InFishersITrust 0 Posted July 28, 2022 Hej, Jag har felsökt min Mercury 30 Hk 2-takts 2005 då den bara klickade när jag försökte starta den senast. Köpte nytt batteri då jag trodde det gamla var dåligt. Inget blev bättre. Började då felsöka och mäta upp spänningen hela kedjan. Batteriet 12.7 V Före huvudbrytaren 12.6 V Efter huvudbrytaren 12.6 V Inkommande från tändningen till senoloiden vid vrid på nyckel ca 0.8 V Inkommande tjock batterikabel med röd hatt. 12.6 V Ut från Seneloiden 0 V Till startmotorn 0 V Misstänker alltså att det är är tändingslåset alt kablarna där som är dåliga. Har plockat ner reglaget och öppnat upp detta. Blir nu lite osäker på hur man går vidare. Finns det någon som har lite tips på hur man felsöka. Finns ett antal trådar som jag inte känner till vilken är det som leder spänningen vidare till Selonoiden och alltså borde ge 12.X V ut efter vrid på nyckeln? Den Gula med röd rand på? Tacksam för tips! Med vänlig hälsning, // Calle Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 492 Posted July 28, 2022 (edited) Gul med röd rand ska vara startledning till solenoid. Det brukar sitta en säkring i motorn. Kolla denna. Notera att tändningen till tändstiften är oberoende av 12 Voltsystemet. Med tändning pp ska du kunna rycka igång den med snöre. Edited July 28, 2022 by guestsson Share this post Link to post Share on other sites
InFishersITrust 0 Posted July 29, 2022 On 7/28/2022 at 2:15 PM, guestsson said: Gul med röd rand ska vara startledning till solenoid. Det brukar sitta en säkring i motorn. Kolla denna. Notera att tändningen till tändstiften är oberoende av 12 Voltsystemet. Med tändning pp ska du kunna rycka igång den med snöre. Ok, tack för svar. Har kollat säkringen, den ser hel ut och verkar ok. Det jag funderar på nu är om det finns ngn möjlighet att mäta strömmen in till tändningslåset? Ut från det, dvs den gula ledningen med röd rand är det låg spänning också, dvs ca 0,8 V. Det är väl en röd kabel som ger spännings och går dit från huvudströmbrytaren? Hela tändningslåset verkar vara gjutet, dvs det går in ett antal sladdar i en "vägg" och därför finns det inte mycket att man kan mäta däri som jag tolkar det? Men om man hittar ett sätt att mäta direkt på den röda kabeln innan den kopplas ihop med tändningslåset... Finns det någon som har ngt råd eller tips på vägen mottages det tacksamt! Med vänlig hälsning, // Calle Share this post Link to post Share on other sites