Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tofriis

Intermittent startproblem Penta 2003

Rekommendera Poster

Slänger mig nu över hit till "ElSnack" för ytterligare en fråga...

Förra veckan skedde det för andra gången, motorn helt död vid startförsök, och därmed måste det såklart undersökas närmare. Kom när det hände första gången i april på att tidigare ägaren nämnde att det hänt honom någon gång också. Han pekade på ett par elkopplingar ovanför generatorn och sa att det förmodligen är något glapp. Mycket riktigt hjälpte det även för mig att pilla och knacka lite där, startmotorn gick igång och problemet över för stunden. När jag nu äntligen tog mig tid att kika närmare på det har jag identifierat att det är säkringshållaren jag pillat på, dock inget glapp eller annat fel funnet. Såg att det även sitter ett relä mellan säkringshållaren och generatorn, så jag tror nu mer på att det är relät som ibland felar, vilket avhjälpts med mina knackningar. Vad tror ni om det? Andra idéer? 
 

Redigerad av Tofriis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året när jag skulle åka ut ur tredje slussen i Sjötorp så startade inte motorn. Allt var stendött. Fick boxering till kaj, där felsökning kunde börja. Kollade säkrinsplinten du visade men ingen trasig säkring. Kollade reläanslutningarna men inte något fel där heller. Fram med multimetern, nödvändigt mätinstrument på alla båtar, och konstaterar ganska snart att det är oxid på säkringsanslutningarna. Hjälpte inte att byta plats på kabeln heller. Efter lite putsade på kontakterna så startade motorn. Problemet återkom några ggr under resan. Nu sitter det en singel H-säkring och nya flatstift och motorn startar fint varje gång.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...