Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Morran_utter_d55

Slirande ankarspel? Lewmar VX2+ med kätting

Rekommendera Poster

Installerade just ett lewmar VX2+ ankarspel med 8mm kätting på segelbåten. Problemet är att även om jag drar åt med det lilla handtaget (så det känns som att de ska gå av) så slirar det. Motorn verkar inte klaga. Jag lyckades "dutta" upp ankaret till slut, men jag trodde att det bara skulle vara att "köra på". Det blåste väldigt lite så båten(typ 4-5 ton)  låg inte ovanför 

 

Jag har installerat spelat "bak och fram" och använder det gamla manuella spelet ( på frihjulning) som brytblock eftersom kättingboxen ligger för långt fram, kan denna "omväg" verkligen spela så mycket roll? Specen säger ca 1000 kg max och 250 kg normalbelastning. 

 

 

Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhhh…

Jag har brottats med Lewmars Big Fish och nu senast HX1… det senare har samma konstruktion som ditt, fast mitt är horisontellt, ditt är vertikalt.

Om det slirar är det ju egentligen ingen fara, värre är motsatsen. 
Sannolikt är då de båda koniska hjulen med nummer 4 i skissen på sidan 24 för glatta, då avfettar du dem, samt då navet i kabularen (nummer 7 eller 8). Då bör det inte slira. 

När du ändå har isär grejerna fettar du in axeln ordentligt, det är nämligen så att passningen i naven på nummer fyra och 7/8 är väldigt precis med små toleranser. Men litet fukt och sand/lera från ankarlinan/kättingen här så fastnar hjulen på axeln, och då får du inget fritt fall. Till detta brukar jag använda propelleraxelfett.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett alternativ att prova. Kanske drog jag bara åt för lite, veven man fick med var av plast och väldigt vek. Jag tog ett winchhandtag istället och drog åt lite hårdare, får se i morgon om det slirar mindre när det ska upp. Sen verkar det vara en bra idé att göra som du sa. Säkert ligger det nån konserveringsolja på grejerna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Morran_utter_d55:

Låter som ett alternativ att prova. Kanske drog jag bara åt för lite, veven man fick med var av plast och väldigt vek. Jag tog ett winchhandtag istället och drog åt lite hårdare, får se i morgon om det slirar mindre när det ska upp. Sen verkar det vara en bra idé att göra som du sa. Säkert ligger det nån konserveringsolja på grejerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Morran_utter_d55:

För framtida besökare…. 
Att fetta av och dra med winchhandtag gjorde susen. Nu funkar det! 

Man skall göra detta minst en gång varje säsong, jag fixade det och testade x flera innan sjösättningen i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...