Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ringo1990

Läckande bränsletank

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har råkat ut för läckande bränsletank (babord) på min Fairline Phantom 43 -01. Någon som råkat ut för samma/liknande? Vet ännu ej om det är botten eller en svetsskarv i ena hörnet som sprungit läck. Renoverar man, eller byter man? Gissar att i båda fallen måste tanken inkl motor (tyvärr ☹️) lyftas ur. Vem lejer man för ett sådant vinterprojekt? Några idéer/erfarenheter/kunskaper? Hemmahamn Stockholmsområdet. Trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det är till att lägga sprickan eller vad det nu är uppåt och fylla upp tanken till typ högst 5 cm under det som ska svetsas. 

Annars kan man få en rostfri frack smetad över sig. 

Och även en helmask. 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, det är till att lägga sprickan eller vad det nu är uppåt och fylla upp tanken till typ högst 5 cm under det som ska svetsas. 

Annars kan man få en rostfri frack smetad över sig. 

Och även en helmask. 

Nu lär nog tanken både tömmas och luftas innan det är dags att svetsa. Man lyfter heller inte ur en tank med bränslet kvar i, @Hybro 🤔.....

 

TS: Är det rostfria tankar eller aluminium på den ?  Oavsett kan det vara rimligt att göra ett reparationsförsök, om inte hela tanken är rutten. Men även då kan en duktig "plåtniklas" byta de delar (vanligen botten) som farit mest illa.

Nej, svetsa inuti båten lär inte vara aktuellt då det dels inte är lätt att komma åt, dels kan man inte inspektera tanken bra. Och gör du detta jobb vill du ju det skall bli bra.

 

Tyvärr inget tips i Sthlmsområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, Hybro said:

Ja, det är till att lägga sprickan eller vad det nu är uppåt och fylla upp tanken till typ högst 5 cm under det som ska svetsas. 

Annars kan man få en rostfri frack smetad över sig. 

Och även en helmask. 

Det där blev genast överkurs för mig..😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, IngemarE said:

Nu lär nog tanken både tömmas och luftas innan det är dags att svetsa. Man lyfter heller inte ur en tank med bränslet kvar i, @Hybro 🤔.....

 

TS: Är det rostfria tankar eller aluminium på den ?  Oavsett kan det vara rimligt att göra ett reparationsförsök, om inte hela tanken är rutten. Men även då kan en duktig "plåtniklas" byta de delar (vanligen botten) som farit mest illa.

Nej, svetsa inuti båten lär inte vara aktuellt då det dels inte är lätt att komma åt, dels kan man inte inspektera tanken bra. Och gör du detta jobb vill du ju det skall bli bra.

 

Tyvärr inget tips i Sthlmsområdet.

Jag har bara förutsatt rostfria.. Låter ju tyvärr rimligt att tank måste lyftas ur för att inspekteras och ev repareras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ringo1990:

Jag har bara förutsatt rostfria.. Låter ju tyvärr rimligt att tank måste lyftas ur för att inspekteras och ev repareras.

Kolla, inte ovanligt att tankarna gjorts i aluminium generellt. Men jag är ingen expert på just din båtmodell.

 

Annars finns nya i plast att köpa, men för de 20.000:- kan du få en hel del reparation gjort: https://www.tek-tanks.com/product/fairline-phantom-43-diesel/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ja.... Tömmer tanken på bränsle först. Lyfter sen ur tanken och fyller sen med vatten före svetsning. A 

 

Minns när vi skulle skära upp en 9 kbm dieseltank. 

Fylldes med när 9 kbm vatten. 

 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm svetsa i bränsletank har jag hört skräckhistorier om.

Lagade en tank på en bil med tvåkomponetslum en gång och det höll bilens livslängd.

Men i en båt hade jag bett en verkstad göra en ny med den gammla dom mall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, FIATX19 said:

Hmm svetsa i bränsletank har jag hört skräckhistorier om.

Lagade en tank på en bil med tvåkomponetslum en gång och det höll bilens livslängd.

Men i en båt hade jag bett en verkstad göra en ny med den gammla dom mall.

Är nog inne på samma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, det är till att lägga sprickan eller vad det nu är uppåt och fylla upp tanken till typ högst 5 cm under det som ska svetsas. 

Annars kan man få en rostfri frack smetad över sig. 

Och även en helmask. 

Alltså en etta med jordvärme!

 

10 timmar sedan skrev ringo1990:

Är nog inne på samma. 

 Vad är det för material i tanken, aluminium? Rostfritt stål?

Vad har du för bränsle i tankarna, bensin? diesel?

 

Läckande bränsletank ombord är ju inget vidare, direkt jätteallvarligt, särskilt om det är bensin som läcker. Diesel är ju inte ofarligt det heller, men ändå rätt så otrevligt att ha det droppnade ned på kölsvinet.


Frågan är ju om det öht är någon hantverkare som vill svetsa i en bränsletank… kanske möjligen om den är ventilerad ordentligt och sedan vattenfylld… möjligen då, och då uttagen ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Georg_Ohm said:

Alltså en etta med jordvärme!

 

 Vad är det för material i tanken, aluminium? Rostfritt stål?

Vad har du för bränsle i tankarna, bensin? diesel?

 

Läckande bränsletank ombord är ju inget vidare, direkt jätteallvarligt, särskilt om det är bensin som läcker. Diesel är ju inte ofarligt det heller, men ändå rätt så otrevligt att ha det droppnade ned på kölsvinet.


Frågan är ju om det öht är någon hantverkare som vill svetsa i en bränsletank… kanske möjligen om den är ventilerad ordentligt och sedan vattenfylld… möjligen då, och då uttagen ur båten.

Diesel är bränslet. Osäker på materialet men börjar luta åt aluminium. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Frågan är ju om det öht är någon hantverkare som vill svetsa i en bränsletank… kanske möjligen om den är ventilerad ordentligt och sedan vattenfylld… möjligen då, och då uttagen ur båten

Inga problem, om tanken är urtagen, tömd och manlucka öppnad/ventilerad.

Det sistnämnda nödvändigt i vart fall för att kunna inspektera den inifrån före beslut om reparation. Mycket mer ofarligt än när man skär ner oljecisterner i pannrum, där man avvecklat oljepannan. Men det går det också.

 

Har flera båtbekanta med aluminiumtankar som fått byta ut hela eller delar av tanken efter ett antal år då de "ruttnat" inifrån och börjat läcka.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ringo1990:

Diesel är bränslet. Osäker på materialet men börjar luta åt aluminium. 

Ok, då kan du ju andas ut… det är väl inte ovanligt att det finns aluminiumtankar i amerikanska båtar, vad jag förstått här på detta forum (om nu Fairline är amerikansk?)

Om den hade hade varit utförd i rostfritt stål hade den kanske inte börjat läcka.

Det bästa är säkerligen att ta ut tanken ur båten och använda den som mall, för att tillverka en likadan i rostfritt stål. Klart att det går att laga den och också, men frågan är väl då när den börjar läcka på ett annat ställe…. Sedan har du ju en tank till… som kan börja läcka….

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant skulle skära sönder en bensintank till en bil. Vi fyllde tanken med vatten, skakade om och tömde. Två gånger. När han sedan började med skärbrännaren, sittande på tanken, tog det inte många sekunder innan det smällde och han hamnade ett par meter bort. Dock oskadd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

(om nu Fairline är amerikansk?)

Från England.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Från England.

Ok, då vet jag det, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...