Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille_Pettersson

Hur plastar jag fast dessa rör?

Rekommendera Poster

Hallå!

de 50 år gamla dräneringsrören som går från rännan kring stuvfacken har bestämt sig för att lossna på min hbåt. hade gärna lagat dem men vet inte vilken produkt jag ska använda.
 

Ska jag blanda epoxi med mikroballonger? Plastic padding? Polyester?

 

Tacksam för tips 

FC5AE127-362B-488C-A1F7-FDD80A210F88.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy med fiber för limning, skulle jag säga. Microballonger är för att blanda spackel och blir inte lika starkt. Plastic Padding är ju också ett spackel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Peter_K said:

Epoxy med fiber för limning, skulle jag säga. Microballonger är för att blanda spackel och blir inte lika starkt. Plastic Padding är ju också ett spackel. 

Tycker du att jag ska limma fast rören med den gamla ”plastklumpen” eller sätta dit nya rör?

 

Rören har en ganska stor ”krage” av plast runt så om jag ska sätta nya måste jag plasta med något väldigt trögflytande för att det ska gå att göra kragen, är epoxi med fiber så tjockt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt fast dem/återlimmat med Sika 291 eller motsvarande marintätning.

Blir ganska hårt, sitter som berget men ändå en aning flexibelt så de inte spricker loss på nytt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har hålen i "stuvfacksrännan" intakta så tag en hylsa till en hylsnyckelsats och placera dit röret i hålet  (om du alltså inte måste plasta rörets hål i plastbåten).  Tag en polygrip eller tving och flexa då röret i sitt plasthål med hylsan så konas det fast ordentligt. Så gjorde jag på min gamla Vega och resultatet blev perfekt. Jag lyckas inte bifoga en skiss så du förstår mer klart vad jag menar. Hoppas beskrivningen ovan duger.

 

Bilden kom med i inlägget nedan:

Redigerad av zurdu
Glömde lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade bilden till slut.

Får se här om bilden syns och är tillräckligt stor. Med denna metod så slipper du allt vad plastning heter.

DSCN1015.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, zurdu said:

Jag hittade bilden till slut.

Får se här om bilden syns och är tillräckligt stor. Med denna metod så slipper du allt vad plastning heter.

DSCN1015.JPG

Oj det här låter som en väldigt fiffig lösning! Kanske gör såhär för att kona ut den och sen plastar lite för säkerhets skull! Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...