Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Qetuop

Motor går ojämnt, tappar kraft och dör

Rekommendera Poster

Hej!

Motorn är en Mercury 115hk 2-takt.

 

Vid dagens färd började båten gå "hackigt" vid gaspådrag över ca 3000 varv, för att sedan tappa kraft och tillslut dö helt. Går att starta igen utan problem, men problemet kvarstår vid gas.

 

Motorn går att varva upp utan växel i utan att något går fel. 

När jag gasade upp och en kompis samtidigt klämde fram bensin via "blåsan" så gick det bättre, så bränslerelaterat verkar det vara.

 

Vart börjar jag felsöka?

Tacksam för alla tips, ska till båten imorgon och försöka ordna detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter, som ni redan själva har konstaterat, att problemat är bränslerelaterat. 

Och när du skriver att det handlar om 2-takt så antar jag att det är gamla sortens 2-tak med förgasare, och i såfall är det kanske dags att rengöra dessa?

Kan även vara en bra ide att se över bränsleledningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Qetuop:

Hej!

Motorn är en Mercury 115hk 2-takt.

 

Vid dagens färd började båten gå "hackigt" vid gaspådrag över ca 3000 varv, för att sedan tappa kraft och tillslut dö helt. Går att starta igen utan problem, men problemet kvarstår vid gas.

 

Motorn går att varva upp utan växel i utan att något går fel. 

När jag gasade upp och en kompis samtidigt klämde fram bensin via "blåsan" så gick det bättre, så bränslerelaterat verkar det vara.

 

Vart börjar jag felsöka?

Tacksam för alla tips, ska till båten imorgon och försöka ordna detta. 

Byt bränslefilter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara bränslepump alternativt någon slang som läcker/drar in luft.

 

Om du kör på 95 E10 kan det göra att slangar, packningar och bränslepumpens membran påverkas och åldras i förtid (beroende på motorns ålder).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-29 vid 08:54 skrev Mange249:

Kan även vara bränslepump alternativt någon slang som läcker/drar in luft.

 

Om du kör på 95 E10 kan det göra att slangar, packningar och bränslepumpens membran påverkas och åldras i förtid (beroende på motorns ålder).

 

2022-07-28 vid 21:26 skrev Rascal:

Byt bränslefilter.

Efter mycket om och men fick jag tummen ur och har nu bytt både slangar och filter. Motorn startar men stänger av sig även på tomgång nu. 

Tagit bort förgasarna för rengöring nu, så får se om det gör någon verkan.

Vad rekommenderar ni som nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den fortfarande bättre när du pumpar på blåsan?

Bränslepump

Flottörnivå

Samma resultat på 98 oktan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bös strax före sätet till flottörnålen. 

Typ innanför slanganslutningen. 

 

Tänk på att nyare förgasare kan ha lösa säten för flottörnålen av typ silicone. 

 

Har en förmåga att försvinna när man blåser med tryckluft. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FIATX19:

Går den fortfarande bättre när du pumpar på blåsan?

Bränslepump

Flottörnivå

Samma resultat på 98 oktan?

 

Kunde inte testa det idag, då jag var ensam till båten. Men hade inte problem med tomgången eller gaspådrag utan växel förra gången, det hade jag idag. Finns det något sätt att testa bränslepumpen utan att köpa en ny? Tråkig utgift om den fungerar bra.

 

Tror det är 98 som är i sjömackens pumpar.

2 timmar sedan skrev Hybro:

Bös strax före sätet till flottörnålen. 

Typ innanför slanganslutningen. 

 

Tänk på att nyare förgasare kan ha lösa säten för flottörnålen av typ silicone. 

 

Har en förmåga att försvinna när man blåser med tryckluft. 

 

Okej, ska blåsa rent förgasarna efter att alla fått bada sig några dagar nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Qetuop:

Tror det är 98 som är i sjömackens pumpar.

 

Det lär väl finnas både ock, så beror väl på om du väljer 95 eller 98 när du tankar?

🤷🏻‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peter_K:
 

Det lär väl finnas både ock, så beror väl på om du väljer 95 eller 98 när du tankar?

🤷🏻‍♂️

From. i år är det nog ganska ovanligt att hitta 95 oktan hos sjömackarna, det finns iallafall inte på dom sällen jag brukar tanka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:
 

Det lär väl finnas både ock, så beror väl på om du väljer 95 eller 98 när du tankar?

🤷🏻‍♂️

Sjömackar har sällan både och, många slutade med 98 på tidigt 2000-tal pga vikande försäljning.

 

Till i år är det dock en del som bytt från 95 till 98 pga den nya häxblandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:
 

Det lär väl finnas både ock, så beror väl på om du väljer 95 eller 98 när du tankar?

🤷🏻‍♂️

På sjömacken här finns två pumpar, en 98 och en diesel. Diesel har jag inte pumpat i, så mycket vet jag 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Qetuop:

På sjömacken här finns två pumpar, en 98 och en diesel. Diesel har jag inte pumpat i, så mycket vet jag 😬

OK, där ser man, på den tiden jag hade bensinmotor i båten brukade jag tanka på sjömacken i Dalarö, och där fanns 95, 98 och alkylatsoppa på pump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömackarna verksr helt ha slutat med 95. De har diesel, 98 och möjligen alkylat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter borttagning och rengöring av förgasarna märkte jag att (minst) en nålventil är av vid själva "spetsen". Kan detta vara en bidragande orsak till mina problem?

 

Förstår självklart att det bör bytas ut, och det ska det göras, men om det inte är nödvändigt just för att få båten att gå så kan det vänta, då den ska upp på land så fort jag kan köra den över till upptagningsrampen.

 

Noll/dålig koll på vad olika delar gör, så mottager gärna ny kunskap.. Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-02 vid 14:50 skrev Eld-:

Sjömackarna verksr helt ha slutat med 95. De har diesel, 98 och möjligen alkylat.

Ja, samt glass, badleksaker, fiskegrejer och en massa annat krafs.

 

Till problemet:

Har du kollat hur det ser ut i tanken? Du har väl sannolikt en fast tank?

Du kan nu testa om motorn går bättre med tanklocket avskruvat… isåfall är det stopp i tankens avluftning.

Det kan tänkas att det finns en finmaskig sil i tankens stigarrör eller om du har en nedre anslutning där det kan fastna en del bös. Det har hänt att jag blåst tankar baklänges med tryckluft, då har detta bös lossnat inne i tanken, motorn har gått bra efter det, men problemet har återkommit då skräpet förr eller senare samlas vid stigarröret igen.
Sedan kan man ju ha torrsprickor i bränsleslangarna, men dessa hade du ju bytt.

Så tänk logiskt, börja felsöka i och vid tanken och arbete dig successivt fram till förgasarna och glöm inte avlftningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, samt glass, badleksaker, fiskegrejer och en massa annat krafs.

 

Till problemet:

Har du kollat hur det ser ut i tanken? Du har väl sannolikt en fast tank?

Du kan nu testa om motorn går bättre med tanklocket avskruvat… isåfall är det stopp i tankens avluftning.

Det kan tänkas att det finns en finmaskig sil i tankens stigarrör eller om du har en nedre anslutning där det kan fastna en del bös. Det har hänt att jag blåst tankar baklänges med tryckluft, då har detta bös lossnat inne i tanken, motorn har gått bra efter det, men problemet har återkommit då skräpet förr eller senare samlas vid stigarröret igen.
Sedan kan man ju ha torrsprickor i bränsleslangarna, men dessa hade du ju bytt.

Så tänk logiskt, börja felsöka i och vid tanken och arbete dig successivt fram till förgasarna och glöm inte avlftningen!

Okej, ska testa med att ha tanklocket öppet. Men bör/måste jag byta nålventiler innan, eller det kan inte ha så stor inverkan? 

 

Menar du att koppla bort bränsleslangen från motor och blåsa den vägen? 

Kommer inte åt tanken på något smidigt sätt vad jag kommit på i alla fall. Sitter under durken, utan någon lucka eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Qetuop:

Okej, ska testa med att ha tanklocket öppet. Men bör/måste jag byta nålventiler innan, eller det kan inte ha så stor inverkan? 

 

Menar du att koppla bort bränsleslangen från motor och blåsa den vägen? 

Kommer inte åt tanken på något smidigt sätt vad jag kommit på i alla fall. Sitter under durken, utan någon lucka eller liknande.

Nålventilen har jag inget att säga om, men du kan ju alltid börja med det enklaste, om det nu är att stoppa in blåspistolens rör i bränslaslangen någonstans innan båsan (eftersom den innehåller en eller två backventiler) och sedan blåsa på, så bör eventuella obstruktioner i den första delen av bränsleslangen/ledningen samt om det finns någonting i tanken, lossna och virvla runt där en stund innan det hamnar på tankens botten…. För att efter en tid ställa till med bekymmer igen.


Sedan kan jag tycka att det är oansvarigt att bygga in en bränsletank på det viset… men du för väl ta fram tigersågen…🙂

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nålventilen har jag inget att säga om, men du kan ju alltid börja med det enklaste, om det nu är att stoppa in blåspistolens rör i bränslaslangen någonstans innan båsan (eftersom den innehåller en eller två backventiler) och sedan blåsa på, så bör eventuella obstruktioner i den första delen av bränsleslangen/ledningen samt om det finns någonting i tanken, lossna och virvla runt där en stund innan det hamnar på tankens botten…. För att efter en tid ställa till med bekymmer igen.


Sedan kan jag tycka att det är oansvarigt att bygga in en bränsletank på det viset… men du för väl ta fram tigersågen…🙂

 

Ja, det är värt ett försök, för att kanske göra något åt det när man väl är på land. 

 

Ja det är väldigt dumt, båten är ombyggd av tidigare ägare så är osäker på om det i original finns en bra åtkomst till tanken men nu verkar det inte göra det i alla fall 😣

 

Tack för tips 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...