Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Havstulpanerna anfaller

Rekommendera Poster

Havstulpanvarning utlyst för Stockholms, Södermanlands och Upplands län. Se över din båtbotten! Hitta karta och närmsta tvätt på Båtmiljö.se

/Svenska Båtunionen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick SMS'et i morse. Skall bli intressant att se om Hempels nya  Hempaspeed TF som jag har på båten nu fungerar som tänkt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Fick SMS'et i morse. Skall bli intressant att se om Hempels nya  Hempaspeed TF som jag har på båten nu fungerar som tänkt.....

Vi borsttvättar bara inom två tre veckor så är tulpanerna borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med Scrubbis, funkar okej, lite svårt att komma åt på vissa delar av botten. Tar typ 10 min för min båt. Så nu blir det till att ta ett varv med den i morgon och en gång till om drygt vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Vi borsttvättar bara inom två tre veckor så är tulpanerna borta.

Åh, vad skönt att slippa tvättandet.....🤠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite förvånad att varningen kom ut redan. På kartan är majoriteten mellan Norrtälje och Nynäshamn gröna, så jag undrar vad de baserar varningen på: https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/havstulpankartan/

 

Tycker för egen del det är oerhört smidigt att köra båten i borsttvätt, jag skulle rekommendera alla med motorbåt att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tycker för egen del det är oerhört smidigt att köra båten i borsttvätt, jag skulle rekommendera alla med motorbåt att göra det.

Då rekommenderar jag alla med segelbåt att borsttvätta, det är väldigt smidigt.

För oss blir det dessutom billigare att borsttvätta än att bottenmåla eftersom borsttvätten i klubben inte är så dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Åh, vad skönt att slippa tvättandet.....🤠

Åh, vad skönt att slippa bottenmålandet.....🤠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-27 vid 14:22 skrev Kane:

Fick SMS'et i morse. Skall bli intressant att se om Hempels nya  Hempaspeed TF som jag har på båten nu fungerar som tänkt.....

Tog upp båten för första gången i år förra tisdagen. Inga havstulpaner alls på det målade och försumbart med klägg, skägg eller vad man skall kalla den gröna beväxtningen som brukar finnas.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara tvättat en gång i år, precis efter varningen. Jag hade då inte fått några egna sättningar på min kontrollplatta, inte speciellt många runt mig heller såg det ut som. Kollade för ett par veckor sedan, inga tulpaner hade satt sig då. Förstår fortfarande inte riktigt vad det var som triggade sms-varningen i Stockholmsområdet, nästan alla mätstationer på  kartan var gröna. Jag anmälde mig som observatör, men varningen verkar ju gå ut oavsett observationer...

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0C918FEA-8C84-4293-9C4A-15CDA62D3892.thumb.jpeg.481cae6b599ac8438b6d0da3e0c5e080.jpeg
 

Jag tog upp båten igår.

Inte alls så många havstulpaner som det var förra säsongen, men en himla massa blåmusslor i sköldens skrymslen och vrår.

Blåmusslor har jag tidigare haft på samma ställe, men inte alls så många. Uppenbart är att Hempels vita drevfärg inte är speciellt bra. Den svarta bottenfärgen är Biltemas västkustfärg.

 

Det finns kolonier med havstulpaner strax under vattenlinjen på ett fåtal ställen, inte alls i samma mängd som förra säsongen, då jag ändå skrapade bort dem en gång. I år var det ingen sådan sanering. I övrigt samma bottenfärg, samma farvatten, samma båtplats.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...