Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

solpanel varierande spänning

Rekommendera Poster

Jag bytte kontroller till en victron smartsolar mppt 75/15 och ser nu att panelen har lägst spänning när solen står som högst.

 

Kanske läge att skaffa nya paneler också då... eller? Vad kan tänkas vara fel?

 

Screenshot_2022-07-29-12-20-43-33_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-12-21-06-61_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victronappen är riktigt trevlig, med senaste firmware så visas en sammanfattning per pryl direkt på startsidan. Det ger en bra överblick och man behöver bara ansluta till enheterna för fördjupafäd info/inställningar.

Screenshot_2022-07-29-14-49-03-32_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev coderbob:

Victronappen är riktigt trevlig, med senaste firmware så visas en sammanfattning per pryl direkt på startsidan. Det ger en bra överblick och man behöver bara ansluta till enheterna för fördjupafäd info/inställningar.

Screenshot_2022-07-29-14-49-03-32_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Hur får du fram sammanfattning? Fick bara på temperatursensor, saknar shunt och regulator.

Screenshot_20220729-163910.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

Jag bytte kontroller till en victron smartsolar mppt 75/15 och ser nu att panelen har lägst spänning när solen står som högst.

 

Kanske läge att skaffa nya paneler också då... eller? Vad kan tänkas vara fel?

 

 

 

Min första tanke är att det är nåt som kraftigt skuggar delar av en eller flera paneler.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Min första tanke är att det är nåt som kraftigt skuggar delar av en eller flera paneler.

Ja så brukar det vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Skoter said:

Laddaren står i off-läge.

den står i off för att spänningen på panelen är för låg, den aktiveras automatiskt vid högre spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, patrikflink said:

Hur får du fram sammanfattning?

Den dök upp när jag uppdaterade firmware. Anslut, välj kuggen och sedan product info, sen update.

 

Sen fanns det en variant av bluetooth att välja på shunten, nåt med GATT, infon dök upp efter jag uppdaterade firmware och valde det.

 

Inte säkert att din BMV stöder det ännu, gissar att utvecklarna släpper nytt firmware för varje enhet allteftersom.

Screenshot_2022-07-29-19-41-09-91_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-19-41-24-91_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-19-46-19-50_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, raol said:

Min första tanke är att det är nåt som kraftigt skuggar delar av en eller flera paneler.

båten pekar rakt söderut, inget som skuggar alls.

1659117776602879519898369637787.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev coderbob:

båten pekar rakt söderut, inget som skuggar alls.

1659117776602879519898369637787.jpg

Hehe, just när bilden togs är det ju en jätteskugga från masten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, raol said:

Hehe, just när bilden togs är det ju en jätteskugga från masten!

Bilden är tagen nu på kvällen, i samband med inlägget. Signalhornet kastar största skuggan, masten skuggar inte alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev coderbob:

Den dök upp när jag uppdaterade firmware. Anslut, välj kuggen och sedan product info, sen update.

 

Sen fanns det en variant av bluetooth att välja på shunten, nåt med GATT, infon dök upp efter jag uppdaterade firmware och valde det.

 

Inte säkert att din BMV stöder det ännu, gissar att utvecklarna släpper nytt firmware för varje enhet allteftersom.

Screenshot_2022-07-29-19-41-09-91_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-19-41-24-91_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-19-46-19-50_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Har ju samma version 1.59, kan inte få fram sammanfattning dock så har jag den större regulator än dig. Kommer säkert uppdatering, vart bara lite fundersam var DU ser och inte JAG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev coderbob:

Bilden är tagen nu på kvällen, i samband med inlägget. Signalhornet kastar största skuggan, masten skuggar inte alls!

Jo, jag skojar ju bara. Men i morgon får du väl kolla mitt på dagen vad panelen ger, och om den även då visar lågt, så kika på taket. Även en smal skugga från t ex en mast några båtar bort kan vara förödande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, raol said:

Jo, jag skojar ju bara. Men i morgon får du väl kolla mitt på dagen vad panelen ger, och om den även då visar lågt, så kika på taket. Även en smal skugga från t ex en mast några båtar bort kan vara förödande.

jag har en graf med historik, det dyker vid 10 på fm och stiger igen sent på eftermiddagen.Jag skall ha superkoll på skuggningen nästa gång jag får en chans.

Screenshot_2022-07-29-20-44-01-05_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, nu har den fått fnatt. den pendlar mellan 14 och  17 med en minut emellan.. Jag gissar att spänningen faller när kontrollern aktiveras och belastar cellen. kontrollern kanske inte är rätt dimensionerad för denna solcell.

 

 

Screenshot_2022-07-29-20-55-12-28_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt klura ut var båten ligger. Jag är 99.9 procent säker på var, och kan konstatera att det som skuggar panelen på bilden inte är masten, utan signalhornet (det borde jag ha sett ändå på skuggorna i bilden, men solvinkeln gjorde det uppenbart).

Båten ligger därmed med fören ungefär åt sydväst, och baserat på flygfoton över hamnen och båtens omgivning, borde det inte finnas nåt som skuggar mellan ca 9.30 och 18.30.

Kika om kabeln som delvis ligger på panelen påverkar. Det skulle kunna vara den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har ju 13,2 volt på batteriet ser det ut som på första bilden. Det är inte så att regulatorn anser att batteriet är fulladdat?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Du har ju 13,2 volt på batteriet ser det ut som. Det är inte så att regulatorn anser att batteriet är fulladdat?

Men solpanelens spänning borde väl inte påverkas av det? Jag trodde att regulatorn bröt kopplingen mellan panelen och batterierna (eller för all del DC-DC-omvandlaren och batterierna) men behöll solpanelens krets sluten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Men solpanelens spänning borde väl inte påverkas av det? Jag trodde att regulatorn bröt kopplingen mellan panelen och batterierna (eller för all del DC-DC-omvandlaren och batterierna) men behöll solpanelens krets sluten.

Det beror väl också på hur panelen belastas, tänker jag? Eller tänker jag fel? Oavsett; har man 13,2 volt på batterierna verkar det inte vara helt tok-knas i anläggningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror väl också på hur panelen belastas, tänker jag? Eller tänker jag fel? Oavsett; har man 13,2 volt på batterierna verkar det inte vara helt tok-knas i anläggningen?

Ja, kanske det.

Bäst vore ju om coderbob såg till att använda batterierna rejält under natten eller tidiga morgonen, så spänningen går ner och det finns "plats" att ladda upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det vill sig inte. Så här ser kurvan ut dag in och dag ut. Den kommer igång med dagsljus men sen dyker den ner till under 10V runt kl 10. På kvällen kommer den igång en stund igen. Det känns märkligt att förändringen går så snabbt. Och ingen skugga alls...

 

 

Screenshot_2022-08-01-14-51-00-73_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

IMG20220801142947.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att solcellerna blir för varma?

Solceller tappar spänning när temperaturen ökar, men jag trodde förloppet var linjärt.

 

Kanske är det ändå så att det är värmen som påverkar något i själva anslutningen eller så påverkas dina celler kraftigt när de blir jättevarma.

 

Värme kan ju påverka annat också, som att saker utvidgar sig och kontakten blir dålig.

Kanske kan det vara skador inuti cellerna som visar sig först vid hög temp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Värme kan ju påverka annat också, som att saker utvidgar sig och kontakten blir dålig.

Kanske kan det vara skador inuti cellerna som visar sig först vid hög temp.

Det där tror jag nog mest på. Dels eftersom det sker ganska (men inte väldigt) abrupt. Men också för att det faktisk inte ser ut att vara någon möjlighet till skugga. Annars är det typiskt förlopp vid skuggning som du har.

 

Vad händer om du kopplar ur panelen vid en "förmiddagsdipp" och sedan ansluter den igen efter ett litet tag ?  Kan ju vara regulatorn också som inte är frisk. Har råkat ut för några felaktiga exemplar med intermittent kortslutning på ingången på regulatorer, faktiskt just på Victrons....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att mäta vad solpanelen visar när den inte är inkopplad, dvs bara en multimeter som visar spänningen mellan polerna? Detta under en tid på dagen när den inte laddar korrekt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/29/2022 at 11:02 PM, Peter_K said:

Oavsett; har man 13,2 volt på batterierna verkar det inte vara helt tok-knas i anläggningen?

Jag var ansluten till landström med batteriladdare igång 😃 Men det skall ju inte påverka spänningen på solcellen. Tvärtom så kan man förvänta sig spänningsfall när regulatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, raol said:

Har du möjlighet att mäta vad solpanelen visar när den inte är inkopplad, dvs bara en multimeter som visar spänningen mellan polerna? Detta under en tid på dagen när den inte laddar korrekt.

 

Det skall jag göra, även kolla framför och bakom "cell-protektorn" ifall det är den som är knas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

Vad händer om du kopplar ur panelen vid en "förmiddagsdipp" och sedan ansluter den igen efter ett litet tag ?  Kan ju vara regulatorn också som inte är frisk.

Beteendet är exakt samma som med den gamla regulatorn så det känns osannolikt att felet ligger där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/29/2022 at 2:47 PM, coderbob said:

Jag bytte kontroller till en victron smartsolar mppt 75/15 och ser nu att panelen har lägst spänning när solen står som högst.

 

Kanske läge att skaffa nya paneler också då... eller? Vad kan tänkas vara fel?

 

Screenshot_2022-07-29-12-20-43-33_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Screenshot_2022-07-29-12-21-06-61_30b6efbd53acd6f273baafa7ca03da38.jpg

Jag har fått samma problem som du, den fungerade perfekt fram tills ungefär två månader sedan, efter det laddar den nästan ingenting. Jag har även en 100/20 som fungerar perfekt med två andra solceller, men denna laddar nästan ingenting längre. Jag tror det har att göra någonting med en mjukvaruuppdatering som har gått fel för denna controllern.

 

Jag har mätt spänningen på solcellen och när den har fri vy så ligger den på 19-20V konstant, trots detta laddar den inte. Jag ska fråga på victron communitiyt för att se om någon vet något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Yapdiver said:

Jag har fått samma problem som du

Vad säger appen att det är för spänning på cellen?

 

Men superbra att kolla i victrons egna forum, återkoppla gärna om du får veta något!

Redigerad av coderbob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad visar multimetern om du använder en sådan istället och skippar appen? 

 

//Janne

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...