Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jackotto

Aqd40 går varm över 2000 varv

Rekommendera Poster

Hej som rubriken lyder har ja problem med att min ena maskin går varm

Har rengjort värmeväxlare

Nytt sjövattenintag

Ny avgaskrök

Tagit bort termostater

Rengjord avlufningsröret mellan turbo och termostathus

Det jag lägger märke till är att utsläppet för kölvattnet vid avgaskröken är stekhett därav bytte ja krök då jag fick tipps om att den kunde va igensatt men det utan resultat 

Motorerna sitter i en saltö 31 med 270 drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för rapporten😊

 

 

våga fråga , vad är gjort med impellern? var den hel/ rätt tätnig?men kanske redan mekat den verkar ju som du är flitig

gjort någon åtgärd innan den visade ö-temp .felsök är mindre dyrt oftast . troligen dåligt flöde på sjövattnet.. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bemek:

tack för rapporten😊

 

 

våga fråga , vad är gjort med impellern? var den hel/ rätt tätnig?men kanske redan mekat den verkar ju som du är flitig

gjort någon åtgärd innan den visade ö-temp .felsök är mindre dyrt oftast . troligen dåligt flöde på sjövattnet.. B

Impeller ink packboxar i sjövattenpumpen är bytt, köpte båten med dålig toppapackning så har gått upp i temp så länge ja ägt😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft isär oljekylaren och gjort rent den med?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Har du haft isär oljekylaren och gjort rent den med?

 

De är nog det enda jag inte rört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha "köpte med dålig topplockspackning" du skriver inte att du bytt den och även kollat toppen med avs på skevhet och sprickbildningar. Men det förmodar jag du gjort, annars så kan det ju vara ide att börja där.

 

En annan detalj som kan orsaka varmgång är slangen mellan drev o sköld och även stosen på drevet till densamma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Makro:

Har du haft isär oljekylaren och gjort rent den med?

Är inte oljekylaren "första anhalten" efter impellerpumpen på 40-serien, dvs där impellerrester och annat skumt just tenderar att fastna i första hand ?

 

Vill minnas att det kan vara lite lurt att se dem, så det räcker inte med att bara plocka av vattenintaget i ena gaveln och "kika in", för man ser inget vidare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De stämmer bra, oljekylet sitter direkt efter sjövattenfiltert, de e det ändå ja inte kollat än så får göra det ikväll

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det år inte ovanligt att det sitter snäckor och annat skräp i oljekylaren.

Ta gärna loss insatsen för mekanisk rengöring och lägg den i citronsyra eller ättika som löser kalkavlagringarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Är inte oljekylaren "första anhalten" efter impellerpumpen på 40-serien, dvs där impellerrester och annat skumt just tenderar att fastna i första hand ?

 

Vill minnas att det kan vara lite lurt att se dem, så det räcker inte med att bara plocka av vattenintaget i ena gaveln och "kika in", för man ser inget vidare.

Jag fick oxå lära mig en gång att oljekylen satt innan värmeväxlaren... Kunde inte klämma på slangen på inkommande vatten till oljekylen (helt stum)... anade direkt att jag kanske hittat felet till att motorn gick varm. 

 

Plockade loss slangen och där satt den... "impellern som försvann" tre år tidigare 😀

7cm i slangen va helt igenkorkad samt oljekylen. 

Jag plockade inte ned nåt utan plockade ut det där den satt på plats. Filmade sedan med en "ormkamera" för att se att jag fått ut allt. 

Sedan dess har motorn gått kanon.

 

Jag vet... 3år... men vi kör oftast inte fortare än 6-7 knop och då har det inte märkts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt enkelt skitfel som kan drabba VP-motorer med sjövattenfiltret eller -silen, innan sjövattenpumpen, är att det påskruvade stora locket läcker, sitter fel i gängorna, eller att den platta skivan som skall fungera som underlock ovanpå silen, inte längre är platt. Ja alltså det läcker in luft i den svarta behållaren som innehåller silen. Jag har varit ute för detta på en TAMD31... så innan man börjar skruva i andra delar av motorn kan man ju kolla denna grej först, det är ju väldigt enkelt.

(Om nu sjövattenfiltret/silen är kopplad efter sjövattenpumpen, så läcker det istället ut en hel del vatten, och det hade du ju upptäckt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla tipps och har til 99% hittat felet som är en igensatt avgasbälg, ska på med våtdräkten i Helgen o skruva av belgen

Redigerad av jackotto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jackotto:

Jag tackar för alla tipps och har til 99% hittat felet som är en igensatt avgasbälg, ska på med våldtäkten i Helgen o skruva av belgen

Känns som ett otacksamt undervattensjobb, men tur i oturen att bälgen till helgen inte finns i Belgien... 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev jackotto:

Jag tackar för alla tipps och har til 99% hittat felet som är en igensatt avgasbälg, ska på med våldtäkten i Helgen o skruva av belgen

Ska på med våldtäkten? Jag hoppas Du menar våtdräkten...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Ska på med våldtäkten? Jag hoppas Du menar våtdräkten...

Givetvis menar jag våtdräkt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-05 vid 13:55 skrev jackotto:

Jag tackar för alla tipps och har til 99% hittat felet som är en igensatt avgasbälg, ska på med våtdräkten i Helgen o skruva av belgen

Jag är bara nyfiken, hur kom du fram till det? 🙂

Är det något med eventuella klaffar som du misstänker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag är bara nyfiken, hur kom du fram till det? 🙂

Är det något med eventuella klaffar som du misstänker? 

Ja kom fram till det dels pga att maskinen inte blev av men kylvattnet trots ny avgaskrök och dels pga att jag såg när båda maskinerna gick att det "bubbla" nästan dubbelt så mycket från den andra maskinen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev jackotto:

att maskinen inte blev av men kylvattnet

Förstår inte riktigt - hur kan du se att den "inte blir av med kylvattnet" och att det inte beror på ett stopp långt tidigare i kylvattenkedjan ?  Borde i så fall tryckas baklänges in i motorn...

 

Och hur kommer avgaserna ut om det är så stopp att vattnet inte kommer igenom ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jackotto:

Ja kom fram till det dels pga att maskinen inte blev av men kylvattnet trots ny avgaskrök och dels pga att jag såg när båda maskinerna gick att det "bubbla" nästan dubbelt så mycket från den andra maskinen:)

Jag tror ändå på oljekylaren, ja under förutsättning att sjövattenpumpen är ok då .

Kommer inget vatten in kommer heller inget ut 🙂

Möjligen om klaffarna i bälgen har fastnat men annars är det inget som fastnar där som sitter kvar när man ger full gas, det låter högst märkligt. 🤔

Men all felsökning är väl bra felsökning.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag tror ändå på oljekylaren, ja under förutsättning att sjövattenpumpen är ok då .

Kommer inget vatten in kommer heller inget ut 🙂

Möjligen om klaffarna i bälgen har fastnat men annars är det inget som fastnar där som sitter kvar när man ger full gas, det låter högst märkligt. 🤔

Men all felsökning är väl bra felsökning.

Oljekylet är de inga problem med det flödar på bra:)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Förstår inte riktigt - hur kan du se att den "inte blir av med kylvattnet" och att det inte beror på ett stopp långt tidigare i kylvattenkedjan ?  Borde i så fall tryckas baklänges in i motorn...

 

Och hur kommer avgaserna ut om det är så stopp att vattnet inte kommer igenom ?

Släpper man slangen mellan värmeväxlaren och avgaskröken så kunde jag ganska snabbt konstatera att där flöda som det skulle Villket innebär att där måste va täppt efter avgaskröken, och då är där ju bara avgasbälgen kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev jackotto:

Oljekylet är de inga problem med det flödar på bra:)

Men har du inspekterat kanalerna/gavlarna eller "bara" lossat och sett vattenflödet ?  Eller hur vet du att "det flödar på bra" ?

 

Betänk att flödet vid högre varv motsvarar hundratals liter/min. Vi talar alltså om över tio hinkar vatten - per minut.

Hade en bekant med 41:a som plågades av varmgång vid hög belastning under många år. Han tyckte också att "det flödade på bra". Jag gjorde så småningom en grunka med flödesmätare och uttag för tryckmätare som vi kopplade in på lite olika ställen/slangar på kylsystemet. Kompletterande mätningar gjordes med IR-termometer på slangarna genom hela systemet för att få en uppfattning om värmen växlades ut till kylvattnet.

Flöde m.m. behöver man nämligen mäta, det är väldigt svårt att hamna rätt genom att bara titta och tycka. Ser det ut så här vid 14 hinkar vatten per minut eller är det bara 6 ?

 

Med denna "grunka" kunde vi se att flödet - givetvis - var tämligen konstant på alla ställen vi kollade. Men jämfört med VP:s värden på vattenflödet för olika varvtal var det lite lågt. Sedan är ju (mot)trycket högst i början, efter impellerpumpen, för att sedan sjunka ju närmare "utgången" man kommer. Och det sjönk, men väldigt mycket efter oljekylaren jämfört med före. Sedan dock inte så mycket.

 

Oljekylaren var ju kollad flera gånger, men uppenbarligen inte tillräckligt. Skulle visa sig sitta en halv impeller i ena gaveln och början av rören. Vid lägre varv räckte flödet, men vid högre varv/last inte.

Den motorn gick sedan att lasta fullt utan att tempnålen knappt rörde sig.

 

19 minuter sedan skrev jackotto:

Släpper man slangen mellan värmeväxlaren och avgaskröken så kunde jag ganska snabbt konstatera att där flöda som det skulle

Så återigen - hur vet du att det "flöda som det skulle" och att det är tillräckligt vid höga varv och enligt VP:s specifikation ?  Jag har sett många "flöden" men skulle inte våga svära på att det är rätt utan att mäta.

 

Sedan kanske du till sist ändå har rätt att felet ligger i avgasbälgen. Jag vill bara varna för att inte ta för lätt på felsökningen.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-”Det finns inga genvägar till den perfekta kylningen” hade nog farbror Barbro sagt om hon var båtmekaniker 😁

Du får leta fel hur du vill @jackotto det är du som gör jobbet och vi på MG försöker bara hjälpa till med råd så gott vi kan. 
Men att mäta är att veta som @IngemarE säger annars är det okulärbesiktning och demontering som gäller för att vetat säkert.

Annars är det lätt att börja ”gå i cirklar” med sin felsökning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-02 vid 20:13 skrev jackotto:

Hej som rubriken lyder har ja problem med att min ena maskin går varm

Har rengjort värmeväxlare

Nytt sjövattenintag

Ny avgaskrök

Tagit bort termostater

Rengjord avlufningsröret mellan turbo och termostathus

Det jag lägger märke till är att utsläppet för kölvattnet vid avgaskröken är stekhett därav bytte ja krök då jag fick tipps om att den kunde va igensatt men det utan resultat 

Motorerna sitter i en saltö 31 med 270 drev

Hej 

Har snabbläst tråden så det kanske talats om tidigare.  Men har i sommar servat en kad 44, denna gick varm och impellern var nernött.  Bytte impellern men gick varm vid högre varv igen.  Summa summarum visade det sig att det låg gamla impeller rester i sugslangen. Bitar ska inte kunna ta sig vidare in i systemet om sjövatten filtret är rätt monterat.  Nu låg bitarna i sugslangen mellan servo kylaren och sjövatten pumpen.  Vid låga varv gick det bra.  Men när flödet ökade la sig bitarna ivägen uppe i huset och vattnet ströps.  Torrsatte tog grovdammsugaren och fick ut rejält med gamla delar.  Åter i sjön kylde okej. 

Ett annat fel kan vara tjyvluft vid insuget på drevet.  Anslutning för intagsslang kan spricka vilket då leder till minskad mängd kylvatten. 

Lycka till// Peter 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjyvluft vid drev ,men nu kommer ötemp redan vid 2000 varv . har den släppt vattnet så drevet har luft runt sig då? men absolut är en punkt att beakta korrosion kan göra det blir otätt. 

jackotto får hitta orsaken , lr säkerställa flödet ok innan pengen går till toppfix.       sikta på ngt billigt först!  skriver ,   B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bemek:

tjyvluft vid drev ,men nu kommer ötemp redan vid 2000 varv . har den släppt vattnet så drevet har luft runt sig då? men absolut är en punkt att beakta korrosion kan göra det blir otätt. 

jackotto får hitta orsaken , lr säkerställa flödet ok innan pengen går till toppfix.       sikta på ngt billigt först!  skriver ,   

Maskinen får vatten genom Skrovgenomföring dock är problemet lös nu:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! hoppas maskin är ok, toppen ffa.    skrovgenomföring..  har drevet ngn cikulation på vattnet? om det behövs förstås  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jackotto:

Maskinen får vatten genom Skrovgenomföring dock är problemet lös nu:)

Var satt felet? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Var satt felet? 🙂

Felet sätt i växlaren på sjövattensidan, körde igenom med oxalsyra 30 min sen funka det fint😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du skrev i första inlägget att värmeväxlaren var rengjord? 🙂

Ett tips är att planera för att ta loss och göra rent och packa om växlaren, oljekylare och laddluftkylare ordentligt längre fram.

Hoppas att allt funkar nu.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...