Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
namdo

Proppelleraxelsmörjning Albin O21

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har nyligen blivit ägare av en bohusjulle med en Albin O21 som totalrenoverades för några år sedan. Osäkerhet har uppkommit kring hur och hur ofta man bör smörja proppeleraxeln.

 

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf

Manualen anger bara att den skall smörjas innan start, men det kan vara så att denna instruktion var riktad till köpare av ny motor. Självaste skötselschemat anger nämligen inte någonstans att propelleraxeln skall smörjas.

 

Det går en plastslang cirka 2-3 mm i diameter från propelleraxeln, men det sitter ingen pump i andra änden utan slangen är helt öppen. Behöver man köpa en pump för detta eller förväntas man hälla i olja direkt?  Slangen är redan full med gammal olja. Jag får nästan intrycket att man smort propelleraxeln vid installation och sedan nöjt sig. Den förra ägaren har använt båten i flera år utan att någonsin smörja.

 

En relaterad fråga som jag vill passa på att ställa är ifall vi kan räkna med problem efter att ha stängt av motorn vid tre tillfällen utan att leda om kylvattnet från avgassystemet till direktutrinningen? Några fel man bör vara vaksam på längre fram efter detta?

 

Tack på förhand

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev namdo:

Hej,

 

Vi har nyligen blivit ägare av en bohusjulle med en Albin O21 som totalrenoverades för några år sedan. Osäkerhet har uppkommit kring hur och hur ofta man bör smörja proppeleraxeln.

 

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf

Manualen anger bara att den skall smörjas innan start, men det kan vara så att denna instruktion var riktad till köpare av ny motor. Självaste skötselschemat anger nämligen inte någonstans att propelleraxeln skall smörjas.

 

Det går en plastslang cirka 2-3 mm i diameter från propelleraxeln, men det sitter ingen pump i andra änden utan slangen är helt öppen. Behöver man köpa en pump för detta eller förväntas man hälla i olja direkt?  Slangen är redan full med gammal olja. Jag får nästan intrycket att man smort propelleraxeln vid installation och sedan nöjt sig. Den förra ägaren har använt båten i flera år utan att någonsin smörja.

 

En relaterad fråga som jag vill passa på att ställa är ifall vi kan räkna med problem efter att ha stängt av motorn vid tre tillfällen utan att leda om kylvattnet från avgassystemet till direktutrinningen? Några fel man bör vara vaksam på längre fram efter detta?

 

Tack på förhand

Typen av axellagring och smörjning är inte nödvändigtvis knutet till motortyp och kan ju också blivit utbytt vid renoveringen. Det vore nog bra med lite bilder för att få bra svar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en oljesmord tätning du har. Slangen ska vara fylld med olja över vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för den informationen.

 

Har vi då uppfattat det korrekt att slangen skall tas loss och oljan appliceras direkt i hålet på axeln, och att slangen är till för att oljan ska ha någonstans att ta vägen uppåt vid ökat tryck? Eller är det tvärtom så att oljan från slangen gradvis sugs upp av axeln och att man fyller på när den nått under vattenlinjen? I sådana fall kanske man tar loss slangen och fyller den med olja för att inte trycka ut något inne i axeln?

 

 

74965F28-D724-4A2A-BD0E-2C16982D92C0.jpeg

C7F57356-F799-4226-B734-6851DB07F75C.jpeg

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-03 vid 13:16 skrev namdo:

En relaterad fråga som jag vill passa på att ställa är ifall vi kan räkna med problem efter att ha stängt av motorn vid tre tillfällen utan att leda om kylvattnet från avgassystemet till direktutrinningen? Några fel man bör vara vaksam på längre fram efter detta?

 

Tack på förhand

Om jag fattat frågan rätt så kan du få problem med att få vatten i cylindrarna om du inte pumpar ut kylvattnet via den lilla kranen innan du stänger av motorn. Om båten är utrustad med vattenlås (många säger ljuddämpare) så är det inget problem. Vattenlåset samlar upp överblivet vatten istället för att det återvänder via avgasventilerna tillbaks ned i cylindrarna. 

 

Jag vet någon som till och med bytte motor då han alltid fick vatten i cylindrarna vid avstängd motor och han förstod sig tydligen aldrig på den lilla kranen som sitter bak på O 21orna. Han trodde att han hade en spricka i topplocket. Men för sent fick han, via mig, reda på den lilla kranens sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående oljeslangen så fyller man på den uppe i sin slangöppning. Kolla oljan där i regelbundet.

I mina öron så låter det som om axeltätningen är väldigt fräsch då den inte drar olja. Min erfarenhet är att de brukar dra lite olja. Jag fick/får fylla på regelbundet så kolla upp så det inte är täppt i botten.

 

På min Allegro 27a så skulle det vara vanlig motorolja i slangen så du kan nog använda vanlig motorolja.( Någon här må rätta mig om jag har fel angående oljans beskaffenhet i din axeltätning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-04 vid 13:14 skrev Rollen:

Det är en oljesmord tätning du har. Slangen ska vara fylld med olja över vattenlinjen.

Ja, ur säkerhettänkperspektiv kan det ju vara bra att slangändan slutar en bit ovan vattenlinjen. Detta ifall den bakre och den mellersta packboxen av tre går sönder samtidigt. 

Kraftigt säkerhetstänk😋

 

Och vilken motorolja som helst funkar. Ska bara smörja mellan två glidlagerhalvor och propelleraxeln. 

Lagrena centrerar backboxarna i förhållande till axeln, annars kan tätningen hänga nedåt och med tiden

göra att packboxarna läcker

s a s mot ovansidan på axeln. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-11 vid 02:48 skrev zurdu:

Om jag fattat frågan rätt så kan du få problem med att få vatten i cylindrarna om du inte pumpar ut kylvattnet via den lilla kranen innan du stänger av motorn. Om båten är utrustad med vattenlås (många säger ljuddämpare) så är det inget problem. Vattenlåset samlar upp överblivet vatten istället för att det återvänder via avgasventilerna tillbaks ned i cylindrarna. 

 

Jag vet någon som till och med bytte motor då han alltid fick vatten i cylindrarna vid avstängd motor och han förstod sig tydligen aldrig på den lilla kranen som sitter bak på O 21orna. Han trodde att han hade en spricka i topplocket. Men för sent fick han, via mig, reda på den lilla kranens sanning.

Bifogar en bild av vad som menas med vattenlås: 

DSCN1028.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas vanligen vattensamlare. 

Och ska vara, så pass stor att det vatten som är kvar i avgassystemet efter du stannat motorn, ska kunna rymmas där. 

 

Lämpligt också o man gör många startförsök på en trilskande motor, stänga kylvatten intaget, och/eller lyfta av ev kilrem till sjövatten pumpen. 

Stor risk annars, att hela avgassystemet inklusive

VATTENSAMLARE, fylls. 

Och vatten rinner s a s bakvägen in i motorn via avgasventilerna eller avgasventil. 

 

Vete tusan om burken kan låsa... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensamlare låter bättre.

Då man luftar dieselsystemet  så får jag stänga av genomföringen till impeller-pumpen. Annars har jag vatten ända in i cylindrarna och instruktionsboken till Yanmar och VP MD6a berättar inte att man så bör göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo... Enligt böckerna, ett djädrans tummkrökande på matarpumpen arm. 

 

Starta motorn på ett något förhöjd tomgång. 

Lufta bara vid inloppet till spridaren, spridarna. 

 

Klart. 

 

Och då behöver du inte tänka på detta med att stänga vattentillförsel. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...