Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stormfocken

Vatten i cylindern

Rekommendera Poster

 

Hej!
I går morse när vi skulle segla hem efter att ha legat ute i Mälaren startade inte motorn (Volvo Penta MD5b). Startmotorn klickade till som den ska men orkade inte driva runt. Det hände ingenting mer än att det surrade lite vilket jag tror är någon elektrisk pump för sötvattenkylningen eller "pump för dieselframtryckning". Läste i MD5 for dummies att om det är vatten i cylindern orkar inte startmotorn dra runt. Vi hade mycket ström så det var inte svagt batteri. När jag för hand vrider på svänghjulet så "kluckar" det, dvs låter som vatten som rör sig. Till saken hör är att jag inte stängde bottenventilen under natten (vilket jag brukar göra) men än värre är att jag glömde kolla hävertventilen, som visade sig sitta åtskruvad (dvs släppte inte någon luft). Har förstått att det kan bli undertryck i motorn så att vatten från bottenventil/kylvattenintag fortsätter rinna in, fyller upp avgasröret och till slut in i cylindern. Men hur får man ut det ur cylindern?

 

Ett par förslag som jag gärna hoppas ni med mer erfarenhet kan kommentera:

 

1) Vänta tills det rinner ut av sig själv (verkar enligt Hybros inlägg i tråd från april i år nedan kunna fungera efter lång tid (på en MD6).

 

2) Öppna upp någon slangklämma på avgasröret och töm det vattnet. Sedan vrid svänghjulet för hand så "pumpas" vattnet i cylindern ut till avgasröret.

 

3) Lämna till båtmekaniker - men de verkar alla ha semester nu. Tips på semesteröppna båtmekar tas också tacksamt emot. Båten ligger i Mälaren någon landmil norr om Stockholm.

 

Det kan också tilläggas av vi fick hjälp ut från holmen vi låg vid och kunde segla hem. Väl vid klubben så blev vi indragna till bryggplatsen av en snäll annan seglarfamilj. Stort tack! Så båten ligger säkert nu men skulle förstås vara kul att kunna segla mer med den i sommar, bara vi får igång motorn!

 

Tacksam för alla tips!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det sitter en dekompressionspak sä borde man kunna aktivera den och dra runt motorn för hand så vattnet trycks ut ur cylindern, vattenintag stängt och hävertventil öppen Efter det så borde det gå att köra med starten några varv med spaken aktiverad. Sedan prova att starta normalt.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man vred motorn baklänges på min Yanmar då jag fick vatten i cylindrarna. Då rann vattnet ut genom insugningshålet ("förgasaren").Har du vattenlås? (ljuddämpare som folk tror att det är). Om du inte har vattenlås så kan resterande "avgasvatten" rinna in bakåt via avgasventilerna och hamna i cylindern/cylindrarna då du stängt av motorn. Men prova att vrida motorn bakåt för hand så ska nog vattnet strömma ut genom insugshålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Om det sitter en dekompressionspak sä borde man kunna aktivera den och dra runt motorn för hand så vattnet trycks ut ur cylindern, vattenintag stängt och hävertventil öppen Efter det så borde det gå att köra med starten några varv med spaken aktiverad. Sedan prova att starta normalt.

Det låter som en bra plan, och när motorn går runt och kanske tom. startar så skulle jag även kolla oljan så du inte fått ner vatten i oljan, och om du har vatten i oljan så byter du oljan så fort som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack! Enligt MD5 for dummies så har vissa MD5b en dekompressionsspak/handtag/ventil men inte alla. Men om den finns, var i sådana fall sitter den? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Stormfocken:

 

Stort tack! Enligt MD5 for dummies så har vissa MD5b en dekompressionsspak/handtag/ventil men inte alla. Men om den finns, var i sådana fall sitter den? 

 

 

Uppe till höger på första bilden  hittar du dekompressionshandtaget.

https://www.maximalt.dk//files/teknik/md5-for-dummies.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Nu ner till båten för att kolla vad som kan göras! 

 

Fick också tips om att skruva av "injektorn" vilket jag tror är samma som insprutaren och med den bortkopplad köra startmotorn så att vattnet i cylindern sprutar ut den vägen. Tipset var från någon som främst jobbat med nyare motorer. Men vad tror ni om det tipset?

 

Gissar att man måste lufta efteråt i sådana fall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag för dåligt insatt i just MD5 men insprutaren kan nog sitta satan och kan även vara en spridarhylsa som kan bråka vid återmonteringen.
Och det måste luftas efteråt ja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Stort tack! Enligt MD5 for dummies så har vissa MD5b en dekompressionsspak/handtag/ventil men inte alla. Men om den finns, var i sådana fall sitter den? 

 

 

Har du S-drev finns ingen dekompressionsspak, finns bara på de med rak axel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, S-drev och mycket riktigt hittade jag ingen dekompressionsspak :( nu när jag är vid båten för att försöka göra nånting åt problemet. Just testat och problemet hade inte löst sig av sig själv över natten... (happy go lucky men inte denna gången).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser i Volvo Pentas "Gör det själv-handbok för MD5 MD7 MD11 MD17" och på sid 56 om felsökning står det att om startmotorn ger ett klickande ljud men utan att driva runt så är den defekt. Ordagrant: "Om det finns tillräckligt med ström i batteriet och det hörs ett klickande ljud från startmotorns solenoid när startmotorn vrids om tyder detta på att startmotorn är defekt."

 

Så mitt problem är kanske inte vatten i cylindern utan "bara" att startmotorn gått sönder. Men den kanske har gått sönder för att det är vatten i cylindern?

 

Annars skulle den väl inte bara "lägga av" utan anledning. Den hade fungerat som den ska dagen innan.

 

Är det någon som känner till en båtmek som tar jobb på gamla motorer? (Båten ligger i Mälaren ca en mil norr om Stockholm). Börjar kännas lite desperat och hopplöst - verkar inte vara något som jag kan laga själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att dra runt den för hand med ett spärrskaft, Går den runt så är det startmotorn eller dess anslutningar. Är det stopp så har du andra problem än startmotorn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar, är det startmotorn som jag kan dra runt?

 

Har nu i alla fall öppnat "avgasvattenburken" (se bild), och när jag vrider på svänghjulet (för hand) så puttas det ut vatten ur öppningen. Första varvet kom mycket vatten, nu ett antal varv så kommer lite grann varje varv (men mer än några droppar). Har också öppnat slangarna efter hävertventilen så det inte ska komma mer vatten förbi än nödvändigt (gissar att man drar runt vattenpumpen också på det här sättet?)

 

Tänker att jag vrider runt svänghjulet tills det inte kommer något alls ur avgasvattenburken, och testar igen med startmotorn. Om den inte startar då så måste det ju vara startmotorn det är fel på? För allt vatten i cylindern (och övrigt sjökylvatten också helt ute ur motorn).

20220728_171514.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev mindre och mindre vatten som puttades ut och när det var några droppar vid varje putt så prövade jag med startmotorn igen. Nu klickar den inte ens längre. Så antagligen är den (startmotorn och solenoid) helt paj. Den var från 2012. Så 10-11 år är kanske en normal livslängd för en startmotor? Men tänker att det ändå är ett begränsat antal starter per säsong så den borde väl ha hållit längre? 

 

Nåväl, nästa steg leta startmotor och någon som kan sätta dit den - ser inte helt enkelt ut då många grunkor ser ut att behöva tas bort först för att komma åt att byta.

 

Tack för alla tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att ni hade mycket ström...hur vet du det?...sätt batteriet på laddning inatt o prova igen i morgon. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och glöm inte kylvattnet när och om motorn startar. 

 

Gissar att de som svarat i tråden önskar att du åtminstone har en voltmeter ombord. 

Anslut inte den om du inte med säkerhet vet hur du ska göra. Du kan

t ex bli svart om fingrarna. 

 

Lägg upp en bild på ev köpt voltmeter så kan vi guida dig. 

Biltemas enklaste duger gott. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En annan sak, jag tvivlar på att du fått in vatten i cylinder, bara för att du inte stängt bottenventilen efter det du stängt motorn. 

Själv gör jag detta bara när jag lämnar båten flera dagar. 

 

Det du pratar om... Vatten när du lossar slang till vattensamlaren och att det låter vattengurglande ljud, när du drar runt motorn, beror troligen på att luft från cylinder, avgaser när motorn går, letar sig in i avgassystemet och avgassamlaren. 

Var tror du att luften sen tar vägen? 

Men visst, gör du många startförsök så stäng bottenventilen tills motorn startar, så slipper du fylla hela avgassystemet med vatten. Vatten som normalt ska drivas ut med avgaserna.

Föses inte tillräckligt med vatten ut, så rinner det in bakvägen i cylindern. 

Öppna bottenkranen direkt när motorn startar. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror f ö inte ett skit på kass solenoid eller startmotor. 

 

Snarare kass generator, eller att den inte får möjlighet att ladda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett förtydligande av vad jag skrev tidigare. 

 

1) Vänta tills det rinner ut av sig själv (verkar enligt Hybros inlägg i tråd från april i år nedan kunna fungera efter lång tid (på en MD6).

 

Jo, jo... Gäller alla kolvmotorer. Beroende på hur bra, kolvringarna tätar mot cylinderväggarna, kan både vatten och bränsle smyga sig förbi, och hamnar då i vevhuset. D v s i motoroljan.

Sliten motor så går det fortare. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hybro och stelben! 

 

Jo, regulatorn till solpanelen visade att batteriet var fulladdat (13,8 v om jag minns rätt men oavsett i det häradet). Men testade också med att köra med jumpstarter (Noco) eftersom min första tanke var att batteriet laddat ur under natten (och att det kanske var något fel på regulatorn). Men det klickade bara till från vad som borde vara solenoiden. Vid första startförsöket ett kortare "pfff"-ljud (enligt sonen). Sedan klick-ljud, och nu inte ens klick-ljud. Innan klickandet helt försvann var det också ett slags summerljud (som inte kom från summern vid nyckelpanelen) som fortsatte efter att nyckeln vridits av. Jag fick bryta strömkällan helt (vred av batteriet) för att det skulle tystna. Ingen aning om var det kan ha kommit från. 

 

Men ja, aldrig fel att ladda batteriet och testa igen så jag gör det också med start imorgon. Samt kollar spänningen med den enkla lilla voltmätaren jag har i båten.

 

Generatorn är från 2015 och borde inte vara problemet. Och vid sista starten (in till holmen) så fick motorn gå i alla fall ca 10 min, kanske lite längre. Så det borde räcka tänker jag även om det inte är så lång tid. Solpanelen laddade dessutom på ytterligare några timmar, samt på förmiddagen dagen efter sista starten.

 

Motoroljan ser bra ut och är samma nivå som vid start ut från hemmahamnen.

 

Ja, det vore ju höjden av otur att få in vatten i cylindern pga av öppen bottenventil men samtidigt misstänker jag att hävertventilen var för hårt åtskruvad och därmed inte fungerade. Då kan det tydligen hända att motorn skapar ett undertryck som suger in vatten och som till slut fyller avgaskröken och sedan cylindern. Och då orkar inte startmotorn få vattnet att "komprimera" och skulle den orka bryts väl snarare något sönder i motorn eftersom vatten inte går att trycka ihop.

 

Startmotorn - ja nu funkar den inte, men testar igen imorgon med nyladdat batteri och/eller jumpstarter. Hoppet är det sista som överger en... Det är i alla fall mindre vatten i motorn nu, och förhoppsningsvis också i cylindern om det någonsin var där.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste vi nog backa bandet lite här, innan du börjar skruva med startmotorer och hålla på med ”jumpstarter” och annat skoj. För jag tror det är någon av de här tre felen:

 

1. Dåligt startbatteri. Sannolikt har du TVÅ batteribankar; förbruknings och start. Din solpanel laddar sannolikt förbrukningsbanken, inte startbanken. Du behöver mäta på startbatteriet med en voltmeter för att kolla skicket på det. 
 

2. Det finns en säkring som sitter på motorn som är en skitkonstruktion. Det blir ofta glapp/oxid i den, då blir det precis som du beskriver. Den ser ut som på bilden, ett par flatstift är anslutna till den. Ta bort och sätt tillbaka flatstiften.

image.jpeg.74d5f7187862fc4f123c1c0d853fe405.jpeg
 

3. Ditt tändningslås börjar lägga av. De är enkla konstruktioner, de rostar. 
 

Jag hade därför mätt hur mycket startström motorn får. Det görs enkelt med en voltmeter på startmotorn. Är det under 12 volt; elproblem (batteri eller dålig kontakt). Vatten i motorn tror jag inte alls på; det är inget som rinner in i motorn bara sådär i hamn. Det KAN rinna baklänges via avgaserna, men vanligtvis när man stoppar motorn och får ”baksug”. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Peter K!
Ja, bra tips - säkringen hade jag glömt - flyttade den ett snäpp i början av problemet men ska joxa den fram och tillbaka för att försöka bättra på kontakten. 

 

Och mäta på det batteri som jag startar med, som inte helt optimalt är ett (1) förbrukningsbanksbatteri som är kopplat till solpanelen (och till startmotorn). Det andra förbrukningsbankbatteriet har blivit dåligt så jag har kopplat bort det, och något startbatteri har jag inte. (Men kan tilläggas att efter dina råd i en annan tråd tänker jag fixa startbatteri, relä och två nya förbrukningsbatterier, har bara inte haft tid än.)

 

Men om det inte är dålig kontakt vid säkringen, så borde det ju funka med jumpstartern om batteriet skulle vara dåligt laddat? Det är ju det man har jumpstarten till? Men nu är båten tillbaks i hamn och jag kan ladda batteriet, om det visar sig svagt. Men då borde ju solpanelens regulator också visa på svagt batteri, vilket den inte gör. Nåväl, får ner och pillra på säkringen, voltmetern och batterierna imorgon och se om det händer något!

 

Tändningslåset, mmh, ja kanske, märkte dock inget särskilt på det när jag tittade (snarare fingrade på insidan/baksidan) på det förra säsongen. Ska börja tänka in det i felsökningen.

 

Stort tack!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det skulle vara tändningslåset som krånglar, kan man då tjuvkoppla batteriet direkt mot startmotorn? Dra en tjock röd kabel från batteriets pluspol till där strömmen går in i startmotorn, dvs på den plats på startmotorn där en röd tjock kabel är fäst vid startmotorn? 

 

Det är väl rätt mycket kraft (full spänning (ca 13 volt), stor ström (Ampere) vid just starten, så det kanske man inte ska joxa runt med "bara för att testa"?

 

På det här sättet kopplar man förbi alla säkringar också antar jag... låter inte så bra när jag tänker efter. Men rent teoretiskt så borde det väl funka?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag hade därför mätt hur mycket startström motorn får. Det görs enkelt med en voltmeter på startmotorn.

Du får nog beskriva mer noggrann hur det går till. 

För det begriper inte jag. 

 

Rita gärna en skiss på din inkoppling. 

Fota och bifoga. 

 

 

Gissar du menar en ström på låt säga 50 A eller större. Klarar en simpel voltmeter detta?  Troligen inte. 

Verkar vara en förstörande mätövning du föreslår. 

 

Känner en som försökte. Han eldade upp instrumentet och fick allvarliga brännskador på bl a händerna, då han skulle mäta hur stor ström som förbrukades till en del i en anläggning. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, dessa fyra säkringar sittande på ovansidan motorn i en hållare bak svänghjulet, är ursprungligen endast för båtmotorns instrumentering, tändningslås mm. 

Men folk kopplar in både det ena och andra, som gör att strömförbrukningen blir för stor till slut och säkring löser ut. 

Byter till en hel, som på nytt går sönder, vid tillfälle då man inte önskar o s v. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Du får nog beskriva mer noggrann hur det går till. 

För det begriper inte jag. 

Du skall ju inte koppla bort något och leda allt genom instrumentet (var det så din kompis gjorde?). Enklast är ju att mäta mellan anslutningen på kontaktorn och motorgodset; det skall vara noll när tändningen är avslagen, sedan borde det vara över tolv volt när man slår på tändningen, och när man slår till startmotorn borde det fortfarande vara tolv volt. Sjunker det betänkligt är det batteriet (sannolikt). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Stormfocken:

Det är ju det man har jumpstarten till?

Jumpstarten har du för att kicka igång båten om du har ett urladdat batteri, men du säger att du har ett enda batteri som dessutom håller 13,6 volt. Då är det ju inte urladdat? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Du skall ju inte koppla bort något och leda allt genom instrumentet (var det så din kompis gjorde?). Enklast är ju att mäta mellan anslutningen på kontaktorn och motorgodset; det skall vara noll när tändningen är avslagen, sedan borde det vara över tolv volt när man slår på tändningen, och när man slår till startmotorn borde det fortfarande vara tolv volt. Sjunker det betänkligt är det batteriet (sannolikt). 

Och vad mäter du då?

 

I första inlägget om mätning, var du inne på strömmätning.

Alltså hur mycket ström startmotorn får. 

 

Beskriv gärna lite mer om din mätteknik. 

 

Och handlar ditt förväntade resultat t ex om 25, 50 eller 100 amper? 

 

Eller vad? 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till TS. 

 

Detta är väl en dieselmotor. Med mekanisk dieselpump.

 

Då gäller det bara att få startmotorn att jobba. 

 

Enklast om det är krångel med tändningslås mm, så är det väl

bara att lägga 12 V spänning på solenoidens anslutning för den lilla kabeln från tändningslåset. 

 

En skruvmejsel mellan stora kabelskon och lilla kabelskon på startmotorn, så som i 

gangsterfilmer. Känd teknik.

Akta bara fingrarna och annat. 

 

Då hoppar motorn igång, såvida batteriet är laddat och grova kabeln mellan pluspol och startmotorn solenoid är i bra skick. Ev huvudbrytare tillslaget och ev huvudsäkring (skydd för grova kabel hel. 

Likaså gäller godkotakt för kabel och kablanslutningarna mellan batteriets minuspol och motorblocket. 

 

Säkerställ dock först att du inte har vatten i nån cylinder. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad mäter du då?

 

I första inlägget om mätning, var du inne på strömmätning.

Alltså hur mycket ström startmotorn får. 

 

Beskriv gärna lite mer om din mätteknik. 

Sorry, menar såklart spänning. 
En ledtråd är att jag skrev tolv VOLT. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...