklart och de första två jag testade gav inte mycket resultat men en kompis som jobbar på ett gym i närheten hade hört talas om ett riktigt bra preparat som såldes i en butik i närheten. Hon köpte en tub åt mig, en dryg hundring (De som inte funkade kostade under 50Kr) och den fungerade utmärkt.

 

Efter att ha tryckt ut lite pasta i diverse hörn i närheten av där jag ser dem mest så kunde jag redan efter ett par dagar se att det låg döda kackerlackor lite här och var. Efter ca en månad såg jag inte en enda levande kackerlacka ombord och har inte heller fått in några nya ännu. Kanske har det kommit in någon efteråt som utsatts för medlet. Det stannar kvar väldigt länge efter applicering

Medlet drar till sig kackerlackorna med doft och de går runt i det och äter det. När de sedan kommer "hem" till boet drar de med sig medlet på fötterna. När de väl dör av förgiftningen äter deras syskon upp dem och drabbas själva av medlet i andra hand.

 

Mycket effektivt. Tyvärr minns jag inte namnet på medlet men jag skall snart köpa en ny, skall höra med min gym-kontakt om hon kan köpa en tub till :)

 

Hur jag fick in dom från början vet jag inte. De kan ju flyga, deras ägg kan följa med i vad som helst, t ex dina skosulor eller dina byxor om du satt dig ner någonstans ute. Jag gör ingenting för att försöka undvika dom, det är helt enkelt för knöligt och inte värt det.

Kackerlackorna där finns i två smaker. En brun, ca 10-15mm och en svart som kan bli upp till 4-5cm. Jag hade i princip bara de små bruna, någon enstaka svart men just nu är det helt tomt.

Andra som har båtar där och som aldrig gjort något speciellt har klarat sig så det är inte slarv från mig som gjorde att jag fick in dom. Jag ser det som otur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Gaidin för detta intressanta inlägg. Det låter tufft. Tur att du fann det där preparatet.

 

Såg en youtube-dokumentär om en 80-årig seglare som bott hela sitt liv på båt, och låg nu för ankar i Västindien. Kackerlackor, den bruna varianten, sprang omkring på hans bord. Han var gammal och trött, och försökte fånga dem med ett glas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...