Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
MYYsan

Irriterande, visar för låg spänning, fast det inte är så.

Rekommendera Poster

Hej Vänner!

 

Ett irriterande fenomen jag har är att min plotter Garmin EchoMap 71sv (och instrumentpanelens volt mätare) visar konsekvent ca 0,3-0,4 v för lite.

Ofta när jag slår på tändningen varnar då instrumentpanelen (Penta EVC) att batteriet/batterierna är dåliga.

 

Har mätt direkt på batterierna (med 2 olika volt mätare), då är de 0,3-0,4 högre än plottern och instrumentpanelen.

 

Testade att koppla plottern direkt mot batterierna, men samma sak…suck…

 

Hmm, nu i skrivande stund kommer jag på, jag har en sk snabbkoppling av plotterna.

Dvs jag trycker in den i ett hölje, kan problemet ligga där kanske…?

Samt då att EVC:n har ett annat problem..suck..

 

Eller någon som har ytterligare tips 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Garmin 92 SV, visar konstant 0.3 V för litet. 

 

Är nog nåt simpelt som Garmin inte begriper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ett år gamla Raymarine Element 9HV visar 0,5V för mycket. Slutsatsen är väl att man inte ens i apparater för femsiffriga belopp kan göra en voltmeter med 1-2% noggrannhet.

 

TS: Men att instrumentpanelen också visar för lågt så den t.o.m. varnar är ju skumt. Kolla minusanslutningen också, dvs mät mellan plus i panelen och minus på batteriet. Och vad har du om du mäter i panelen (både plus och minus) ?  Mäter den också fel eller är det lägre spänning "på riktigt" där ?  Då får du kolla bit för bit var det "försvinner".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

 

Jag får lära mig och leva med plotters fel 🤥

 

Ska kolla närmare på instrumentpanelens volt mätare, enligt ovan tips 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja. Jag har mätt på i kommande kablaget i panelen. 

0.3 V högre än vad plottern visar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma skit med min plotter, men jag har egna billiga China mätare (40 kr/st) som visar volten i start och förbruknings batterierna i panelen och dom visar rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju två olika plottrar, varav den ena är en Garmin. 
När jag själv väljer vilka siffor man vill se i displayen väljer jag bort spänningen, för den blir alltid fel, oftast för låg. Sedan väljer jag bort visningen av vattentemperaturen i Garminplotterns ekolod, den visar alldeles för mycket, bortåt 50° celsius, jag trodde någon gång att den var inställd för att visa farenheit, men så var det inte.
 
Men jag håller ju med om att det är märkligt att man kan bygga en GPS-mottagare som kan berätta med en minimal felvisning var man är på hela jordklotet, men att då mäta lokal spänning och temperatur det fixar den inte lika bra.


Nu har ju trådskaparen EVC med en massa elektronik, här tycker man ju att displayen skulle visa rätt. Men hur vet du att den visar fel?

Du kanske har en bra spänning över batteripolena på 12,5-12,7 volt, men vad har du för spänning framme vid instrumentpanelen? Det kan ju vara långa kablar med mindre bra kontakter som ger dig ett spänningsfall?

 

Numera har jag en liten digital och billig voltmeter från Biltema i min panel, då jag fick offra voltmetern till förmån för en roderlägesindikator. Denna lilla voltmeter är kontrollerad mot två av mina bästa multimetrar och ett labaggregat, den visar rätt. Den är kopplad via en omkopplare till start- och förbrukarbatterierna. Nu kan jag se att generatorn börjar ladda, och även om den skulle lägga av under gång. Originalinstrumentet har ju ingen precision alls, det har en tjock visarnål mot en grov skala. I bästa fall kan man urskilja en hel volt med detta instrument, ja kanske en halv volt om man tittar riktigt noga, precis rakt uppifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har nu försökt mäta på baksidan av min instrumentpanel, men men..

Alla mätare volt, dieseltank, drevtrim, ”EVC-status”, oljetryck och motortemp är ihopkopplade som en sk ”daisy chain” (samma 3kablar löper genom alla mätare). Dessa 3 kablar börjar/kommer från just EVC boxen.

Försökte mäta i alla fall, men det blev inte korrekta värden i närheten av dryga 12v.

Får ta det någon gång med Penta verkstad som har möjlighet att koppla in sig i boxen med instrument (dator och prgvara), kanske går att kalibrera…. 🤔

 

Fun facts: mätte också min snabbkoppling till plottern och där är det korrekta värden, men plottern drar momsen på dessa siffror 😜

 

Har victron mppt som visar korrekta värden i alla fall🤓

 

Tackar för svar och förslag!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...