Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

Glykol läckage VP TAMD31A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har besvärat alla en del här på senaste. Som nybliven båtägare är det mycket frågor och funderingar.

Nu tror jag dock att jag stött på nånting som kommer sätta väldigt stora, om inte stopp mitt projekt att ställa ordning denna Rospigg.

Har nämlingen haft mycket diesel i skrovet. Sökt detta läckage och tillslut sett att givaren på ena tanken läcker. (rinner ner i motornutrymmet)

Så tänkte täta det. Dock nu när det är tomt i skrovet så märker jag en pöl med glykol. droppar rätt friskt så måste tagit fart nyligen, förmodligen efter starten igår.

Det rinner längst motornblocket, under expantionskärlet. bakom remmarna.  Har ej lokaliserat exakt vart det kommer ifrån, men har en känsla att detta kan vara riktigt allvarligt då det verkar som det rostat en del där och att det inte är slangar inblandat, någon som har någon ide? eller hur jag skall ta mig framåt?

Nivån är väldigt hög i expantionskärlet och har alltid varit det.

 

 

Image pil.jpg

 

Alltså bakom remmarna rinner det ner glykol längst blocket.

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det rinner från skvallerhålet under cirkulationspump, inte ovanligt att det läcker där.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tagit bort lite mer nu, känns som det kommer fram den ”rörbiten” som går i mellan där?

lite konstigt läckage då det verkar oregelbundet.

har alltså bara börjat. Har tidigare sett nån droppe i skrovet vilket jag inte lagt mycket vikt i, och nu verkar det lugna av en anning

8A0671E6-4FF2-43E1-8845-9011F6DC72D0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer kanske dum fråga, men spill ledning, är det denna? 

Screenshot_20220729_215356.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är sannolikt plaststosen mellan avgasröret och termostathuset som läcker. Den deformeras av värmen ibland. Byt med  nya o-ringar.

Ingemar

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, skall tätas, skall ända byta glykol.

Tur det finns kunniga och hjälpsamma människor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Kommer kanske dum fråga, men spill ledning, är det denna? 

Screenshot_20220729_215356.jpg

Ja det är det, om det läcker där du visar har Sanktanna gett vägledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag får nog lyfta den tråden igen. Trodde det var stosen, men är lite osäker nu då jag trycker det hänger droppar på flera ställen som inte borde ha transporterat sig via stosen. 

Har försökt titta med lampa och spegel, men det är väldigt svårt.

Så jag åker nog på att försöka ta bort så mycket att jag ser bättre. 

Min fråga är, vart börjar jag lättast med demonteringen? Ta bort expansionskärlet och termostathuset? vad finns det för risker förutom glykolspill?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att provtrycka systemet?
Sätter du kylsystemet under tryck borde det vara lättare att hitta läckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju en tanke.

Går det att trycka med vätska i? 

Jag trodde jag hade åtgärdat problemet därav fyllde jag på ny glykol... Får väll tappa annars.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på detta. Borde kanske funka att sätta munstycket på från tryckluften i mot spill-ledningen uppe vid påfyllningen,täta med trasa runt. försöka trycka väldigt försiktigt. Även om systemet är fullt med vätska bordet det inte krävas mycket för att få ett litet övertryck där som gör att glykolen kommer krypa fram mer ur läckaget?

Tänker att i vanliga fall är väll detta system inte speciellt trycksatt.

Någon som har testat snartlikt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Funderade lite på detta. Borde kanske funka att sätta munstycket på från tryckluften i mot spill-ledningen uppe vid påfyllningen,täta med trasa runt. försöka trycka väldigt försiktigt

Munstycket som du nämner, ska det vara en slang ansluten som leder ner till kölsvinet. Vid övertryck utan slang så skvätter det runt med hjälp av remskivor och kilrep, det är detta som gör det väldigt svårt att lokalisera ett läckage oavsett var det befinner sig, cirkulationspump, termostathuset, värmeväxlare med respektive o-ringar med anslutningar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Ja, det var ju en tanke.

Går det att trycka med vätska i? 

Jag trodde jag hade åtgärdat problemet därav fyllde jag på ny glykol... Får väll tappa annars.

 

 

Ja du ska provtrycka med kylvätska i.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-09 vid 15:37 skrev Submin:

Munstycket som du nämner, ska det vara en slang ansluten som leder ner till kölsvinet. Vid övertryck utan slang så skvätter det runt med hjälp av remskivor och kilrep, det är detta som gör det väldigt svårt att lokalisera ett läckage oavsett var det befinner sig, cirkulationspump, termostathuset, värmeväxlare med respektive o-ringar med anslutningar. 

Ah, det har jag inte tänkt på, men låter väldigt logiskt nu när du säger det. Skall ordna det.

 

2022-09-09 vid 18:09 skrev Makro:

Ja du ska provtrycka med kylvätska i.

Toppen, då skall jag testar jag varianten med att trycka in luft via skvallernippeln så får vi se vad som händer.

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ,skvallernippel vid påfyllningen? näe det funkar nog inte. ena locktätningen blockerar , titta på provtryckningsutrustning,och hur den används.  max 1 bar om du provar kylkretsen  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, tänkte att det var ett tomt spillrör. tänkte då att man man relativt lätt kan få upp lite tryck åtminstonde. Vet att biltema har en sådan sats, är ju egentligen locket man behöver. 

Brukar inte bli snål, men 1700:- för en sak man förhoppningsvis använder en gång. 

Har en bekant som är bilmekaniker, skall höra med han om han besitter nånting dyligt man får hyra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag provtryckte min kad42 köpte jag ett lock till Volvo 740 och skrotade en gammal cykelslang, ventilen limmade jag sedan i locket och vips så hade jag ett lock att pumpa igenom för någon hundralapp. Vet inte om locken passar 31an men värt att testa kanske?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har också funderat på detta, vet att biltema har lock som passa 740 och nyare bilar, men är lite osäker om det funkar till 31. 

Har dock pratat med en som jag känner som har bilverkstad. Han hade provtryckningssats jag fick låna, jag tror och hoppas att någon av dom adaptrarna passar 31:an 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha lock med bajonettfattning om det är den gamla plåtburken till expansionskärl, har du kärlet i plast funkar nog ett lock från 740.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provtryckte nyss kylsystemet på en Golf. 

De flesta bilar har  i expansion kärlet ett lock med en ventil som reglerar trycket till 21 Psi, 1.4 kg. 

 

Lätt att kontrollera. Lossar en av slangarna, som pluggas. 

Och så blåser jag i luft med en sån nipoel till en bilfälg. 

 

Ta det försiktigt, så inte trycket blir för högt innan tryck ventilen öppnar

IMG_20220727_141610.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite återkoppling på detta. Det eviga läckaget fortsätter...

Trodde vid första tryckningen att det var anslutningarna mot termostathuset, och efter mycket om och men så vart åtgärdat. Så provade fylla på igen och trycka. Då upptäckte jag att det (även) läcker på ställen jag trodde först. dvs. röret mellan växlare och nånting.

Min fråga är då, hur demonterar jag mig lättast så jag kommer ner dit. Är det någon som gjort detta?

Är det lättast att ta bort hela växlaren?

Kan det vara lönt att försöka få in nå tätningsmassa? tänker att trycket är så pass lågt tryck att borde kanske hålla, men detta är bara en okunnigs tanke.

Börjar bli lite stressigt över detta då kylan börja komma och jag vill det uppfyllt och tätt, eller snarare jag antar jag måste ha detta uppfyllt och tätt.

IMG_0847.jpg

IMG_0849_Red.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har suttit och kikat lite på nätet, och vad jag kan se verkar det väldigt lätt att blocka bort växlaren, är väll egentligen bara 2 rör med o-ringar sant 2 slangar? 

 

 

VP Växlare.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan du fixa själv... Hur vet jag det?..  Jo för att jag själv plockade ned hela värmeväxlaren för några år sedan på en TAMD31B (samma värmeväxlare) utan någon förkunskap alls. 

 

Denna film hjälpte mig mycket: 

 

Passa på att rengöra värmeväxlaren när du ändå tar ut den och va noga med att INTE snurra på locket där Anoden sitter - sitter vingar under som du inte vill ska lossna (kolla filmen)

 

Lycka till 😀 Hoppas du får bukt på det.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta :)

Gjorde detta ikväll och gick fint med en hjälpade hand. Skall provtrycka imorgon igen och se om det vart bättre. En o-ring som hade karvat. 

Jag har vid ett tidigare tillfälle tagit bort locket på växlare, hade ingen vetskap om vingarna, men var väldigt noggrann att sätta dit lika som jag tog lös de, rörde det nån halv centimeter i sidled max. Så hoppas det inte blev någon inverkan där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 tips:

- om du inte redan gjort det så byt ut anodhållaren i värmeväxlaren till den nya typen som är konisk. Lättare att lossa och då minskar du risken att dra runt hela locket när du lossar hållaren.

 

- markera (med en märkpenna) med ett streck som löper över locket och in på värmeväxlaren. Så har du koll på att locket inte vrider sig 😀

 

Själv drog ja av en vinge (innan jag hade koll på att dom existerade). Lagade detta med keramisk metall och det har hållt i flera år... man lär sig så länge man lever 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...