Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lnejman

byta drivknutsbälg på ett penta 100 drev

Rekommendera Poster

hej!

Jag ska försöka byta bälgen som täcker drivknuten på mitt volvo penta 100 drev.

är det nån som vet vilken diameter som tapparna har på ett penta 100 drev?

Man måste ju knacka ut dom för att dra isär drevet när man ska byta bälgen.

jag tänkte köpa med mig ett rejält drivdon, som jag ska slå ut tapparna med, och befinner mig 25 mil från båten så jag kan inte kolla.

Nån som vet vilken dimension som tapparna har? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan ställt frågan i din andra tråd, men du får samma svar här

Vad du än gör så använd ett mjukt material i donet tex mässing eller liknande. Om du använder stål så kommer du obönhörligen att svälla tapparna vilket då gör att dessa blir omöjliga att få ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för det tipset🙂

Det gäller nog att få in mycket rostlösare.

Har man ett drivdon som är så lika diametern på tappen som möjligt, så kanske den inte "sväller"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lnejman:

tack så mycket för det tipset🙂

Det gäller nog att få in mycket rostlösare.

Har man ett drivdon som är så lika diametern på tappen som möjligt, så kanske den inte "sväller"

 

Glöm att ens försöka använda annat än mjukt material även om du har lika diameter som tappen på donet. Sitter tappen så du får mata på lite så går det åt helv... med ett ståldon. Och då sitter tappen där den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till Grelis och sanktanna🙂

Det gick bra att byta bälgen.

Det var faktiskt inga problem att få bort tapparna. De satt monterade i drevet i en "hållare" som hade en delning i hålet så att säga, så när man lossade låsbulten så blev hålet större och tappen släppte direkt, faktiskt så gick den ena så lätt att man kunde vrida runt den med en spårmejsel.

Det värsta var när jag skulle sätta ihop drevet igen. Jag uppmanar alla som läser detta att bygga en ordentlig avlastnings ställning runt drevet. Jag stod rätt dåligt till och byggde en ställning med 4 ben som skulle avlasta tyngden när jag sköt isär drevet. Den var för vek och ostadig som gjorde att det nästan var omöjligt att få tillbaka drivaxeln i drevet. Det är ju en rund "drivknuts ring" som ledar åt alla håll, och den vek sig hela tiden eftersom drevet och axeln inte var i exakt linje.

3 timmar tog det innan jag lyckades få in drevet rätt på axeln. Men nu är allt ok.

Tips för de som ska byta bälg på ett gammalt AQ 100 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara ett elände att få tillbaka, gäller inte bara 100:a drev utan även 200:a serien. Är ju inte gott om plats precis.
Men nu har du ju gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man krångla till en så enkel sak som att byta bälg på 100-drev. Det är lätt om inte tapparna sitter fast. Det behövs inga ställningar.

 Lås drevet genom att lägga i backen. Ta bort tapparna och fäll drevet bakåt. Byt bälg och styr in knuten med ena handen när du fäller fram drevet igen och monterar tapparna. Bör ta högst en halvtimme.

Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...