Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coderbob

Mera skräckdragningar

Rekommendera Poster

230V skarvdosa, ingen jord. Den ligger löst uppepå färskvattentanken som sackar på ovansidan och där läckvatten samlats från alla dåliga slangar och kopplingar.

Jag kopplade bort all 230V strax efter att båten köptes förra året då jag insåg hur illa allt var gjort.

 

Varmvattenberedaren hittade jag ingen dokumentation över, ser ut som den  går på motorns kylvatten och även 230V. Nån som känner igen modell/fabrikat så att jag kan lära mig mer? Den är säkert märkt men inte det lättaste att komma åt. 

 

IMG20220801185611.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bortjord installatör!  

 

om inte.. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som du beskriver vv-beredaren är en vanlig konstruktion.

Det bör finnas en shuntventil, eller ”skållningsskydd” mellan inkommande kallvatten och utgående varmvatten, där du grovt kan ställa in varmvattnets maxtemp.

Det är även bra med en backventil på inloppet, då kan det uppvärmda vattnet inte rinna bakvägen och inledningsvis komma ut när du tappar upp kallvatten.

 

Eldragningen kommenterar jag inte….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det är även bra med en backventil på inloppet, då kan det uppvärmda vattnet inte rinna bakvägen och inledningsvis komma ut när du tappar upp kallvatten.

 

Efter att ha sett insidan av tanken får det bli dricksvatten i en dunk vid sidan om, det är knappt jag vågar borsta tänderna med tankvattnet.

 

55 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det bör finnas en shuntventil, eller ”skållningsskydd” mellan inkommande kallvatten och utgående varmvatten, där du grovt kan ställa in varmvattnets maxtemp.

Ja, just det, samma som hemma i villan. Det saknas naturligtvis men det borde finnas en termostat för elpatronen, men den kanske inte är justerbar? Jag får treva med handen och se om jag hittar någon ratt eller blandventil. Det finns iallafall en övertrycksventil..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

... det borde finnas en termostat för elpatronen,...

Framförallt ska det finnas en säkerhetsventil (som fungerar) när man har elpatron, mycket viktigt faktiskt.

En elpatron som "skenar" kan skapa en rejäl explosion och även om den inte exploderar så kan het ånga plötsligt strömma ut på något olämpligt ställe och ge allvarliga brännskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Mackey said:

Framförallt ska det finnas en säkerhetsventil

Ja, övertrycksventil finns, men lite svårt att kontrollera att den fungerar. Det går att lätta på trycket manuellt och då vet man att ventilen åtminstone inte kärvat ihop. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns en inspektionslucka i tanken är den ju lätt att rengöra!

Det har hänt att jag kört ner munstycket till högtryckstvätten i tanKar och spolat rent, med sköljningar efteråt. Sedan kan man ha en klorinlösning i tanken ett tag med sköljningar efteråt.

 

Elpatronen har en termostat, men det är inte alltid den är justerbar.

och en by-pastermostat eller vad det heter, shunt eller skållningsskydd är ju ett måste.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att VVB även går på 12V?? Jag har varmt vatten, har inte kört motorn och har kopplat bort 230V matningen. (Jag mätte nu för säkerhets skull) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev coderbob:

Kan det vara så att VVB även går på 12V?? Jag har varmt vatten, har inte kört motorn och har kopplat bort 230V matningen. (Jag mätte nu för säkerhets skull) 

Knappast. 

För att värma vatten krävs rätt mycket effekt, en normal elpatron i båt-VVB är på 600-1200W. På 12V skulle det motsvara 50-100A, dvs ditt batteri skulle ta slut innan du ens hann börja fundera på att t ex diska. Om det ens skulle klara den stora belastningen under lite tid utan att säcka ihop. Dvs det skulle du märkt.

 

Även för att varmhålla redan uppvärmt vatten krävs en hel del, så att den skulle gå på 12V är uteslutet rent praktiskt. Dessutom har jag aldrig sett en VVB för båt med 12V elpatron.

 

Men om du körde motorn t ex igår eller hade landström inkopplad då, kan det säkert finnas varmvatten kvar - om isoleringen är ok.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev coderbob:

Kan det vara så att VVB även går på 12V?? Jag har varmt vatten, har inte kört motorn och har kopplat bort 230V matningen. (Jag mätte nu för säkerhets skull) 

Det är svårt att tro att det är så, den där värmepatronen i beredaren är på ganska hög effekt.

Säg att elpatronen är på 750 watt (som tycks vara vanligt), om den matas via en omformare/inverter så skulle den dra 62,5 ampere plus inveterns egenförbrukning. Med tanke på att en startmotor drar mellan pekfingrarna 50-100 ampere, ett kylskåp 5 ampere under nedkylningsfasen, så är ju 62,5 ampere en väldigt stor ström i en båt med 12 voltsystem.

Det är direkt oekonomiskt rent elektriskt, att omvandla el till värme i ett lågspänningssystem, detta belastar batterier/batteribank hårt.

 

Däremot kan det mycket väl vara så att vv-beredaren är välisolerad och håller värmen länge. Min Isotemp på 30 liter håller varmvattnet ordentligt varmt dagen därpå, och fingerljummet (jag har har inte mätt temperaturen) två dagar efter att motorn eller elpatronen värmt upp den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Däremot kan det mycket väl vara så att vv-beredaren är välisolerad och håller värmen länge. Min Isotemp på 30 liter håller varmvattnet ordentligt varmt dagen därpå, och fingerljummet (jag har har inte mätt temperaturen) två dagar efter att motorn eller elpatronen värmt upp den.

1 hour ago, IngemarE said:

Men om du körde motorn t ex igår eller hade landström inkopplad då, kan det säkert finnas varmvatten kvar - om isoleringen är ok.

Kvarvarande värme från turen ca 20 timmar tidigare är den rimliga förklaringen, den tanken slog mig aldrig. All 230V som var dragit i båten är bortkopplat så när som på från intaget till landströmscentralen. Jag var dock lite orolig att jag missat någon djävulskt placerad sockerbit.

 

Men då har jag en last till utöver batteriladdarna som jag aldrig skall köra på invertern. Förresten så hittade jag en passande och prisvärd överföringsbrytare för att automatiskt växla mellan landström och inverter.

 

https://www.bole.se/i-series-automatisk-overforingsbrytare-gallagher

 

Den finns även att köpa via amazon.se för ca 900 kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coderbob:

Förresten så hittade jag en passande och prisvärd överföringsbrytare för att automatiskt växla mellan landström och inverter.

"Prisvärd" vet jag väl inte (1500:-)....🤔

 

I min central har jag ett 2-poligt växlande relä med 230V-spole för DIN-skena, som i vila har gruppen "eluttag" kopplade till inverterns utgång och om 230V landström finns så drar reläet och kopplar om den gruppen till övrig el i centralen. VVB och laddare är egna grupper som givetvis inte går via reläet.

Kostar ett par hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coderbob:

Lite bättre (men långt ifrån bra då det är maskinöversatt från tyska) beskrivning på amazon:

https://www.amazon.se/dp/B07FLN7P9M?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_6VDHK224WGEMM73ZPHTZ

 

Jag gjorde istället så att jag satte upp dubbla eluttag, ett för landström (via central) och ett uttag till invertern. Sedan fixade jag en enkel fjärrströmbrytare till invertern, drog två kablar från inverterns egen strömbrytare till en extern strömbrytare med kontrollampa (=lysdiod) som är placerad vid eluttagen.

 

Jag vet inte om jag kanske föreslagit dig det tidigare...

Men det finns olika färdiga landströmslösningar att köpa, som man själv, utan elberhörighet, kan installera.

Dom är visserligen rätt dyra, och så tycks det som om man köper in sig i ett system, som man är bunden till när/om man vill komplettera.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

"Prisvärd" vet jag väl inte (1500:-)....🤔

900 :- direkt från tillverkaren via amazon.se

 

Jag tänkte på dessa från victron som är betydligt dyrare.

https://www.victronenergy.se/transfer-switches/filax-2

https://www.victronenergy.se/transfer-switches/ve-transfer-switch

 

Den första är avbrottsfri vid växling så kanske inte jämförbar men den senare kostar ca 4000 kr

https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/victron-energy-ve-transfer-switch-5kva-230v/136985632/


Kanske är det ett sådant relä som du har som sitter i boxen från victron? Ser ut som en DIN-enhet.

 

1 hour ago, IngemarE said:

I min central har jag ett 2-poligt växlande relä med 230V-spole för DIN-skena,

Jag sneglade lite på enkel central med DIN skena och automatsäkringar mm men känns lite overkill. Jag har en integrerad central med jordfelsbrytare och 2-polig säkring/brytare med och kan köra allt i båten på samma säkring.  Men hade jag haft en central med DIN-skena och ledig plats så....

Jag gillar även att den prisvärda omkopplaren är IP-55 klassad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev coderbob:

Kanske är det ett sådant relä som du har som sitter i boxen från victron? Ser ut som en DIN-enhet

Nej, alldeles för dyrt 😛

Keep it simple:

image.thumb.png.f0ab1cc9bd71f82ae131d9d80fa3f86b.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Jag gjorde istället så att jag satte upp dubbla eluttag, ett för landström (via central) och ett uttag till invertern. Sedan fixade jag en enkel fjärrströmbrytare till invertern, drog två kablar från inverterns egen strömbrytare till en extern strömbrytare med kontrollampa (=lysdiod) som är placerad vid eluttagen.

Det funkar ju så länge den som använder båten fattar hur det funkar. Kanske är det pedagogiskt att veta att det ena uttaget belastar ditt batteri och det andra kan du köra järnet på. Men det finns alltid den där kreativa användaren som kanske vill använda båda uttagen samtidigt. Jag har något liknande nu men bara provisoriskt och inga fasta dragningar. 

 

Jag hade en odokumenterad (och livsfarlig) potpurri av brytare, sockerbitar och kreativa kabeldragningar. Inverterns 230 ut var sammankopplat med landströmmen (ojordad stickpropp i invertern, andra änden satt i en kopplingsdosa). En strömförande stickpropp är ingen höjdare... och att mata landström in i invertern känns inte som den bästa idén.

 

2 hours ago, Georg_Ohm said:

Jag vet inte om jag kanske föreslagit dig det tidigare...

Men det finns olika färdiga landströmslösningar att köpa, som man själv, utan elberhörighet, kan installera.

 

Tror du menade att länka till den här för 5995 SEK. Den är förberedd för inverter, antar att den då har en inbyggd överföringsbrytare:

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/AFFIX_KIT_BASIC_2?id=13034

 

Jag har redan en liknande central med jfb, dubbelpolig brytare, jordat uttag och ett intag monterat på styrbordssidan. Funkar fint men ledningen mellan intaget och centralen är skarvad med en sockerbit...

 

Det skulle motsvara den här som kostar 4300 SEK

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/AFFIX_KIT_BASIC_1?id=13032

 

Men behörighet, vad är det? Det finns väl inget krav på fritidsbåtar? Rätt kombination av självförtroende, riskbenägenhet och okunskap är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minutes ago, coderbob said:

Jag har något liknande nu men bara provisoriskt och inga fasta dragningar

Förlängningssladd får duga tills vidare, antingen i invertern eller den undangömda förgreningsdosan där även batteriladdarna är inkopplade. Så länge jag kan brygga kaffe och ladda datorn är jag nöjd.

16600498040872788691616725336947.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coderbob:

Förlängningssladd får duga tills vidare, antingen i invertern eller den undangömda förgreningsdosan där även batteriladdarna är inkopplade. Så länge jag kan brygga kaffe och ladda datorn är jag nöjd.

16600498040872788691616725336947.jpg

Rätt snygg installation borta i hörnet men jag skulle bunta och hänga upp kablarna lite 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, ChristerN said:

Rätt snygg installation borta i hörnet men jag skulle bunta och hänga upp kablarna lite 👍🏻

Ja, här finns det helt klart förbättringspotential. Jag skall bygga en låda/skåp men bra om det är prydligt bakom. Jag är hyfsat nöjd med resultatet/funktionerna annars. Plintarna med 5 mega säkringar är också från Victron och kostade drygt 300 kr st. Jag gör nog ett inlägg och beskriver hela systemet nån gång så att experterna kan förklara hur jag skulle gjort istället.

 

En sak som jag kanske skulle gjort annorlunda är att skaffa en inverter/charger istället för 2 separata laddare, inverter och nu överföringsbrytare som diskuteras ovan. En pryl med 3 funktioner hade blivit både enklare och billigare.

 

Jag har dubbla laddare för att största modellen som är kapslad, IP67, ger max 25A. Jag har totalt 500Ah med lagring så 50A känns som minimum.

 

Det sitter även en DC/DC omvandlare från 12v till 24v så nu får 24v banken laddning från 12v laddarna, solpanelerna och generatorn. Innan min uppgradering fanns det bara en 24v laddare som gick på landströmmen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...