Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fender69

Volvo Penta D4 låg nivå av kylvätska

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, gul lampa har just indikerat låg nivå i färskvattenkylningen på ena motorn. Den verkar ligga under miniminivån när jag kontrollerar. 2 cm under nivån på den andra motorn. Hur skadligt är det att köra på den motorn tills jag kommit till en sjömack? Trodde systemet var slutet.

711EA5BC-83E2-4512-A595-FA6CF261C138.jpeg

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev fender69:

Läckage m a o?

Risk finns. Har du sett några spår av glykol runt motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Risk finns. Har du sett några spår av glykol runt motorn?

Nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lampan lyser väl rött när den är aldeles för låg? I så fall hade kört men hållt koll på tempen. Äldre motorer håller du ju koll på själv genom att kolla nivån manuelt och då kan det diffa mer. Men håll koll så att det inte läcker mer och att tempen inte höjs. Fyll på så snabbt som möjligt sen och du behöver väl inte belasta max.

 

Vi är mitt i sommaren så du kan krasst fylla på med lite vatten och sen kompensera med ren glykol. Det är ju inte frysgrader ute och det är ju en mindre nivå du ska fylla så du späder ju bara lite.

 

Kylvätska kan läcka på flera ställen. Kolla efter spår av vitt i oljepåfyllningslocket för ev. Topplockspackning. Annars kika på motorn när den går på tomgång, droppar det någon stans? Håller lockt tätt?

 

P.S jag skriver vad jag hade gjort. Ingen mekaniker men pillar en del :)

 

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev batakarn:

Lampan lyser väl rött när den är aldeles för låg? I så fall hade kört men hållt koll på tempen. Äldre motorer håller du ju koll på själv genom att kolla nivån manuelt och då kan det diffa mer. Men håll koll så att det inte läcker mer och att tempen inte höjs. Fyll på så snabbt som möjligt sen och du behöver väl inte belasta max.

 

Vi är mitt i sommaren så du kan krasst fylla på med lite vatten och sen kompensera med ren glykol. Det är ju inte frysgrader ute och det är ju en mindre nivå du ska fylla så du späder ju bara lite.

 

Kylvätska kan läcka på flera ställen. Kolla efter spår av vitt i oljepåfyllningslocket för ev. Topplockspackning. Annars kika på motorn när den går på tomgång, droppar det någon stans? Håller lockt tätt?

 

P.S jag skriver vad jag hade gjort. Ingen mekaniker men pillar en del :)

 

Tack. Jag följer din råd, men investerar nog i en mixed coolant från VP imorgon och fyller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev fender69:

Tack. Jag följer din råd, men investerar nog i en mixed coolant från VP imorgon och fyller på.

Ja har du tillgång till det så självklart! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får larm om det då och då men det verkar vara mycketliten påfyllning som krävs?

Har rengjort kontakter på givare mm fö att utesluta ev fel.

Tycker alltid att det ser bra ut när jag kollar trots larm.

Fyll aldrig med rent vatten eller ren glykol annat än i nödfall.
Färdig emulsion skall det vara då det inte blandar sig speciellt bra i motorn.

Hoppas du får en bekymmersfri fortsättning på semestern?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Wergis:

Jag får larm om det då och då men det verkar vara mycketliten påfyllning som krävs?

Har rengjort kontakter på givare mm fö att utesluta ev fel.

Tycker alltid att det ser bra ut när jag kollar trots larm.

Fyll aldrig med rent vatten eller ren glykol annat än i nödfall.
Färdig emulsion skall det vara då de inte blandar sig speciellt bra i motorn.

Hoppas du får en bekymmersfri fortsättning på semestern?

 

// Mats W

Jasså, det olika vätskorna håller sig väl samlade, var för sig. Och blandas inte med varandra. 

 

Så om man ersätter en kylslang med en genomskinlig sådan, så kan man se:

 

Glykolplumsingen typ upplöst gelehallon flyter förbi, och sen kommer vatten, gykolplumsing, vatten gykolplumsing......... 

 

Hur länge håller detta på? 

 

Var har du hittat uppgifterna, att de inte blandas? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite glykol i ett glas, och sen därtill vatten. 

De skiktar sig m a o? 

 

 

Ja, helt otroligt måste jag säga! 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skrev att det inte blandas speciellt bra…läs gärna ordentligt.

jobbar med värme och kylsystem i fastigheter (ej motorer men det är samma grundteknik  ).

Mycket vanligt att oerfaren driftspersonal gör detta misstag och duttar i vatten och glykol för sig.

Sedan blir det frys-skador.

Finns speciell utrustning för att blanda till emulsion och sedan pumpa i i systemet men den används inte…eller installeras inte alls.

Rent vatten fryser vid 0 gr, ren glykol fryser vid -10 gr…Det är emulsionen som ger frysskyddet.

Varför skulle man hälla i något som man inte har kontroll över och sedan hoppas att det löser sig med tiden? 

Sedan kan man tycka att fabrikanternas instruktioner skulle vara bättre. Det varierar kraftigt dessvärre.

 

 

 

// Mats W

 

 

 

Redigerad av Wergis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Wergis:

Jag skrev att det inte blandas speciellt bra…läs gärna ordentligt.

jobbar med värme och kylsystem i fastigheter (ej motorer men det är samma grundteknik  ).

Mycket vanligt att oerfaren driftspersonal gör detta misstag och duttar i vatten och glykol för sig.

Sedan blir det frys-skador.

Finns speciell utrustning för att blanda till emulsion och sedan pumpa i i systemet men den används inte…eller installeras inte alls.

Rent vatten fryser vid 0 gr, ren glykol fryser vid -10 gr…Det är emulsionen som ger frysskyddet.

Varför skulle man hälla i något som man inte har kontroll över och sedan hoppas att det löser sig med tiden? 

Sedan kan man tycka att fabrikanternas instruktioner skulle vara bättre. Det varierar kraftigt dessvärre.

 

 

 

// Mats W

 

 

 

Ehhh när en båtmotor kommer upp i arbetstemp 90 grader och termostaterna är vidöppna, är det full cirkulation i systemet, och vid 3000 varv/min så blandas vätskorna tämligen bra. Sedan så tömmer sig turbons kylvatten i expansionskärlet så där blir bra cirkulation med. Att de skulle bli så dålig mix med glykol och vatten har jag aldrig hört talas om.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...