Jump to content
Wednesday 17 August 2022
Terri

Nödvändigheter, utrustning, och annat att tänka på ombord.

Recommended Posts

Till att börja med har jag en fråga. Jag hörde nånstans att man skall plocka bort alla etiketter från konservburkar, och undvika att ha papper och kartonger ombord. Varför?

Läste även att pappkartonger drar till sig kackerlackor. Är det verkligen så känsligt?

Jag behöver ju kartonger för att packa ner böcker, och annat, som inte får plats. 

Att plocka bort etiketter från konservburkar verkar lite omständligt.

Däremot är väl inte kartonger inte så bra för förvaring ombord, jag menar dom är ju väldigt fuktkänsliga, då är ju backar eller lådor tillverkade av plast mer lämpliga.  

• Like 1

Kan det vara så att råden kommer från en tid när man vanligen använde stuvutrymmen under durken, och i båtar som inte var så täta och torra, och pappersetiketterna löste upp sig, satte igen dräneringshål och pumpar, och ruttnade/möglade?

I en modern, torr båt, där man förvarar saker i skåp på torra nivåer, ser jag själv inget problem med papper.

• Like 1

3 minuter sedan skrev raol:

Kan det vara så att råden kommer från en tid när man vanligen använde stuvutrymmen under durken, och i båtar som inte var så täta och torra, och pappersetiketterna löste upp sig, satte igen dräneringshål och pumpar, och ruttnade/möglade?

I en modern, torr båt, där man förvarar saker i skåp på torra nivåer, ser jag själv inget problem med papper.

Det är ju fortfarande mycket stuvutrymmen även i en modern båt som är ouppvärmda och inte så bra ventilerade, tex under dyrkar säten mm.

2 minuter sedan skrev No_jah:

Det är ju fortfarande mycket stuvutrymmen även i en modern båt som är ouppvärmda och inte så bra ventilerade, tex under dyrkar säten mm.

Ja, fast inte hela tiden eller ofta genomflutna av vatten, som i många sämre båtar. I äldre båtar, främst träbåtar, stod det väl nästan permanent lite vatten längst ner. Praktiskt för att kyla maltdrycker, men kanske inte så bra på många andra sätt.

Men jag vet inte.

Det kan också vara så att de här råden kommit från mer sydliga breddgrader, där de kanske har större problem med ohyra som trivs bland kartonger.

Posted (edited)

Det stavas ”kackerlackor”, det är orsaken till att erfarna långfärdsseglare aldrig bär ombord pappkartonger, sköljer frukt och pillar bort etiketter där det kan finnas ägg som sedan kan bli flygande insekter.

När touchmärkningen av burkarna försvunnit kan dagens middag bestå av oväntade råvaror men det är bara charmigt.

Får erkänna att känslan av kackerlacker inte glädjer mig det minsta när man skall krypa ned i sin koj förhoppningsvis utan kryp eller vem möter man på natten på väg till toaletten....

Lite osäker var riskerna ökar, vet att på Lanzarote hade vi dessa kryp på ett lyxhotell vars dörrar saknade trösklar ut i korridoren. Osäker hur det var med balkongdörren.

Kanske gränsen går vid Spanien/Portugal på väg söderut.

Grekland har dessa kryp vet jag av egen erfarenhet dock ej ombord.

Konstigt nog har jag sett några YT som gladligen släpar ombord pappkartonger innan Atlantseglingen. 

Packa i plastlådor lagom stora mtp hanteringen, bra mot kryp och oväntade läckor in till stuvarna.

Alla matvaror har vi inplastade i påsar eller burkar mtp kryp och fukt.

Edited by skippeer
  • Like 1

11 timmar sedan skrev Terri:

Det kan också vara så att de här råden kommit från mer sydliga breddgrader, där de kanske har större problem med ohyra som trivs bland kartonger.

Du har helt rätt ang. kackerlackor och deras ägg som ibland gömmer sig i kartonger. Många seglare brukar packa om "torrvaror" innan man tar om bord dem på båten. Problemet med konserver är att de rostar, vilket tyvärr efter en tid gör att det bildas hål vilket får innehållet att ruttna eller rinna ut. Ambitiösa besättningar brukar ta bort etiketten och lacka konserver innan man stuvar. Andra väljer att regelbundet kontrollera sina förråd med konserver. 

• Like 2

På våra breddgrader är silverfiskar mycket vanliga. Störande och ganska svåra att bli av med. Men inte kackerlackor. I USA är stora kackerlackor (5 cm) vanliga, men det var inne i landet jag såg dem, inte vid kusten.

Detta låter som det vore vanskligt att ha böcker ombord, likaså. Men det kan jag nog inte vara utan.

De enda krypen jag sett på de båtar vi haft, inklusive den nuvarande, är mycket små insekter, ljusbruna till gråa, runt millimetern långa. Nån sorts små skalbaggar, skulle jag tro. Verkar ofarliga.

Posted (edited)
On 8/4/2022 at 9:51 AM, Peka67 said:

Klickade "Quote" av misstag, ursäkta.

Konserver tycker jag verkar ganska opraktiskt. Det är klart det kan vara gott med sardiner, korvar, och ärtor. Men jag lagrar hellre torrvaror: gryn, nötter, frön, linser, bönor, torkad frukt - då får man i sig det mesta av protein och annan näring. Vid sidan av det färskvaror när tillfälle ges.

Edited by Terri

Posted (edited)

Seglar du 3 veckor på öppet hav är det svårt att fylla på med nya varor om tex kylen/frysen lägger av;-)

Konserver ser jag som bra bas och nödmat, går de inte åt över Atlanten så kan de vara nödmat när man passerat Panamakanalen.

Många klubbkompisar som kursat Atlanten förbereder sig genom att tillaga och konsevera själva goda rätter i glasburkar.

Vill man leva enkelt kan nog Sven Yrvind vara en inspirationskälla men det är inte min thekopp.

Edited by skippeer

Posted (edited)
10 hours ago, skippeer said:

Vill man leva enkelt kan nog Sven Yrvind vara en inspirationskälla men det är inte min thekopp.

Om jag minns rätt fyllde han hela båten med sardinburkar. Jag kan nog leva ännu enklare än han, men föredrar större utrymme. ;) Müsli skulle jag kunna äta till både frukost, lunch och middag. Bekvämt dessutom. Och sedan lyxa till med riktig lagad mat, när väl i hamn. Det går ju också utmärkt att fiska ute på oceanen.

Edited by Terri

Hur skyddar ni segelbåten mot inbrott? Oftast består ju dörren endast av en bräcklig trä- eller glas-skiva, och ett futtigt lås.

Har någon av Er gått till en smed och fått en kraftig järngrind tillverkad?

Somliga lägger en gummiorm på däck. Vet inte hur effektivt denna vidskepelse fungerar.

Ett tjutande larm vore en annan lösning.

Hej

Jag är i starkt behov av 12/230 omvandlare för att driva min CPAP andningsmaskin. 

En kraftigare symaskin, typ Janome, hör väl till... 

Samt ett mindre elverk, helst dieseldrivet. Troligen räcker det med ett 1-fas.

Även om ett 3-fas med liten byggcentral ger möjlighet att fördela 230 belastning på fördelaktigt sätt. 

Jag skulle gott tänka mig att dra med min smidiga TIG-svets. 

• Like 1