Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
08sthlm

Batterier urladdade

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Var nere i båten i onsdags em och kopplade in landströmmen och slog på kylskåpen i båten. När vi kom till båten under dagen idag (fredag)  och skulle fara iväg hade vi ingen ström kvar på underhålls batterierna. Antar att batteriladdaren i båten lagt av och kylskåpen dragit slut ut på batterierna. Kan jag mäta på något sätt och se om laddaren fungerar som den ska? Den lyser och ser ”fungerande” ut. Men uppenbarligen så har den inte laddat nåt sista dygnen.

 

(Bara en reflektion, och det fel finns väl inga dumma frågor :-)  Förutom kylskåpen så var även ankarspelet ur funktion då vi inte hade ström. Bara en undran om vi ligger i naturhamn och får slut på batteri, är det då att dra in kätting och ankare för hand då. Eller kommer generatorn generera ström tidsnog om motorn är igång för att kunna dra upp ankaret?)

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här mäter du:

1. Koppla in laddaren

2. Mät hur många volt den ger på batteripolerna. Den borde ge över 13 volt, annars laddar den inte. 
 

Notera att batteriladdaren kan lysa pga den är inkopplad till batterierna, men du kanske saknar el i stolpen så att säga. Dvs, du får vara lite tydligare med vad som lyser för att man skall kunna analysera det här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Så här mäter du:

1. Koppla in laddaren

2. Mät hur många volt den ger på batteripolerna. Den borde ge över 13 volt, annars laddar den inte. 
 

Notera att batteriladdaren kan lysa pga den är inkopplad till batterierna, men du kanske saknar el i stolpen så att säga. Dvs, du får vara lite tydligare med vad som lyser för att man skall kunna analysera det här. 

Tack för svar. Det finns el i stolpen då jag kan ladda annat i båten, tex mobil via strömuttaget.  När mätte tidigare idag så var underhållsbatterierna på ca 10,2. Startbatteriet var på 12,8. Och laddarn var på. Så då låter det som laddarn gett upp. Har ni rekommendation på någon variant som är bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev 08sthlm:

Tack för svar. Det finns el i stolpen då jag kan ladda annat i båten, tex mobil via strömuttaget.  När mätte tidigare idag så var underhållsbatterierna på ca 10,2. Startbatteriet var på 12,8. Och laddarn var på. Så då låter det som laddarn gett upp. Har ni rekommendation på någon variant som är bra? 

10,2 låter snarare som att en cell på ett batteri givit upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

10,2 låter snarare som att en cell på ett batteri givit upp. 

Ok, men cell på båda batterierna då? För båda hade nästan samma. (Tror ena 10,2 det andra 10,4) nu efter 7tim laddning så är de uppe i 12,8. (Lånat billaddare av en vänlig granne som hade en i sin båt) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de uppe i 12,8 är det inte en skadad cell. Förutsätter att du inte mäter när batteriladdaren är inkopplad.

Däremot kan batterierna tagit stryk av att de varit urladdade så lågt. 
 

Oavsett; en felsökning är på plats. Ja, din batteriladdare kan vara paj, men det kan också vara en brytare, en säkring eller något annat som är paj. Det är bara att mäta helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Är de uppe i 12,8 är det inte en skadad cell. Förutsätter att du inte mäter när batteriladdaren är inkopplad.

Däremot kan batterierna tagit stryk av att de varit urladdade så lågt. 
 

Oavsett; en felsökning är på plats. Ja, din batteriladdare kan vara paj, men det kan också vara en brytare, en säkring eller något annat som är paj. Det är bara att mäta helt enkelt. 

Jag fick 12,8 när jag tog bort vännens laddare och mätte underhållsbatterierna efter 7tim laddning. Laddarn får stå på under natten också. 
 

Ska kika runt imorn och se om jag finner någon säkring i anslutning till laddarn, men då borde väl inte laddarn lysa om säkring gått?

 

tack för din hjälp här 🙂

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev 08sthlm:

Jag fick 12,8 när jag tog bort vännens laddare och mätte underhållsbatterierna efter 7tim laddning. Laddarn får stå på under natten också. 
 

Ska kika runt imorn och se om jag finner någon säkring i anslutning till laddarn, men då borde väl inte laddarn lysa om säkring gått?

 

tack för din hjälp här 🙂

Det beror ju lite på vad som lyser på laddaren. En laddare kan ju få kräm från två källor; stolpen på bryggan samt batterierna. Beroende på hur den är konstruerad kan den ju lysa om den får kräm från ena källan, men säkringen är paj på andra så att säga. Dvs, det kan lysa utan att den laddar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev 08sthlm:

Bara en undran om vi ligger i naturhamn och får slut på batteri, är det då att dra in kätting och ankare för hand då.

Det beror ju lite på...

  1. Hur grov kedja har du.
  2. Hur tungt är ankaret.
  3. Hur djupt brukar du ankra.

En gissning bara...

  1. Kedjans vikt, 1 kg/m.
  2. Ankaret väger 10 kg.
  3. Du ankrar på 10 meters djup.

Då har du ungefär 20 kg att lyfta till att börja med.

Inte alls omöjligt, men tungt. Handskar kan vara bra att ha.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla som har båt med flera batterier och flera laddningskällor etc., bör ha en tång-multimeter som kan mäta spänning, motstånd och ström via sin "tång". 
Tångmätningen är visserligen inget att mäta små strömmar med, men upp till några tiondels ampere kan man se fast med dålig noggrannhet. (tången skall gripa över EN av ledaren, plus eller minus går lika bra.)

 

Någon sådan här gör jobbet:
https://www.clasohlson.com/se/Digital-tångamperemeter-UNI-T,-UT203R/p/36-8126

 https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker o köper mig en ny bums! 

 

Men inte JULAs, då den inte kan mäta likström. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra! stänger av sig själv med.  kom ihåg nolla vid strömmätning . men mkt små strömmar (tjyvströmmar tex) är bra att kolla med  "liten"lampa vid bra tillfälle, då man måste öppna kretsen .B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då bättre med en sketen billig

multimeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...