Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
08sthlm

Jabsco toalett

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har fått problem med vår toalett.
Modell:  (https://www.watski.se/Jabsco-marintoaletter-11eVC?artnr=116430&gclid=EAIaIQobChMIgrS6kf-e-QIVh9-yCh0W0AoyEAQYASABEgJ7bPD_BwE

 

Den suger längre inte in spolvatten när man pumpar. Dock skickar den iväg avfallet till septitanken, så den funktionen är fortfarande ok iaf. Har lyft på locket vid handtaget med de sex skruvarna och ser inget direkt fel, annat än väldigt gammal packning. Någon om haft liknande bekymmer tidigare? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma pump som suger vatten som suger ut skiten till tanken, bara att man öppnar för vattnet så det kommet in. Så för mig låter det som att vattnet inte kan flöda. Endera stopp någonstans från genomföringen fram till pumpen eller fel med switchen som öppnar och stänger för vattnet. 

 

 Har du kollat anslutningen för vattnet inte är igensatt, där den kommer in i pumpen? Inget så simpelt som att nån stängt kulventilen på genomföringen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte den packning du tittat på tätt, så kommer det inget vatten. Då

fungerar det precis som när du lägger över spaken i tömningsläge. Låter man spaken alltid stå i tömningsläge så kan packningen liksom limma fast i det läget och då kommer det heller inget vatten. Avhjälps genom att pumpa frenetiskt tills vatten kommer eller skruva isär.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en likadan sedan 2012, sammanlagt runt 500 övernattningar.

Det enda vi gjort är att rengöra alla gummidetaljer tre fyra gånger genom att lägga dem i ättika. 

Sedan skölja och smörja in med ett svindyrt silikonfett (exsickatorfett) som jag fått från jobbet vid någon utrensning.

 

Tom. jokerventilen är orginal!

Fast i ett par år hade jag en nyköpt, men den var sämre så orginalet monterades tillbaks.

 

Det jag vill ha sagt är att vi inte har haft de problem du beskriver och att rengöring då och då kan vara lösningen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger råkat ut för att långa bruna trådalger (”kolasnören”) sugits in med spolvattnet och fastnat. Så därför har jag monterat en sil på sugslangen, då fastnar inte dessa alger i toan och pumpen, utan i silen istället.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-30 vid 09:14 skrev excel319:

Håller inte den packning du tittat på tätt, så kommer det inget vatten. Då

fungerar det precis som när du lägger över spaken i tömningsläge. Låter man spaken alltid stå i tömningsläge så kan packningen liksom limma fast i det läget och då kommer det heller inget vatten. Avhjälps genom att pumpa frenetiskt tills vatten kommer eller skruva isär.

Tack för svar,  svaret var att pumpa tills det kom ut beläggningar/annat som kommit in via sjövattnet och satt stopp troligen. Nu funkar det sedan en tid tillbaks 👍

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...