Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
vicaln

Segla till Grekland

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har hängt ett tag på forumet som gäst men tänkte att det är dags för ett eget inlägg nu när det börjat uppstå frågor. 

 

Har länge haft drömmar om långseglats, enda sedan kappsegling som liten och efter otaliga år av turer i stockholms skärgård med föräldrarnas båt. Nu när studierna är avklarade och jobbet är säkrat tänkte jag ta tag i saken; vilket involverar lite planering.

 

Mitt mål är att komma iväg nästa sommar och jag har två planer jag kollar lite på:

1. Köpa båt i Sverige och segla till grekland, eller så långt man hinner. Svårt att hitta info om hur lång tid det skulle ta i en allegro, laurin eller liknande båt då det är vad jag är på jakt efter nu under hösten.

2. Köpa båt i medelhavet, ev. rusta upp och segla på plats.

 

Den tid jag har tillgänglig är cirka 6-7v, beroende på ledighet från arbetsplatsen. Budget är cirka 100 000kr för båt och sen tillkommer kostnader för själva resan. Självklart är målet av intresse, segla runt i medelhavet och bara ha det trevligt. Bättre hälften är halvgrek, därav lockelsen dit och möjligheten att återkomma för att segla och hälsa på familj är av intresse. Samtidigt vill jag ha gjort resan runt, för upplevelsen och för seglingen. Är ingen bryggseglare, utan trivs att vara ute på havet; ligger sällan i naturhamn i mer än 1 dag innan det börjar krypa och jag vill ge mig av igen. 

 

Är mao på jakt efter lite råd, tips och idéer kring de två alternativen. Hur långt kommer man på 7veckor, är det rimligt att segla halva sträckan och lägga båten på varv? hur ser marknaden på båtar ut i medelhavet etc.

 

Vicaln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur långt det är. ”Runt” låter som att du önskar runda Frankrike, Spanien etc och gå in via Gibraltar. Blir en bra sträcka.

Tänk sedan att du kan göra ca 3-4 Nm/timme effektiv väg när du seglar. Kanske lite mer om du har vindarna med dig. Tror dock inte att du kan komma in i Medelhavet på den tiden. Blir mao varvsplats i Frankrike eller något ditåt (gissar bara utan att mäta och räkna).

Alternativt är ju att gå via kanalerna med de utmaningar som det för med sig med masten på däck eller på lastbil ner till bestämt mål. Kostar en slant liksom de hamnar du kommer besöka på vägen.

Säkert en fantastisk resa oavsett väg men det kräver slantar. 
Vad gäller båtvalet tycker jag, som är relativ novis på långsegling, att det låter som trygga seglare. Andra kan ge mer insatta råd.

Lycka till och välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6-7 veckor är totalt uteslutet om du skall segla runt. Jag har förvisso ingen erfarenhet så borde kanske inte skriva men det låter helt vansinnigt.

 

Jag hade köpt något i medelhavet och seglat runt där samt hittat vettigt ställe att förvara båten. Om några år när du kan båten, lärt känna och fixat alla potentiella fel och brister (för dom kommer att finnas) samt har gott om tid kan du välja att segla tillbaka istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ser själva resan som den stora behållningen och dagseglar i okej väder på vår väg mot Medelhavet.

Gamla båtar kräver oftast tid för reperation (nya oxå har jag erfaret själv men pga galen design/montering).

 

Om du vill läsa på om några som seglat Sverige till Turkiet gjorde Annika/Björn det på Lindisfarne för att testa båt och dem själva för 20 år sedan.

https://www.sailaround.info/2002-lindisfarne-till-medelhavet/

 

För oss är det viktigt att inte ha en massa deadlines.

Segla på och när det känns lagom leta reda på ett vintervarv, om ni letar efter billigt varv så tänk på transport till och från varvet och inte bara varvskostnaden.

Kan vara faktor 10 mellan känd stad och varv ute på landet utan buss/tåg (då tillkommer taxi/hyrbil).

 

Känn efter vad/var ni vill uppleva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...