Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
excel319

Väjningsregel

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev raol:

Eftersom det tydligen händer vajerkollisioner nästan dagligen under sommaren, så tror jag inte önsketänkande hjälper.

Dagligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Dagligen?


Exakt frekvens verkar man inte vara så pigg på att tala om, men incidenter verkar vara väldigt vanliga. Om det sen är faktiska vajerkontakter, eller bara farliga situationer där nåt kunnat hända, det vet jag inte.


Dagligen var kanske överdrivet, men förvånansvärt ofta verkar det hända saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har nog mer medkänsla för folk som kan drabbas illa. Om den som framför båten har passagerare som skadas, är de ju inte ansvariga för att båten körde in i en vajer.

 

Nu verkar personskador pga fritidsbåtar i färjevajrar vara oerhört sällsynta. Jag hittar ett dödsfall där en planta körde in en vattenskoter i en, inget annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke helt oväntat drar tråden iväg totalt. Bilden visar tydligare hur färjan är beskaffad. Inga styrvajrar utan bara en enkel kätting.

20220727_114209.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anar jag en orange blixtlampa på toppen av den gula vinkeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-28 vid 22:58 skrev raol:

Jag kunde bara hitta att det finns två privata linfärjor i Sverige, och den ena var i en liten insjö i Östergötland. Finns knappast nån "uthamn" där.

Skulle tro att det är linfärjan vid Torpön i Sommen då (vilket iofs är en hyfsat stor sjö). Har varit där några gånger, förutom linfärjan är det i princip bara små fritidsbåtar som rör sig i området. Minns inte att jag sett några skyltar eller blinkande lampor, men jag tror helt enkelt att de flesta båtägare (som oftast är på väg till Torpön för att köpa glass) lägger sig och väntar lite om färjan skulle vara på väg över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa små linfärjor i insjöar och kanaler är det sällan några stora problem med eftersom de enda som kör där är lokalbefolkning. Så avsaknad av skyltar etc är normalt inget problem.

 

Dödsfallet med vattenskoterföraren i norrland var en linfärja med lufthängande kabel, vilket är nödvändigt pga isläget på våren (lång drivis säsong). Vill minnas att det i princip var obefintlig trafik av fritidsbåtar där förutom en och annan lokalbo i eka som brukar trafikera där och att det pga den ringa lokala trafiken inte fanns skyltar eller annan märkning av den i luften hängande kabeln. Alla kände till den, precis som de flesta känner till eventuella flytbroar eller låga broar där man bor som normalt inte heller är skyltade med vare sig skyltar, blixtljus eller gatuljus. Funkade fint fram till den dag en utomsocknes bestämde sig för att ta en vattenskotertur och körde in i vajern som hängde i huvudhöjd. Hade det varit en 1 m hög bro istället hade nog utgången blivit densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tror jag inte nån skadas

allvarligt om hastigheten varit anpassad, typ 5 knop. 

Möjligen nedsvept i vattnet. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Hade det varit en 1 m hög bro istället hade nog utgången blivit densamma.

Knappast, då synbarheten på en bro jämfört med lina/vajer skiljer sig radikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Nu tror jag inte nån skadas

allvarligt om hastigheten varit anpassad, typ 5 knop. 

Möjligen nedsvept i vattnet. 

 

 

Så är det, men i dödsolyckan så var föraren uppenbart omedveten om linfärjan och därför var farten uppenbarligen anpassad utifrån det.

 

9 timmar sedan skrev Kane:

Knappast, då synbarheten på en bro jämfört med lina/vajer skiljer sig radikalt.

Ja så klar😃 Jag tänkte mest på om man kommer körandes i t.ex. mörker,  men det var bara i mitt huvud det var uppenbart att det var det jag syftade på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-29 vid 18:19 skrev Georg_Ohm:

Man ser annars den vajern väldigt bra på ekolodet, även om man är mer än 200 meter akter om färjan, eller ”bakom” är väl ett bättre ord då begreppen förom och akterom kan vara knepiga när det gäller färjor… som ligger stilla iallafall.

 

Fel färja, men jag körde förbi linfärjan i Hamburgsund under lördagskvällen. Vid tillfället låg färjan, förstås, vid kaj, med ca 6 min kvar till avgång. Vad jag kan bedöma utifrån ekolodsbilden ligger vajern/vajrarna på botten, och man ser att botten är "urgröpt" där vajern vilar. Inget hängde fritt i vattnet i alla fall.

Jag har markerat med röda pilar där "linjen" som vajerrännan bildar tar slut i sidled.

vajrar.thumb.PNG.8d16b9ce5367fb07185e5f761ae860a9.PNG

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linfärjan vid åsunda. 

Skyltat 0.5 nm från linfärjan:

 

Linfärjan 5 knop. 

 

Dagtid bara gult blixljus. 

Kvällstid har jag sett även tre röda ljus i triangel, åt vardera hållet. 

IMG_20220801_182030_1.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På gårdagens tur passerade jag linfärjan till Bohus-Malmön två gånger. Där syntes vajern tydligt på ekolodet. Här två bilder från de två passagerna. Runt 7-8 m djup i ena fallet och 9-10 i det andra. Jag passerade på olika ställen och djupet varierar förstås längs sträckan. Men ändå, det är rejält djupt när färjan ligger still.

 

@Georg_Ohm

 

20220814_090814.thumb.jpg.75233a982e33922cf0340ee904e96f0e.jpg

 

20220814_090844.thumb.jpg.19c69f2b4fcbb3e20886b9ecd4775bb3.jpg

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju minst två typer av linfärjor.

Dom som har vajern för framdrivning, Hamburgsund med fler)

Och dom som har egen propeller men har vajerns som ett stöd för att komma rätt... (Bohus Malmön- Tullboden, som jag känner till).

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-01 vid 19:14 skrev Hybro:

Linfärjan vid åsunda. 

Skyltat 0.5 nm från linfärjan:

 

Linfärjan 5 knop. 

 

Dagtid bara gult blixljus. 

Kvällstid har jag sett även tre röda ljus i triangel, åt vardera hållet. 

IMG_20220801_182030_1.jpg

Hittade denna artikel om färjetrafiken till Åsundaön. Det verkar som att det inte krävs någon som helst behörighet för att veva färjan över sundet eftersom färjan är 11 meter lång. Alla i samfällighetsföreningen verkar kunna agera "skeppare". Då är det inte så konstigt att färjan framförs ansvarslöst och utan kunskap om sjövägsregler.

 

Det är ju lite konstigt att kunna framföra en färja helt utan krav på behörighet. Varenda hantverkare som använder båt för att komma ut till sina arbetsuppgifter i skärgården har krav på fartygsbefälsutbildning (minns inte vilken nivå med kustskepparexamen är inte tillräckligt).

 

Utdrag ur  http://miliander.se/asunda.html

 

"Färjan är godkänd för 10 tons last men kan ta upp till 15 ton med särskilda åtgärder vidtagna. Fyra personbilar samtidigt är numera en vanlig syn. Även denna färja måste emellertid vevas för hand med ett kättingspel, vilket upplevs som tungt av många. Överfärden tar mellan två och tre minuter beroende på vem som står vid veven. För att motordrift skall tillåtas har sjöfartsverket hittills krävt skepparexamen för den som svarar för överfärden. Detta på grund av att färjan korsar en farled. Senare kontakter visar att detta krav är på väg bort och motordrift för färjan planeras för närvarande."

 

"Sedan sekelskiftet svarar Åsundaöns Samfällighetsförening för färjetrafiken. Delägarna i denna förening svarar själva för sin överskeppning. När man kommer till färjeläget händer det ofta att färjan ligger på andra sidan och därmed måste den hämtas innan man kan köra ombord. För detta ändamål har vi två roddbåtar och det måste alltid finnas en på vardera sidan av färjeläget. Endast medlemmar har tillgång till färjan och roddbåtarna som därmed hålls låsta."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Lintott:

Hittade denna artikel om färjetrafiken till Åsundaön. Det verkar som att det inte krävs någon som helst behörighet för att veva färjan över sundet eftersom färjan är 11 meter lång. Alla i samfällighetsföreningen verkar kunna agera "skeppare". Då är det inte så konstigt att färjan framförs ansvarslöst och utan kunskap om sjövägsregler.

 

Det är ju lite konstigt att kunna framföra en färja helt utan krav på behörighet. Varenda hantverkare som använder båt för att komma ut till sina arbetsuppgifter i skärgården har krav på fartygsbefälsutbildning (minns inte vilken nivå med kustskepparexamen är inte tillräckligt).

 

Utdrag ur  http://miliander.se/asunda.html

 

"Färjan är godkänd för 10 tons last men kan ta upp till 15 ton med särskilda åtgärder vidtagna. Fyra personbilar samtidigt är numera en vanlig syn. Även denna färja måste emellertid vevas för hand med ett kättingspel, vilket upplevs som tungt av många. Överfärden tar mellan två och tre minuter beroende på vem som står vid veven. För att motordrift skall tillåtas har sjöfartsverket hittills krävt skepparexamen för den som svarar för överfärden. Detta på grund av att färjan korsar en farled. Senare kontakter visar att detta krav är på väg bort och motordrift för färjan planeras för närvarande."

 

"Sedan sekelskiftet svarar Åsundaöns Samfällighetsförening för färjetrafiken. Delägarna i denna förening svarar själva för sin överskeppning. När man kommer till färjeläget händer det ofta att färjan ligger på andra sidan och därmed måste den hämtas innan man kan köra ombord. För detta ändamål har vi två roddbåtar och det måste alltid finnas en på vardera sidan av färjeläget. Endast medlemmar har tillgång till färjan och roddbåtarna som därmed hålls låsta."

 

Den är numera motoriserad. Eldrift och körs på dispans, om inte det har ändrats. Var ett tag sedan jag pratade med någon ansvarig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prata med de som "äger"  färjan och komma överens om en VHF kanal plus en skylt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

Varför inte prata med de som "äger"  färjan och komma överens om en VHF kanal plus en skylt? 

Tror du många passerande har VHF i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kane:

Tror du många passerande har VHF i båten?

Och finns det VHF på färjan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kommer långt med visad hänsyn och iakttagande av hastighetsbegränsning, 5 knop. 

 

Troligen ingen VHF... Det är väl typ uråldrigt? 

Minns när jag körde CW. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Kane:

Tror du många passerande har VHF i båten?

Jag hoppas att fler än vad jag tror har det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Man kommer långt med visad hänsyn och iakttagande av hastighetsbegränsning, 5 knop. 

 

Troligen ingen VHF... Det är väl typ uråldrigt? 

Minns när jag körde CW. 

Håller med men det verkar som om många här inte tycker att det räcker :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Man kommer långt med visad hänsyn och iakttagande av hastighetsbegränsning, 5 knop. 

 

Troligen ingen VHF... Det är väl typ uråldrigt? 

Minns när jag körde CW. 

Uråldrigt eller inte men det är en bra försäkring tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Det finns 300.000 sakförsäkrade fritidsbåtar i Sverige. Det finns 33.000 tillstånd för att få använda VHF.
Dvs, c:a 90% av båtarna saknar VHF. 

https://stockholmradio.se/200-000-fritidsbatar-saknar-nodradio/

 

Fast nu läste du kanske lite fort? Där står:

 

Det finns närmare 300 000 sakförsäkrade fritidsbåtar i Sverige. Av dem har bara en tredjedel VHF ombord. Antalet som har tillstånd från PTS att använda VHF är ännu lägre – bara 33 000, allt enligt Transportstyrelsens statistik.

 

Dvs var tredje båt har faktiskt VHF även om många verkar sakna tillstånd för den. Sedan kan man såklart fundera på hur många som kan använda den...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Dvs var tredje båt har faktiskt VHF även om många verkar sakna tillstånd för den. Sedan kan man såklart fundera på hur många som kan använda den...

Nej, jag läste allt. 
Många har en gammal VHF som bara sitter där, tidigare ägare kanske installerade. Och du får LYSSNA i den, men inte anropa. Och hur skall du kunna kontakta en färja då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...