Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Uppblåsbar flytväst som inte tynger ner nacken?

Rekommendera Poster

Jag har använt en traditionell uppblåsbar flytväst nu i 5-6 år. Den är hyfsat bekväm på flera sätt, men den har en stor nackdel, och det har med nacken att göra. Den liksom "hänger" på nacken och det tröttar efter ett tag. Jag har försökt justera för att få den mer bakåtplacerad, men det går inte.

Så, skulle gärna få tips om bra, och helst inte tokdyra, uppblåsbara västar där delen runt/bakom nacken inte ligger mot nacken utan hålls bak av "selen". Om såna ens finns.


Den jag har nu är av ungefär den här modellen (inte exakt, men det som skiljer är att jag har två metallbitar som midjespänne och en ögla för livlina intill - resten är samma):

image.png.2a4d8e7b3902a6781d2f12b7d338df9d.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många upplever samma problem som du har jag hört.

Vi har använt Regatta Aquasafe flytvästar i flera år och jag tänker inte ens på att jag har den på mig, sen säger produktbeskrivningen att den är lättast på marknaden, och det kanske stämmer?

Vi har tre västar ombord och har köpt till bra pris under båtmässan (under 1000-lappen)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Baltic Legend på mässan för några år sedan, gav runt tusenlappen. Den är lite bredare över axlarna, tyngde inte över nacken i början. Men efter att jag använt den några månader ändrade den formen, grenremmen vred liksom flytvästen och den började dra i nacken. Efter en båttur i regn ändrade den tillbaka formen, nu är den OK igen. 
Jag kan tycka att den är helt OK. 
https://baltic.se/legend-165/

 

Vad jag försöker säga är att den perfekta uppblåsbara flytvästen nog inte finns. Den är bra i början, men efter ett tag kan den ändra form eftersom den består av remmar och rätt smala delar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, intressant. Men jag hoppas ändå att en annan, ny, kan bli bättre än den nuvarande. Får väl acceptera att det inte kan bli helt perfekt... :)

Jag har, utifrån era tips, kollat på några modeller. Blir en tur för att prova några i butik under veckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl gaspatronen som tynger ner och på våra västar sitter den på ena sidan. Svårt att tänka mig att det går att undvika. Kanske känns lite mindre om man drar åt västen lite bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Det är väl gaspatronen som tynger ner och på våra västar sitter den på ena sidan. Svårt att tänka mig att det går att undvika. Kanske känns lite mindre om man drar åt västen lite bättre. 

Nja, det är mer att "korven" sitter runt nacken. Jag ser att en del nyare västar mer verkar vara formade så att "korven" hänger mer bakåt över axlarna och övre delen av ryggen. Jag får prova.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag köpte Baltic Legend på mässan för några år sedan, gav runt tusenlappen. Den är lite bredare över axlarna, tyngde inte över nacken i början. Men efter att jag använt den några månader ändrade den formen, grenremmen vred liksom flytvästen och den började dra i nacken. Efter en båttur i regn ändrade den tillbaka formen, nu är den OK igen. 
Jag kan tycka att den är helt OK. 
https://baltic.se/legend-165/

 

Vad jag försöker säga är att den perfekta uppblåsbara flytvästen nog inte finns. Den är bra i början, men efter ett tag kan den ändra form eftersom den består av remmar och rätt smala delar. 

Jag har gjort samma erfarenhet, köpte nya Balticvästar, dessa är betydligt bekvämare än den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite, åkte ut till Seasea nu på lunchen, och testade. En ny Baltic Legend satt väldigt mycket bättre. Hade ju luft runt nacken, utan att ens ha justerat remmarna optimalt. Min gamla hänger nästan rakt på nacken.

Så jag köpte en Baltic Legend 190 SLA. Jag ville väldigt gärna ha samma typ av metallspänne för midjebandet, och en ögla för sele, och när jag ändå skaffar nytt ville jag ha med huva. Inte superbilligt, men ok.


image.png.9a04df45ed8a754b4fb154d10971a4fc.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev hbengtsson:

En parantes men eftersom tråden ändå är igång så tänkte jag bara passa på att påminna om det här om någon missat:

 

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2021/tiotusentals-svenskar-har-farliga-flytvastar2/

Jo. Min gamla Baltic har en väldigt bra infästning för patronen. Den sitter som i ett hölster, med en gummiring runt. Så den kan inte röra sig oavsiktligt. Antar att det är ungefär samma på de nya.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev raol:

Jo. Min gamla Baltic har en väldigt bra infästning för patronen. Den sitter som i ett hölster, med en gummiring runt. Så den kan inte röra sig oavsiktligt. Antar att det är ungefär samma på de nya.

 

Den nya har ju de där fiffiga markeringen; den visar om patronen skruvas ur. Jag vet, för min gängade upp sig ett varv, direkt var ena markeringen röd. Om de nya har låsning vet jag inte, min har jag haft 7-8 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jo. Min gamla Baltic har en väldigt bra infästning för patronen. Den sitter som i ett hölster, med en gummiring runt. Så den kan inte röra sig oavsiktligt. Antar att det är ungefär samma på de nya.

 

Det har varit problem med gummilåsni gen. Baltic skickar ut nya om de gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Det har varit problem med gummilåsni gen. Baltic skickar ut nya om de gått sönder.

Hmm, jag har svårt att se hur den i min skulle kunna gå sönder eller bli fel på. Framstod som oerhört robust och idiotsäker när jag gjort underhåll och öppnat. Möjligen om gummiringen går av.

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Hmm, jag har svårt att se hur den i min skulle kunna gå sönder eller bli fel på. Framstod som oerhört robust och idiotsäker när jag gjort underhåll och öppnat. Möjligen om gummiringen går av.

 

 

Japp, det är den ("o-ringen" med ett grepp på) som det varit problem med.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Kane:

Japp, det är den ("o-ringen" med ett grepp på) som det varit problem med.

Här är Baltics info, https://baltic.se/retainer/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns två varianter på o-ring en tidigare som var i ett sämre material, blev utbytt 2016/2017. Man ser skillnaden på att den tidigare och sämre har en dragflärp som går in även på insidan av o-ringen. Den nya och bättre har bara flärpen på utsidan av o-ringen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...