Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Riktig bottenfärg?

Rekommendera Poster

Är de nån som säljer ”riktig” bottenfärg i svart? Skicka PM!

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har svart riktigt bra bottenfärg att sälja, relativ billig är den också.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux33 är tillåten på Västkusten på båtar över 12x4 meter i yrkesmässig användning 

pga att den bara är till större fartyg säljs den inte i mindre burkar än 5 liter 

Googla så hittar du den på nätet

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att ni som vill syssla med oseriösa affärer kanske inte skall hålla till på en seriös sajt.


Det finns en mycket god anledning till reglerna kring bottenfärger dom bör vi följa, för vår egen och för våra barns skull.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det fortfarande går att köpa TBT färg på vissa öar i indiska oceanen och kanske i stilla havet. Du får väl segla dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

Du får väl segla dit.

Och stanna där med färgen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag redigerar mitt inlägg litet.

 

Det brukar gå att finna "riktigt" miljövidrig bottenfärg i Norska butiker, som man inte får använda.

 

Om du känner någon som har en yrkesbåt så fråga om du kan få vara med och köpa in dig på en eller ett par burkar... om du själv har en båt som används yrkesmässigt och som undantas från miljöreglerna.

 

Biltemas mera mindre miljöförstörande västkustbottenfärg har för det mesta funkat för mig också, förutom under förra säsongen, hur det är i år har jag inte tagit reda på ännu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan man välja den färg som innehåller mest godkända mängd biocid för de vatten man har båten i.

Det skiljer ju rätt mycket på de olika färgerna, om det nu är mängden koppar som är det som är avgörande för påväxten.

Länk till KEMI’s listor finns här i första inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Det skiljer ju rätt mycket på de olika färgerna, om det nu är mängden koppar som är det som är avgörande för påväxten.

Länk till KEMI’s listor finns här i första inlägget.

Koppar håller snäckor borta. 
Övrig beväxning finns det idag ingen godkänd färg som håller borta kemiskt/beväxningsmässigt sedan man förbjöd irgarol. Däremot mekaniskt, s k självpolerande färg. Och så kan man ju tvätta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...