Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Motorn går varm

Rekommendera Poster

Hej, har problem med kylningen i båten, motorn är en MD40A. I veckan har jag plockat ur värmeväxlare och gjort rent den även testat termostaterna och de verkar fungera bra. Igår satte jag tillbaka allt och testkörde för kontrollera att allt var tätt. Jag valde att köra utan glykol i systemet under detta test, när motorn blivit varm fortsatte tempen upp över 90 grader och larmet gick.

 

Sjövattenkylningen ser ok ut, impellern pumpar runt vatten. Får man nätter kyleffekt med glykol jämfört med vatten, kokpunkten skiljer mellan vatten och glykol. 
 

Finns det något annat som är enkelt att felsöka med båten i vattnet utan att behöva riva hela motorn?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev wahlis:

Hej, har problem med kylningen i båten, motorn är en MD40A. I veckan har jag plockat ur värmeväxlare och gjort rent den även testat termostaterna och de verkar fungera bra. Igår satte jag tillbaka allt och testkörde för kontrollera att allt var tätt. Jag valde att köra utan glykol i systemet under detta test, när motorn blivit varm fortsatte tempen upp över 90 grader och larmet gick.

 

Sjövattenkylningen ser ok ut, impellern pumpar runt vatten. Får man nätter kyleffekt med glykol jämfört med vatten, kokpunkten skiljer mellan vatten och glykol. 
 

Finns det något annat som är enkelt att felsöka med båten i vattnet utan att behöva riva hela motorn?

 

/Wahlis

Har du kontrollerat sjövattensilen, om den är delvis igensatt blir ju kylningen försämrad. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är motorn uppgraderad med högre effekt, tex uppgraderingsturbo?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde rent vattenfiltret igår men det gjorde inte någon synbar skillnad.

 

motorn är inte uppdaterad och har ingen turbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev wahlis:

Gjorde rent vattenfiltret igår men det gjorde inte någon synbar skillnad.

 

motorn är inte uppdaterad och har ingen turbo.

Och du ser att det står vatten i sjövattenfiltret då du skruvar av locket till detta?

Är det original Volvo-Penta sjövattenfilter? det där med skruvlock och ett tunnare plastlock under skruvlocket?

Isåfall, kolla att båda locken sluter tätt, om detta sjövattenfilter är kopplat innan sjövattenpumpen kan det suga luft om det inte är tätt, och då går motorn varm, det hände på min TAMD31, men om filtret är anslutet efter pumpen så läcker det ut vatten, och det borde du ju ha sett...

Sedan är det ju då intaget, bordgenomföringen, sannolikt sitter det en sil på utsidan av botten, såvida du inte har drev... 

Om detta är ok så är det väl något i det interna systemet, som jag inte är så bra på egentligen, mer än att jag bytt pumpen på den gamla motorn, då pumpen gnisslade och läckte synbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokpunkten ändras med glykol i och minns jag rätt ökar även värmeavledningsförmågan men ytterst marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara oljekylen som e igensatt då? 

 

Ingen expert alls... men det har jag råkat ut för... 

 

Är impellern hel? Den kanske pumpar runt för lite vatten i systemet? Om någon vinge/några vingar släppt på impellern kan dom sitta i slangarna eller i oljekylen kanske? 

 

Är det bara vid belastning (högre hastighet) den går varm?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beter den sig? Blir den för varm även på låg varv eller kan du köra sakta? När den gått upp i temp, sjunker den om du går till neutral och ligger kvar på tomgång? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla vattenintaget och se så att detta är ok, nästa steg blir att kolla impellern. 
 

Har också haft vissa tankar på oljekylaren. Det blir dock ett större projekt med den då olja behöver tömmas ur systemet.

 

Temperaturen på motorn går upp utan någon direkt belastning. 
 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen egen erfarenhet att bidra med. Men kylvattensystem är ju normalt relativt okomplicerade (men jobbiga att hålla på med) och kvarstår då är väl felsökning av sötvattenpumpen, själva temperaturgivaren i motorn och, det lite jobbigare, kontroll av alla slangar på sötvattensidan inkl, kylkanaler i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivån i expansionskärlet? Är nivån konstant eller stiger/sjunker den när motorn blir varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kunde se direkt var att det var lite ojämnt flöde i returen till expansionstakten. Skall se om jag kan se om slangarna är helt rena från skit.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-27 vid 15:12 skrev FIATX19:

Kokpunkten ändras med glykol i och minns jag rätt ökar även värmeavledningsförmågan men ytterst marginellt.

Värmeöverföringen till rent vatten är bättre än till glykol landning, men kokpunkten blir högre i en glykolblandning.

 

Pröva att mäta kylvattentemperaturen med något annat, typ en ugnstermometer i ett T-rör. Det kanske inte är fel på kylningen utan på mätningen/givarna.

 

Du kan ju också pröva att plocka bort termostaten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. om motorn blir varm även på tomgång har du ju ett ganska ordentligt fel, inte lite försämrat flöde bara som brukar komma smygande. Jag hade inte primärt gissat på  oljekylaren.

 

Först hade jag försökt ta reda på om jag har bra flöde på sjövatten delen. Blir impellerhuset svalt när motorn går? om ja så pumpar den sjövatten. 

Om impellerhuset inte blir svalt så kan det ju vara impellern men det kan också vara att pumpen inte driver. Du ska ha en medbringare på baksidan av impellerhuset som driver pumpen, det är inte helt ovanligt att de ger sig och då fungerar inte pumpen.

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4218

 

Går det att koppla loss utgående sjövatten utan att riskera att sänka båten så skulle jag göra det och se om jag har ett hyffsat flöde dvs. att det strömmar konstant i en 10 litershink.  

Har du hyfsat flöde på sjövattnet? Om ja förmodligen fel i interna systemet. Om nej så är det ju gå igenom allt och kolla om det är stop någonstans i sjövattendelen.  

 

Om du har bra flöde på sjövattnet då kan det tex vara termostaterna vilket jag tror mindre på eftersom den blir så varm på tomgång utan belastning.

Sjövattenpumpen som cirkulerar kylvattenet kan ha gett sig. Har själv fått byta en sån på ad41 efter att proffs konstaterat fel. Stop i värmeväxlare och oljekylare kan förstås också vara boven.

 

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-28 vid 13:02 skrev wahlis:

Det jag kunde se direkt var att det var lite ojämnt flöde i returen till expansionstakten. Skall se om jag kan se om slangarna är helt rena från skit.

 

 

Om du har ojämt flöde på returen har du antingen luft kvar i systemet eller så är det fel på pumpen.
Troligast är luft eftersom du haft i sär systemet och fyllt på ny media.
Testa att köra motorn obelastad medan du klämmer och lyfter på alla slangar.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-27 vid 13:41 skrev wahlis:

Hej, har problem med kylningen i båten, motorn är en MD40A. I veckan har jag plockat ur värmeväxlare och gjort rent den även testat termostaterna och de verkar fungera bra. Igår satte jag tillbaka allt och testkörde för kontrollera att allt var tätt. Jag valde att köra utan glykol i systemet under detta test, när motorn blivit varm fortsatte tempen upp över 90 grader och larmet gick.

 

Sjövattenkylningen ser ok ut, impellern pumpar runt vatten. Får man nätter kyleffekt med glykol jämfört med vatten, kokpunkten skiljer mellan vatten och glykol. 
 

Finns det något annat som är enkelt att felsöka med båten i vattnet utan att behöva riva hela motorn?

 

/Wahlis

Hej, har en cad 42, felet är att skälva huset som inpellern sitter i, blir sliten och omkretsens blir lite större, man får sätta dit en ny helt enkelt, vanligaste felet enligt Volvo Penta verkstad Vaxholm, 95% av inlämnade båtar med ditt fel fick man byta huset, /p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev pjm:

Hej, har en cad 42, felet är att skälva huset som inpellern sitter i, blir sliten och omkretsens blir lite större, man får sätta dit en ny helt enkelt, vanligaste felet enligt Volvo Penta verkstad Vaxholm, 95% av inlämnade båtar med ditt fel fick man byta huset, /p

Det sitter en kam i impellerhuset som har till uppgift att klämma ihop bladen på impellern. Den slits ner sakta. Även locket kan bli slitet med tiden. I en renoveringsats till sjövattenpumpen ingår bland annat en ny kam och lock vilket är det första jag skulle pröva med innan nytt pumphus.

Redigerad av batakarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag varit ute och fixat lite mer med båten och det verkar som att kulventilen för sjövattnet kan vara boven här, den är mycket dålig och behöver troligen bytas. Den hade nog en ett halvöppet läget för när jag lyckades justera detta så gick inte tempen upp på motorn på samma sätt vid tomgång. Impellerpumphuset är kallt vilket tyder på att det flödar igenom vatten där hela tiden och i filtret finns det också flöde. Jag skall ta båten ut på en testtur någon dag framöver och se om den fortfarande är stabil.

 

Kulventilen kommer att bytas när båten lyfts upp på land i höst.

/Wahlis

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...