Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
excel319

Väjningsregel

Rekommendera Poster

På väg till vår uthamn passerar vi en linfärja. Linfärjan är ägd av en vägsammfällighet och är således av privat natur. Min fundering är om samma regler gäller för den som för vägverkets, det heter väl inte så numera, som har förkörsrätt. Under mina många passager har färjan en enda gång lämnat mig företräde. Det är ingen stor grej, jag är mest nyfiken på regelverket, för jag hittar inget direkt applicerbart.

20220727_114241.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väjningsregler har inget med ägarförhållande att göra. En linfärja borde kvala in under fartyg med nedsatt manöverförmåga då de följer en lina, dvs de kan bara åka fram- och tillbaka, och därmed borde alla väja för den. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Väjningsregler har inget med ägarförhållande att göra. En linfärja borde kvala in under fartyg med nedsatt manöverförmåga då de följer en lina, dvs de kan bara åka fram- och tillbaka, och därmed borde alla väja för den. 

Helt enig. Nu kommer ett förtydligande av frågan. När de stora linfärjorna ska avgå så sätter de på blixtljus en liten stund före avgång för att påkalla uppmärksamhet. På färjan jag visar på bild fäller de upp rampen och startar överfarten utan att påkalla uppmärksamhet och då får andra farkoster vara var de vill, vi åker är det som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är vad lagen säger om linfärjor:

 

Citat

Linfärja

7.13
På en linfärja med en längd över 5 meter ska man under mörker visa tre röda ljus. Ljusen ska placeras på ett inbördes avstånd av minst 1 meter där de syns bäst. Ljusen ska i långskeppsplanet bilda en lodrät triangel med spetsen uppåt. Ljusen ska vara synliga runt hela horisonten på ett avstånd av minst 1 nautisk mil. En linfärja ska visa ytterligare ljus enligt regel 23 i bilaga 1 om Transportstyrelsen beslutar detta i det enskilda fallet.

En linfärja ska på båda sidor ha ordet LINFÄRJA målat på ljus botten med så stora svarta versaler som möjligt. Ordet ska om praktiskt möjligt vara belyst under mörker.

7.14
En linfärja med en längd av 5 meter eller mindre ska visa fartygsljus enligt avsnitt 7.13 första stycket och ska vara märkt med ordet linfärja enligt avsnitt 7.13 tredje stycket om Transportstyrelsen beslutar att det är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt i det enskilda fallet. En linfärja med en längd som är 5 meter eller mindre ska dock alltid kunna visa ett vitt ljus.

7.15
För att påkalla uppmärksamhet får en linfärja under gång visa ett gult, runtlysande blixtljus med en lysvidd av minst 1 nautisk mil. Vid nedsatt sikt ska färjan under gång avge en ljudsignal enligt regel 35 c i bilaga 1. Bilaga 255 TSFS 2009:44

7.16
En linfärja ska framföras med hänsyn till den korsande trafikens möjlighet att undvika kollision med färjans lina, vajer eller kätting.

Vid linfärjeled

7.17
På fartyg som närmar sig en linfärjeled ska man vara observant på linfärjans framförande. Man ska iaktta försiktighet när leden passeras. På skepp som närmar sig en linfärjeled kan man, om så bedöms nödvändigt, ta kontakt med linfärjan på VHF-radio. Om radiokontakt inte kan upprättas, kan skeppet påkalla uppmärksamhet genom att avge ett långt signalljud.

Jag har fetmarkerat två relevanta saker. Dels att det inte är krav på blixtljus för att varna, i punkt 7.15, och dels att linfärjan har ett ansvar att ta hänsyn till den korsande trafiken, i punkt 7.16.

Så jag skulle säga att det bryter mot 7.16 att göra som du beskriver att de gör.

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev raol:

Jag har fetmarkerat två relevanta saker.

Varför fetade Du inte de två första meningarna i 7.17? De meningarna är väl lika relevanta. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Varför fetade Du inte de två första meningarna i 7.17? De meningarna är väl lika relevanta. 😉

Nej, de är inte relevanta för vad färjan ska eller inte ska göra, och har inte med frågan att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Nej, de är inte relevanta för vad färjan ska eller inte ska göra, och har inte med frågan att göra.

 

Ok.

 

Fartyget som närmar sig linfärjeleden bryr sig inte om 7.17 och är därför inte observant på linfärjans framförande och iakttar inte heller försiktighet när leden passeras, men det påverkar ju inte vad färjan ska eller inte ska göra...

 

Tjohej på Dej! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Ok.

 

Fartyget som närmar sig linfärjeleden bryr sig inte om 7.17 och är därför inte observant på linfärjans framförande och iakttar inte heller försiktighet när leden passeras, men det påverkar ju inte vad färjan ska eller inte ska göra...

 

Tjohej på Dej! 🙂

Vill du bråka kan du väl hitta nån annan plats att göra det. Frågan handlade om linfärjans eventuella skyldigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsundakanalen...  SO Grums. 

Så fint det är där. 

Man kan ju undra hur väjningsreglerna var för 40 år sedan, när man drog mosor där. Tror liksom inte att det var läge att bråka då. 

 

- Ja den färjan lämnar jag alltid företräde för. 

Observera hastighetsbegränsningen i kanalen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig falla mig in att försöka på förkörsrätt och gå framför färjan. 

Inte så käckt att få in en vajer i propellern. Den är nämligen sträckt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Skulle aldrig falla mig in att försöka på förkörsrätt och gå framför färjan. 

Inte så käckt att få in en vajer i propellern. Den är nämligen sträckt. 

Inte jag heller bråkar med färjan. Var mest akademiskt intresserad. Sedan kan jag tycka att de som kör färjan kunde titta upp innan start. Gäller inte alla förarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Det var det som det handlade om... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vill du bråka kan du väl hitta nån annan plats att göra det. Frågan handlade om linfärjans eventuella skyldigheter.

Jisses, vilka ömma tår. En enkel fråga gällande Ditt resonemang är att bråka...🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jisses, vilka ömma tår. En enkel fråga gällande Ditt resonemang är att bråka...🙂

Jag har inga ömma tår, jag bara påpekade att ditt försök till bråk var onödigt och inte hade med trådens fråga att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver lagar och regler gäller väl sunt förnuft. Oavsett om jag har företräde så skulle jag lämna plats. Nyttotrafik går före nöjestrafik och storlek enligt min mening.

 

Sen om det sker en "olycka" så kommer försäkringsbolag gå på lagar och förordningar om inte det finns undantag.

 

Vill minnas att vi just pratade om vajerfärjor på KS intyg att dessa ska lämnas plats åt, men rätta mig om jag har fel, många år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Utöver lagar och regler gäller väl sunt förnuft. Oavsett om jag har företräde så skulle jag lämna plats. Nyttotrafik går före nöjestrafik och storlek enligt min mening.

 

Sen om det sker en "olycka" så kommer försäkringsbolag gå på lagar och förordningar om inte det finns undantag.

 

Vill minnas att vi just pratade om vajerfärjor på KS intyg att dessa ska lämnas plats åt, men rätta mig om jag har fel, många år sedan.

Men det frågan handlar om är att man just på denna färjan inte verkar ta hänsyn till andra båtar. Det är väl självklart att om en båt befinner sig ovanför eller några båtlängder före vajrarna, så måste färjan vänta med att sätta fart. Det är i praktiken innebörden av punkt 7.16 i lagtexten jag citerade tidigare i tråden.

Det rimligaste hade varit att de hade fasta avgångstider, även om det är beställningstrafik. Då skulle det vara t ex att den avgår på 00 eller 30 minuter, om den alls avgår. På så vis behöver korsande trafik inte hela tiden oroa sig för om färjan plötsligt ska ge sig av utan förvarning, just som man är inom "farozonen".
Trafikverkets färjor går så, på fasta tider, om de går. De linfärjor jag själv behövt ta hänsyn till är färjan till Bohus-Malmön, och färjan till Hamburgö. Båda är förutsägbara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev patrikflink:

Vill minnas att vi just pratade om vajerfärjor på KS intyg att dessa ska lämnas plats åt, men rätta mig om jag har fel, många år sedan.

Du behöver inte rättas. Tidigare var linfärjan ett exempel, för många en lite udda farkost, i utbildning till Kustskeppare och linfärjan skulle ges företräde.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har inga ömma tår, jag bara påpekade att ditt försök till bråk var onödigt och inte hade med trådens fråga att göra.

 

Vissa få gillar att bråka här på MG, bara att låta bli att bry sig om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Så jag skulle säga att det bryter mot 7.16 att göra som du beskriver att de gör.

Enig!

I princip behövs väl ingen lagtext för att man som linfärjkapten ska förstå att man inte ska sträcka vajern när det finns fartyg som är påväg att passera över vajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Men det frågan handlar om är att man just på denna färjan inte verkar ta hänsyn till andra båtar.

Tror dom inte tar hänsyn pga förkörsrätten som jag nämnde gällande vajer i vattnet. Självklart måste dom ha uppsikt och varna genom att larma via tuta om man avgår från kaj (kan vara undantag då vajer finns). Samma sak gäller väl om en båt precis är bakom och går i 1 knop tex 

Samspel tror jag nog detta går under. 

 

Nyfiken fråga, finns det någon skylt som varnar innan eller något på ett sjökort?

Vart EXAKT är vi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patrikflink:

Tror dom inte tar hänsyn pga förkörsrätten som jag nämnde gällande vajer i vattnet. Självklart måste dom ha uppsikt och varna genom att larma via tuta om man avgår från kaj (kan vara undantag då vajer finns). Samma sak gäller väl om en båt precis är bakom och går i 1 knop tex 

Samspel tror jag nog detta går under. 

 

Nyfiken fråga, finns det någon skylt som varnar innan eller något på ett sjökort?

Vart EXAKT är vi?


Fast eftersom de inte går på tidtabell och inte varnar före avgång, så blir passagen omöjlig att genomföra säkert om inte befälhavaren på färjan tar hänsyn till trafiken innan avfärd!

Här är det:
https://kartor.eniro.se/m/puuUz

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:


Fast eftersom de inte går på tidtabell och inte varnar före avgång, så blir passagen omöjlig att genomföra säkert om inte befälhavaren på färjan tar hänsyn till trafiken innan avfärd!

Här är det:
https://kartor.eniro.se/m/puuUz

 

Håller med, genomförande måste ske med någon form av hänsyn. Tyvärr täcker inte mitt sjökort där, skulle vara kul och se vad som framgår. Testade Eniro på Sjön och även min Garmin utan framgång.

 

Finns det verkligen inte en skylt innan om varning gällande vajerfärja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Håller med, genomförande måste ske med någon form av hänsyn. Tyvärr täcker inte mitt sjökort där, skulle vara kul och se vad som framgår. Testade Eniro på Sjön och även min Garmin utan framgång.

Älvar är väl inte officiellt sjömätta? Sandbankar kan flytta sig snabbt (timmar till dagar vid kraftiga flöden) och nivån lär ändras betydligt beroende på säsong, nederbördsmängd senaste tiden och sen kommer effekter av reglering, dvs dammar. Jag tror inte sjökort skulle vara särskilt pålitliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Älvar är väl inte officiellt sjömätta? Sandbankar kan flytta sig snabbt (timmar till dagar vid kraftiga flöden) och nivån lär ändras betydligt beroende på säsong, nederbördsmängd senaste tiden och sen kommer effekter av reglering, dvs dammar. Jag tror inte sjökort skulle vara särskilt pålitliga.

Men finns det någon skylt som varnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Men finns det någon skylt som varnar?

Det vet jag inte. Jag bor 40 mil därifrån. Men vad spelar det för roll om där finns en skylt? Om man inte vet när färjan avgår, och inte får nån varning om när, så kan man inte skydda sig annat än genom att inte passera alls, eller möjligen vänta tills direkt efter att färjan kört över, för den lär inte återvända inom 1-2 minuter.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Det vet jag inte. Jag bor 40 mil därifrån. Men vad spelar det för roll om där finns en skylt? Om man inte vet när färjan avgår, och inte får nån varning om när, så kan man inte skydda sig annat än genom att inte passera alls, eller möjligen vänta tills direkt efter att färjan kört över, för den lär inte återvända inom 1-2 minuter.

Ingen skylt bör väl bli väjningsplikt för färjan, finns skylt så bör väl vi som passerar väja/vänta snällt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev patrikflink:

Ingen skylt bör väl bli väjningsplikt för färjan, finns skylt så bör väl vi som passerar väja/vänta snällt.

Men du förstår ju inte problemet. Om färjan kan avgå utan förvarning vilken tidpunkt som helst, så måste man ju som passerande båt vänta tills färjan rör sig. Tar det en kvart? Tar det två timmar? Ska man lägga sig och vänta för ankar tills färjan nyss kört över då, menar du?

Nej, det enda rimliga är att korsande båtar håller låg fart, viss beredskap men sen att färjan ger fan i att köra om det finns korsande båtar inom "riskzonen".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev patrikflink:

Ingen skylt bör väl bli väjningsplikt för färjan, finns skylt så bör väl vi som passerar väja/vänta snällt.

Hur är det med övriga båtar såsom segelbåtar som motorbåtar skall väja för - bör de också ha en skylt med texten ”segelbåt” för att motorbåtar skall väja..?

image.jpeg.364d649a5df723758cd65565f2ac06ba.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Om färjan kan avgå utan förvarning vilken tidpunkt som helst, så måste man ju som passerande båt vänta tills färjan rör sig

Exakt, vänta och bedömning av bilden i början av tråden så faller det ganska enkelt, vi pratar inte lång sträcka här. Påpekar igen, finns skylt så gäller regler. Lägger mig nu i båten och sover, god natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur är det med övriga båtar såsom segelbåtar som motorbåtar skall väja för - bör de också ha en skylt med texten ”segelbåt” för att motorbåtar skall väja..?

image.jpeg.364d649a5df723758cd65565f2ac06ba.jpeg

Buu vad dåligt... Men fruktansvärd rolig film (repmånad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...