Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lorelius

Landstötning

Rekommendera Poster

Hej!

Vi hade legat förtöjda bra i nästan ett dygn. Jag missade då en stor Waxholmsbåt gled förbi och drog upp ett stort svall. 
Hela fören på båten trycktes upp på klippan och den hasade med på klippan igen. Detta upprepades ca tre gånger. Det hela resulterade i ca 15 cm lång avskavt material längst fram, i botten på båten. Skulle tippa på några mm djupt. 
det är alltså uppenbarligen under vattenlinjen. Hur allvarligt är detta?

bör jag snarast ta upp båten eller räcker det att åtgärda i höst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är den delen av båten gjord i för material? Glasfiberplast? Aluminium? Stål? Trä? Annat?

Men rent generellt skulle jag inte vara orolig om det är 1-2 mm djupt. Det är förmodligen ett par centimeter tjockt i mitten fram. Så länge inget är sprucket, så. Försök komma åt utrymmet framme i fören från insidan och leta noga efter sprickor eller andra deformationer. Bäst är att göra det när solen lyser på fören, om det är en plastbåt, för då lyser det igenom bra. Komplettera med stark ficklampa och eventuellt nåt att peta med om du inte når med fingrarna överallt. Känn efter om en misstänkt spricka är en spricka eller bara en gjutskarv. Tänk på att insidan kan ha utstickande glasfibrer som sticks och gör riktigt ont, som träflis men svårare att se om de fastnar under huden.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack!

Glasfiberplast. Ska lysa inifrån!

tack så mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ta upp båten och låt den torka. "såren" kan suga i sig vatten i hela skrovet och inte bara lokalt. sen kan du få plastpest som följd. Jag har en gång i tiden läst att det kan vara så, så det är inget löst antagande från mig.

  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev zurdu:

Ja ta upp båten och låt den torka. "såren" kan suga i sig vatten i hela skrovet och inte bara lokalt. sen kan du få plastpest som följd. Jag har en gång i tiden läst att det kan vara så, så det är inget löst antagande från mig.

Dock kan ju den som en gång skrev det du en gång läste gjort ett löst antagande? Att skrovet skulle suga vatten som en svamp i hela skrovet är en skröna utan sanning. (Har jag hört)😂

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Dock kan ju den som en gång skrev det du en gång läste gjort ett löst antagande? Att skrovet skulle suga vatten som en svamp i hela skrovet är en skröna utan sanning. (Har jag hört)😂

Stämmer bra! En ren skröna enligt plastexperterna. Om laminatet är rätt gjort utan luftfickor så finns det ingen kapilärkraft i glasfiberarmerad plast. För att det spontant ska sprida sig krävs kapillärkraft. Plastpest beror inte på inträngning via skador utan på att vatten tränger igenom gelcoat och plast. Inte genom att det "suger åt sig" utan p g a långvarig kontakt. Sedan sker en kemisk reaktion inne i plasten som orsakar osmos/plastpest. Sen kan man såklart få osmos i eller kring en skada men fukt sprider sig inte i glasfiberlaminat som det gör i porösa material. Ex trä, isoleringsmaterial, distansmaterial mm. https://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Dock kan ju den som en gång skrev det du en gång läste gjort ett löst antagande? Att skrovet skulle suga vatten som en svamp i hela skrovet är en skröna utan sanning. (Har jag hört)😂

Ok. Mycket möjligt. Det låter lugnande.

Redigerad av zurdu
Glömde lite.
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med vad Raol skrev. 
Om plastbåten i fråga har en sandwich konstruktion så är den dock känsligare än om det är enkel laminat. Om det spruckit eller skadats in till sandwichen så kommer sandwich kärnan suga vatten. T.ex. Divinycell ska inte göra det men det gör den änndå. Det går dock inte snabbt, så bör inte vara någon större fara att vänta till upptagningen.


Waxholmsbåtarna är ett helvete. Varför de inte satsat på t.ex. katamaraner är för mig obegripligt. Majoriteten av dem är ändå inte isgående och ligger stilla under vinterhalvåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Waxholmsbåtarna är ett helvete. Varför de inte satsat på t.ex. katamaraner är för mig obegripligt. Majoriteten av dem är ändå inte isgående och ligger stilla under vinterhalvåret.

Katamaraner drar också upp svall.

I mellersta Bohuslän finns det en verksamhet med personfärjor ut till Väderöarna, med båtar som är av en katamarantyp. De drar upp ett fruktansvärt svall, och kör full gas hela vägen, och skiter fullständigt i andra båtars välbefinnande.

image.png.d6e726a770d39424449e7de7ce2ab23a.png

Och i större skala hade vi Stena Lines katamaranfärja, Stena Carisma, som drog sånt svall att det sägs att en stackare klämdes till döds mellan båt och land när vågen svepte in. Jag har försökt hitta en nyhetsartikel om detta, men inte lyckats, för Google sorterar bort nästan alla potentiella sökresultat i äldre nyhetsartiklar sen en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Katamaraner drar också upp svall.

I mellersta Bohuslän finns det en verksamhet med personfärjor ut till Väderöarna, med båtar som är av en katamarantyp. De drar upp ett fruktansvärt svall, och kör full gas hela vägen, och skiter fullständigt i andra båtars välbefinnande.

image.png.d6e726a770d39424449e7de7ce2ab23a.png

Och i större skala hade vi Stena Lines katamaranfärja, Stena Carisma, som drog sånt svall att det sägs att en stackare klämdes till döds mellan båt och land när vågen svepte in. Jag har försökt hitta en nyhetsartikel om detta, men inte lyckats, för Google sorterar bort nästan alla potentiella sökresultat i äldre nyhetsartiklar sen en tid.

Stena skickade ut ett infoblad om att om man bara höll sig borta från södra skärgården så skulle vi nog kunna samsas på havet...  Idag säger Försvarsmakten att om man inte har 2 m vatten under kölen så får man skylla sig själv (fast annorlunda formulerat). Vilka segelbåtar har 2 m under kölen i naturhamn eller ens i någon av GREFAB-hamnarna för den delen?

 

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...