Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ParL

Upp i masten: "repstege"

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan behöva ta mig upp i masten, och då är frågan om bästa sättet.

 

1. Vincharna på en Amigo 23 är nog inte kraftiga nog för att någon skall kunna hissa upp mig

2. Montera (infällbara) maststeg skulle ev. vara valet om jag planerade en långfärd (och hade några tusen över...)

3. Ett kit med ascenders liknande det som arboristerna använder (hissa upp en 10-12 mm klätterlina i storfallet, "klättra" på den)

4. En av de där "repstegarna" i plattband (Mastmate, etc): inte heller det gratis, men verkar smidigt.

 

Vad säger erfarenheten från andra här?

 

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade åkt till närmaste mastkran

Fråga båtfolk i närheten var den finns 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre varv runt winschen och ett rejält handtag så borde någon kunna hissa upp dig.... om du är någorlunda normalviktig....vil säga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Janken:

Tre varv runt winschen och ett rejält handtag så borde någon kunna hissa upp dig.... om du är någorlunda normalviktig....vil säga.

Jag har sett, och hjälpt till, när man hissat upp besättningsmedlemmar i master i storleksmässigt liknande båtar, som sagts tre varv runt winchen, och hissa inte upp den tyngste besättningsmedlemmen.

Dessvärre fungerar inte det indiska reptricket längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I filmerna "Sailing Uma" på YouTube så har dom en fiffig lösning:  En repstege som de hissar i srorsegel-lik-rännan. (Sevärd film där de mekar med båten väldigt händigt bl.annat).

 

Min erfarenhet med maststeg är att det är otroligt svårt att förmå jobba t.ex uppe vid topplanternan; svårt, nästan omöjligt, att byta lampa i lanternan. Kroppskrafterna tryter där uppe och man måste hålla en arm upptagen runt masten och hantera verktyg med den andra handen, Mina maststeg verkade mer lämpade för att inspektera masten och sedan trött klättra ned.

Kan någon hamnpersonal hissa upp dig med hjälp av sin mobilkran? Så gjordes med mig i Göteborg då topplanternan inte fungerade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

I filmerna "Sailing Uma" på YouTube så har dom en fiffig lösning:  En repstege som de hissar i srorsegel-lik-rännan. (Sevärd film där de mekar med båten väldigt händigt bl.annat).

 

Min erfarenhet med maststeg är att det är otroligt svårt att förmå jobba t.ex uppe vid topplanternan; svårt, nästan omöjligt, att byta lampa i lanternan. Kroppskrafterna tryter där uppe och man måste hålla en arm upptagen runt masten och hantera verktyg med den andra handen, Mina maststeg verkade mer lämpade för att inspektera masten och sedan trött klättra ned.

Kan någon hamnpersonal hissa upp dig med hjälp av sin mobilkran? Så gjordes med mig i Göteborg då topplanternan inte fungerade.

De gamla televerkarna, de som med stolpskor klättrade upp i telefonstolparna, hade en rem runt sig själva och stolpen. Så om man har steg i masten kanske man kan använda en eller snarare minst två ihopskarvade livremmar i brist på annat, som då borde vara någon form av säkerhetssele.

 

Mobilkranar kostar väl si så där 1000 kr per timma...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Vegabjorn:

Jag hade åkt till närmaste mastkran

Fråga båtfolk i närheten var den finns 

Det finns en typ 8 NM bort, men jag är askass på att manövrera med utombordaren och den ligger längst in bland en massa svindyra båtar. Ja, jag klättrar hellre, annars hade det varit den självklara lösningen.

Redigerad av ParL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

Tre varv runt winschen och ett rejält handtag så borde någon kunna hissa upp dig.... om du är någorlunda normalviktig....vil säga.

Ahh, jag har sett alla som säger att det krävs kraftiga winchar, så jag hade avskrivit det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

De gamla televerkarna, de som med stolpskor klättrade upp i telefonstolparna, hade en rem runt sig själva och stolpen. Så om man har steg i masten kanske man kan använda en eller snarare minst två ihopskarvade livremmar i brist på annat, som då borde vara någon form av säkerhetssele.

Om jag monterar maststeg (eller "repstege-versionen") så blir det givetvis ett fall med en prusik-säkring också, och sedan en prusik runt masten till klätterselen när jag väl är där uppe. Klätterselar är förvånansvärt prisvärda, min har varit stöd vid en takomläggning och ett antal takskottningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

Tre varv runt winschen och ett rejält handtag så borde någon kunna hissa upp dig.... om du är någorlunda normalviktig....vil säga.

Kring 80 kg, så inget orimligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev zurdu:

I filmerna "Sailing Uma" på YouTube så har dom en fiffig lösning:  En repstege som de hissar i srorsegel-lik-rännan. (Sevärd film där de mekar med båten väldigt händigt bl.annat).

En sådan (Mastmate är en tillverkare) är något jag tittat efter.  Inte hittat en leverantör i Europa ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

kanske man kan använda en eller snarare minst två ihopskarvade livremmar i brist på annat, som då borde vara någon form av säkerhetssele

Inte livremmar !  De håller ju inte ens för byxorna alla gånger.....

 

Om inte riktig sele finns så använd åtminstone en liten rundsling (sådana för lyft) och en eller två rejäla karbinhakar för att koppla samman den till en dubbel "ring"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tro att Prusik funkar på en metallmast. 

 

Slagen på rep, helt ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ska göras uppe i masten? Jag undrar ju eftersom i min värld är det bara båtmansstol fäst i ett pålitligt fall och en korrekt monterad vinsch som gäller. Det enda alternativet är mastkran och masta av. Beroende på vad som ska göras så blir det lättare att ge råd.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Kan inte tro att Prusik funkar på en metallmast. 

 

Slagen på rep, helt ok. 

 

Får testa, men kört med icicle hitch -- som liknar prusik -- på saker som jag inte trott att det skulle hålla. Och om allt annat går år helvete så kanske den bromsar ned det så att jag bara går sönder lite när jag stannar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev susy:

Vad är det som ska göras uppe i masten? Jag undrar ju eftersom i min värld är det bara båtmansstol fäst i ett pålitligt fall och en korrekt monterad vinsch som gäller. Det enda alternativet är mastkran och masta av. Beroende på vad som ska göras så blir det lättare att ge råd.

 

Två saker: sätta upp en Windex och koppla bort ett extra stag som går ned till en peake, med en kedja ned till strax över vattenlinjen, där den smidigt och enkelt kan dunka in i bryggkanten med spännande potential. Om jag kan få bort staget nu när hon ligger i vattnet kan jag ta av kedjan, och sedan,  efter upptag, få till en solid stötta som inte går så långt ned. Vi tar upp/sjösätter med vagn på varvet, så ingen kran här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med drygt 7 meter mast känns det som att den borde gå att hantera för 2-3 vuxna personer utan kran. Vad kan den väga? 30-35 kg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ParL:

 

Två saker: sätta upp en Windex och koppla bort ett extra stag som går ned till en peake, med en kedja ned till strax över vattenlinjen, där den smidigt och enkelt kan dunka in i bryggkanten med spännande potential. Om jag kan få bort staget nu när hon ligger i vattnet kan jag ta av kedjan, och sedan,  efter upptag, få till en solid stötta som inte går så långt ned. Vi tar upp/sjösätter med vagn på varvet, så ingen kran här. 

Det är ju bara drygt två månader till upptagningen. Segla efter tellisarna i förseglet på kryss till halvvind och häng ett ullgarn i akterstaget för undanvind, så klarar du dig utan vindex. Lossa det förstaget som du ska ta bort vid peket och fäst det längst masten så länge så kan du lossa kedjan. Bara en tanke. Föresten. Du behöver inte ta bort det extra förstaget så länge du inte belastar det. Släpp lite i vantskruven så kan du ta bort kedjan.

Redigerad av susy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nödlösning för snabbjobb är som följer. Tag en lämplig brädbit, ca en dm bredare än din fot. Gör som en vanlig sittbräda i en gungställning men gör repen bara en halvmeter långa som ett sling. Fäst repen i dirken. Tag en flytväst med fäste för säkerhetslina. Ta på flytvästen och fäst storfallet i den samma. Resten förutsätter en eller två kamrater. Höj brädan till drygt knähöjd och sätt in valfri fot samt sträck benet. I det läget sträcker någon i storfallet tills det är spänt. Häng i flytvästen och böj benet med brädan. Sträck i dirk osv. Detta gör att kamraterna inte behöver arbeta så hårt med vinschen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prusik-knutar kring masten fungerar men är ganska ansträngande (bild). Övre knuten kopplad till stegslinga och undre till höftsele eller båtmansstol. Man bör ha en assistent som säkrar och tar hem i t.ex. dirk.   

Föredrar att hissa ett statiskt kärnmantelrep i ett fall och "klättra" på det med nämnda slingor kopplade till mekaniska repklämmor eller prusik. Säkrar med prusik runt masten.

 

Prusik.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Prusik-knutar kring masten fungerar men är ganska ansträngande (bild). Övre knuten kopplad till stegslinga och undre till höftsele eller båtmansstol. Man bör ha en assistent som säkrar och tar hem i t.ex. dirk.   

Föredrar att hissa ett statiskt kärnmantelrep i ett fall och "klättra" på det med nämnda slingor kopplade till mekaniska repklämmor eller prusik. Säkrar med prusik runt masten.

 

Prusik.jpg

Gör troligtvis samma som du, men hade tänkt mig en parnoia-prusik (icicle hitch) runt masten när jag jobbar för att minska risken att staten slipper betala ut min pension.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...