Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MarcMan

Mercury utombordare 2002 3:e cyl problem

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en 2002 års modell av Mercury 60hk utombordare.

Motorn startar och går men den varvar inte ut och går dåligt på acceleration. Den orkar inte utan går väldigt lamt och endast på låga varv oavsett hur mycket jag gasar.

Jag har bytt bränsle, bränslefilter och bränsle ledning från tank till motor inkl. Primerbälg redan.

Motorn accelerar och varvar ur tillfälligt om jag trycker in Choken någon sekund...

Idag upptäckte jag att sista cylindern i kedjan, dvs den längst ner i botten på motorn har ett väldigt bränsle-blött/fuktigt tändstift jämfört med cyl 1 och 2. Dvs 3:e cyl verkar inte gå som den ska.....förutom om jag chokar hela motorn.

 

Jag kollade dessutom att jag har gnista på alla stift, vilket jag har. Och alla stift är nya.

 

Så nu är frågan, hur kan jag felsöka mer.

Den verkar ju få både bränsle och gnista. Jag har inte rengjort förgasaren och det skulle kunna vara täppt i högfartsmunstycket. Men tips/hjälp i vidare felsökning vore tacksamt. Imorgon ska jag rycka tändhatt på tomgång på cyl 3 och se om den ens går på tomgång, men spontant känns det som antingen är det täppt någonstans i förgasaren längst ner eller så får sista förgasaren för lite bränsle jämfört med dom två övre (vilket iofs är konstigt då alla är på samma inkommande soppaledning)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn saknar sannolikt chokespjäll och har i så fall istället en elektrisk primerventil som skickar bränsle från övre flottörhuset till de två nedre förgasarna. Den övre förgasaren primas alltså aldrig. 

 

En möjlig orsak är att flottörnålen i nedre förgasaren hängt sig, men symptomen är motsägelsefulla. Du beskriver att motorn å ena sidan går bättre när du tillför bränsle till nedre cylindern med primern, å andra sidan är stiftet innan dess redan blött av soppa.

 

Jag skulle nog rengöra förgasarna för att få ordning på detta. De är troligen av enkel konstruktion, men sprängskisser kan vara bra att ha. Primerventilen brukar visas ihop med bränslepumpen.

 

Merc använder inte ÅM utan serienummer för att skilja mellan tillverkningsserier. Troligen är en av dessa identisk med din motor. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/60hp

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Då förstår jag hur Choken fungerar, den trycker alltså in mer soppa snarare än stryper lufttillförseln.

När jag är ute och kör och trycker in chokeknappen varvar som sagt motorn upp, men högst tillfälligt 1-2 sekunder.

Nu ligger båten i vattnet och jag har nog inte möjlighet att plocka ner alla förgasare och rengöra på bänk, så jag ska kanske börja med att blåsa rent vad jag kan på plats vid bryggan. Tyvärr är nedre förgasaren väldigt svåråtkomlig där den sitter monterad. 

Eftersom alla förgasare sitter i serie efter varandra med bränsletillförsel funderade jag ett tag på att sista förgasaren kanske inte fick tillräckligt med soppan in p.g.a något stopp tidigare i bränsleslangarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens uppdatering.

Jag köpte både förgasarrengöring man hade i tanken och även spray för att blåsa genom munstyckena när dom är monterade.

Jag tömde nedersta förgasaren på bränsle och blåste ur med förgasarrengöring i de hål jag kunde hitta. Flera gånger.

Den lät jag det verka några timmar och tog båten på en provtur. Den gick superbra i några minuter och varvade ur som den skulle. Men helt plötsligt när motor i princip borde bli varm och gå bättre så blev det samma beteende som innan. Jag fick köra på typ 1-2 cylindrar lägsta varv in tillbaka till bryggan.

Demonterade alla stiften och precis som innan är nedersta stiftet dynsurt med soppa medans de översta cylindrarna ser bra ut. Kan också tillägga att när jag tycker sista tändhatten hörs ingen skillnad.

 

Så det verkar som motorn går bra under kallstart/uppstart men bara efter någon minut surnar den ner sista cylindern med alldeles för mycket bränsle eller något så den inte tänder längre. Vad kan detta vara?

Se bild på hur blött stiftet på cyl 3 ser ut...

 

 

 

20220728_183601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta motorolja, som syns på stiftet? 

 

Är det bränsle, så får den cylindern tillräckligt. 

 

Hur är det då med gnistan på detta stift? 

 

Tror du att den finns där? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan prova att koppla bort och plugga "primeslangen" till nedreförgasaren.
 

Felet är troligen tempberoende, så jag tror mer på tändfel.

Prova att skifta nedre tändspole OCH tändstift mot någon av de ovanför. Kolla om felet flyttar sig.

 

Tyvärr har jag inte tillgång till kopplingsschemat i verkstadshandboken för dessa 3-cyl. Med hjälp av detta går det annars att lista ut hur switch/CDI-boxen skall kopplas om för att skifta kanal mellan två cylindrar. Flyttar sig då felet är CDI-boxen kass. Om inget av detta ger resultat kan man vara ganska säker på att det är triggern som inte funkar som den skall, men CDI-box eller tändspole alt tändstift det mest sannolika.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Hybro:

Är inte detta motorolja, som syns på stiftet? 

 

Är det bränsle, så får den cylindern tillräckligt. 

 

Hur är det då med gnistan på detta stift? 

 

Tror du att den finns där? 

Det luktar bensin iallafall. Dessutom kommer väl olja in tillsammans med bensinen :)

Det är gnista (kollat) och jag har dessutom bytt stift mellan cylindrarna men samma cylinder som felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev guestsson:

Du kan prova att koppla bort och plugga "primeslangen" till nedreförgasaren.
 

Felet är troligen tempberoende, så jag tror mer på tändfel.

Prova att skifta nedre tändspole OCH tändstift mot någon av de ovanför. Kolla om felet flyttar sig.

 

Tyvärr har jag inte tillgång till kopplingsschemat i verkstadshandboken för dessa 3-cyl. Med hjälp av detta går det annars att lista ut hur switch/CDI-boxen skall kopplas om för att skifta kanal mellan två cylindrar. Flyttar sig då felet är CDI-boxen kass. Om inget av detta ger resultat kan man vara ganska säker på att det är triggern som inte funkar som den skall, men CDI-box eller tändspole alt tändstift det mest sannolika.

Tack för tipsen. Jag ska prova plugga primeslangen, om jag lyckas lokalisera den :)

Tändstiften är ju redan bytta mellan cylindrarna och är helt nya.

Tändspole borde vara relativt enkelt att skifta för att testa också.

Men om det är tändspole eller cdi, borde inte felet vara redan direkt från kallstart då? Vad får dig att tempberoende skulle peka mot tändspole eller cdi?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev MarcMan:

Vad får dig att tempberoende skulle peka mot tändspole eller cdi?

Möjligheterna är inte så många om det är fel som bara drabbar en cylinder. Återstår triggern, men den arbetar med betydligt lägre spänningar. 

 

Inser nu att denna motor antagligen har CDM (du har inte angivit serienummer), dvs CDI-funktionen ihopbyggd med tändspolen. Tyvärr betyder detta att den felaktiga CDI-modulen kan sitta vid någon av de andra cylindrarna. Det är ganska vanligt att dessa går sönder.

 

Skifta inte CDM hur som helst, då kan du i värsta fall paja en till!

 

Googla upp och ladda med CDI electronics Troubleshooting Guide och följ felsökningsinfo i denna. Skifta på det sätt som anges i denna.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Möjligheterna är inte så många om det är fel som bara drabbar en cylinder. Återstår triggern, men den arbetar med betydligt lägre spänningar. 

 

Inser nu att denna motor antagligen har CDM (du har inte angivit serienummer), dvs CDI-funktionen ihopbyggd med tändspolen. Tyvärr betyder detta att den felaktiga CDI-modulen kan sitta vid någon av de andra cylindrarna. Det är ganska vanligt att dessa går sönder.

 

Skifta inte CDM hur som helst, då kan du i värsta fall paja en till!

 

Googla upp och ladda med CDI electronics Troubleshooting Guide och följ felsökningsinfo i denna. Skifta på det sätt som anges i denna.

Jag var precis ner och bytte de två nedersta tändspolarna med varandra men startade inte utan tänkte gå ut imorgon bitti och testa. Serienumret på motorn är OP208100 och tändspolarna ser likadana ut alla 3. Tror motorn är årsmodell 2002 alt. 2003. Men nu när du har serienumret, går det att ta reda på om jag har CDI eller CDM? Är det via länken tidigare här i tråden?

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har CDM.

Använd länken jag lagt in ovan, klicka på 0P017000 THRU 0P325499 och välj Electrical Components.

 

Om det blir aktuellt så har Marinshopen båda CDM varianterna (kabellängden skiljer)  i lager, vilket i sig tyder på att dessa pajar då och då. Men som sagt ladda ner felsökningsguiden  

 

Leta upp Merc 3-cyl CDM och kolla under:

NO SPARK OR INTERMITTENT SPARK ON ONE OR MORE CYLINDERS:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev guestsson:

Den har CDM.

Använd länken jag lagt in ovan, klicka på 0P017000 THRU 0P325499 och välj Electrical Components.

 

Om det blir aktuellt så har Marinshopen båda CDM varianterna (kabellängden skiljer)  i lager, vilket i sig tyder på att dessa pajar då och då. Men som sagt ladda ner felsökningsguiden  

 

Leta upp Merc 3-cyl CDM och kolla under:

NO SPARK OR INTERMITTENT SPARK ON ONE OR MORE CYLINDERS:

Ok, jag får kolla på det imorgon. Det betyder att jag hade tur som inte provstartade motorn nu ikväll då efter att jag bytte tändspolar mellan. Cylinder 2 och 3. Risken hade varit att jag kört sönder fler saker då alltså....

Men jag ska som sagt kolla felsökningaguiden imorgon..

Vill bara tillägga att jag HAR gnista på alla tändstift, men jag antar att CDM/tändspole kan orsaka gnista vid fel tidpunkt eller liknande? Nyfiken på vad det är som pajjat när dom går sönder.

Sen kanske jag bör testa knepet att plugga primeslangen imorgon också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MarcMan:

Ok, jag får kolla på det imorgon. Det betyder att jag hade tur som inte provstartade motorn nu ikväll då efter att jag bytte tändspolar mellan. Cylinder 2 och 3. Risken hade varit att jag kört sönder fler saker då alltså....

Men jag ska som sagt kolla felsökningaguiden imorgon..

Vill bara tillägga att jag HAR gnista på alla tändstift, men jag antar att CDM/tändspole kan orsaka gnista vid fel tidpunkt eller liknande? Nyfiken på vad det är som pajjat när dom går sönder.

Sen kanske jag bör testa knepet att plugga primeslangen imorgon också.

Felbilden är tyvärr diffus. Det jag tycker passar bäst är ett värmeberoende tändningsfel, som gör att den bara går på två cylindrar. Om #3 skulle lida av bränslebrist, så borde stiftet vara torrt, men måhända får #3 bränsle, men inte tillräckligt för att tända. 

 

Innan du ger dig på tändningen igen skulle du kunna testa följande. (Du behöver en medhjälpare)

 

Demontera insugningsdämparen (svart i plast). (Plugga gärna primern så att denna inte kan spöka.

 

Framkalla felet och tillför en mindre mängd (5-10 ml) bensin (gärna oljeblandad) i insuget till förgasare #3. En injektionsspruta är idealisk om du kan nå fram med en sådan, förläng ev. med en tunn slang. Startgas funkar också, men det finns risk för motorskador.

 

Om du på detta sätt kan uppnå en förbättring om än kortvarig, så lider #3 av bränslebrist. Om det inte går att påverka gången till det bättre så är det mer sannolikt med tändningsfel.

 

Att det finns en synlig gnista med tändstiftet ur måste inte betyda att den är tillräcklig i ett verkligt driftförhållande. 

 

---------------------------------------------

Som alternativ till ovan felsökning med manuell tillförsel av soppa via förgasarhalsen skulle du kunna använda primern. Plugga i så fall primerslangen till #2 och kolla att det kommer bränsle i slangen till #3 när du primar.

 

Tänk på att om #3 lider av bränslebrist, så lider den samtidigt av oljebrist.

Vanligen beror liknade problem på dåligt utförd höstservice. T.ex. skall flottörhusen om möjligt tömmas eller i vart fall köras tomma.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade ut felsökningaguiden för CDM på nätet och där stod att om man inte hade tändning eller intermittent tändning på cyl 2 eller 3 så skulle man byta mot #1 CDM och se om felet flyttade på sig. Men du blir jag väldigt osäker när jag sitter i båten. #1 CDM har ju ett helt annat artikelnummer än #2 och #3 CDM. Borde det inte vara mer failsafe att byta #2 mot #3 om nu #3 är den som inte tänder.

Se bifogad bild där CDM modulerna sitter nerifrån och upp. 

 

Sen appropå primerslingan så verkar min primer/choke slinga endast gå in i #2 i toppen. Det går ingen slang till #3. Däremot går det en tunnare slang ner inunder oljetanker som är tagen ut en splitter på primerslingan. 

Jag kan ju plugga hela primerslingan i felsökningssyfte oavsett, men som sagt ser det ut som den inte ska påverka #3 direkt 

 

Men angående CDM'erna. Vågar jag byta #3 mot #1 även om dom har olika artikelnummer?

 

 

20220729_122313.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev guestsson:

Felbilden är tyvärr diffus. Det jag tycker passar bäst är ett värmeberoende tändningsfel, som gör att den bara går på två cylindrar. Om #3 skulle lida av bränslebrist, så borde stiftet vara torrt, men måhända får #3 bränsle, men inte tillräckligt för att tända. 

 

Innan du ger dig på tändningen igen skulle du kunna testa följande. (Du behöver en medhjälpare)

 

Demontera insugningsdämparen (svart i plast). (Plugga gärna primern så att denna inte kan spöka.

 

Framkalla felet och tillför en mindre mängd (5-10 ml) bensin (gärna oljeblandad) i insuget till förgasare #3. En injektionsspruta är idealisk om du kan nå fram med en sådan, förläng ev. med en tunn slang. Startgas funkar också, men det finns risk för motorskador.

 

Om du på detta sätt kan uppnå en förbättring om än kortvarig, så lider #3 av bränslebrist. Om det inte går att påverka gången till det bättre så är det mer sannolikt med tändningsfel.

 

Att det finns en synlig gnista med tändstiftet ur måste inte betyda att den är tillräcklig i ett verkligt driftförhållande. 

 

---------------------------------------------

Som alternativ till ovan felsökning med manuell tillförsel av soppa via förgasarhalsen skulle du kunna använda primern. Plugga i så fall primerslangen till #2 och kolla att det kommer bränsle i slangen till #3 när du primar.

 

Tänk på att om #3 lider av bränslebrist, så lider den samtidigt av oljebrist.

Vanligen beror liknade problem på dåligt utförd höstservice. T.ex. skall flottörhusen om möjligt tömmas eller i vart fall köras tomma.

 

 

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/60hp/60hp-big-foot-0p017000-thru-0p325499/fuel-pump-electric

 

Jag har inte full koll på just din motor men det brukar vara så att slang 31är kopplad till översta flottörhuset slang 33 och 34 leder bränsle in i de två nedre förgasarna. Så funkar det på Merc V6 som också har 3 förgasare. Ang. CDM. Har du jämfört med artnr i sprängskiss? Det är troligen bara kabellängden som skiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

I sprängskissen är det vara bild på 1st CDM med nummer 36. Sen finns det två artiklar i listan med nummer 35 varav en är 827509A10 och den andra är 827509T7.

Vet inte om det betyder att båda art går lika bra eller om de är tänkta för olika positioner. Det framgår inte.

Det står ingenting om modell A8, vilket jag har högst upp på min motor. Vet inte om A7/T7, A8 och A10 skiljer sig funktionellt eller om det bara är t.ex olika tänd-kabellängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att det bara är längden på tändkabeln som skiljer. Se nedan. 

Tändkablarna går att byta (857124A1) men det går bara att köpa deb längre varianten.

CDI electronics tillverkar ersättnings-CDM, men den finns bara i ett utförande

 med en och samma kabellängd.

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...