Jump to content
Saturday 28 January 2023
IngemarE

Båtbutikernas Kundservice - vart har den tagit vägen ?

Recommended Posts

Detta är ingen fråga eller så, bara ett inlägg skrivet i frustration över dagens obefintliga "kundservice" - även hos finbutikerna och på dyra varor...☹️

 

Köpte en Raymarine radar till båten förra året. I början av juli slutade den vara kontaktbar (en sådan där modern sak som pratar med omvärlden via WiFi). Raymarines tekniska support svarade snabbt, och via mitt mail med vad jag felsökt var de säkra på att det var just radarn det var fel på och att den behövde skickas in för utbyte. Då den var köpt från Watski ombads jag skapa ett reklamationsärende på deras hemsida. Gjorde detta, vilket hanterades snyggt, prydligt och snabbt. Fick returfraktsedel så radarn monterades av och skickades in till Watski. Via kollinr kunde jag se att den kom fram som den skulle.

 

När jag inte hört något på nästan en vecka mailade jag dem (Kundservice) med en stilla undran vad som hände, med alla ärende- och reklamationsnr i rubriken som sig bör. Inget svar.

Påminner ett par dagar senare om att jag önskar ett svar på mitt mail. Inget svar.

Påminner ytterligare ett par dagar senare om att jag faktiskt vill veta vad som händer med min inskickade radar. Inget svar.

 

Idag, nu ett par veckor sedan den skickades in, ringer jag istället till deras Kundservice. Kommer fram snabbt, dock till en mycket kortfattad kille som dessutom var lite svår att förstå. Men han låter mig snabbt veta att den som har hand om min radar är på semester, därför får jag inga svar just nu utan får vänta. Försöker förklara att jag ju köpt en pryl av företaget Watski, inte den personen som är på semester, och att någon i alla fall borde kunna ge mig en status på ärendet. Svarade något kryptiskt om att Reklamationsavdelningen håller på att försöka gå igenom alla ärenden. Jo, men vad innebär det, dvs när kan jag förvänta mig att få tillbaka en fungerande radar ?

Då blir det tyst. Kundservicekillen lade helt sonika på luren....

 

Ringer upp igen, och får denna gång sitta betydligt längre i telefonkö. En tjej svarar, som var betydligt mer talför. Lite FÖR talför kanske, då munnen gick i ett och jag fick avbryta henne då hon mest svamlade en massa obegripliga saker och mest bad om ursäkt, samtidigt som hon försökte förklara hur de var organiserade internt och hur problematiskt det var. Varför de inte ens svarade på mailen (kunde ju skrivit "vi jobbar på det" i alla fall) förstod jag aldrig, hon bad bara hela tiden om ursäkt för att det "kan bli så ibland". Men snälla du, två veckor och fyra mail till Kundservice utan ens ett svar....?  Ytterligare "ber om ursäkt".

Slutsatsen och min tolkning efter ett mycket snurrigt samtal var att min defekta radar mycket riktigt hade kommit till Watski, men de verkade inte ha koll på var vare sig den eller en del andra returer fanns rent fysiskt. Kunde visst finnas på något uppsamlingslager (?) i Värnamo, men "man jobbade på det". "Jo, men jag vill ju ha en fungerande radar, något jag väntat på i flera veckor nu, och ni kan alltså fortfarande inte säga när det kommer hända något med den".

Hon beslutade då om en "replacement order". Ok, innebär alltså att jag skall få en ersättare (som i och för sig redan konstaterats när ärendet skapades). Men när skickas den ?  "Idag". Bra, kan du inte också se till att jag får en bekräftelse på det vi pratat t ex via ett svar på mina mail. Jodå, skulle fixas direkt !

Bra.

 

Men vad är det för folk man anställer på Kundservice, som tycker det är ok att lägga på luren i örat på kunder ?  Jag hade ju dessutom inte ens hunnit bli vare sig otrevlig eller besvärlig. Men jag anar att de kanske anammat samma provisionsbaserade princip som många andra företag (dvs du får betalt efter hur många kunder du betar av per halvtimme), eller också har de helt enkelt outsourcat sin Kundservice till ett callcenter med folk som aldrig sett en båt från insidan. Det är i vart fall inte någon av de personer som visas på Watskis hemsida som tar emot när man ringer Kundservice.

Och Watski är ju tyvärr inte ensamma om katastrofal kundservice i båtbranschen. Snarast är det lättare att räkna upp företag som ännu har någon form av "service", även under semestertider (Kjell & c:o, Clas Ohlson, Biltema är ju några).

 

Har jag fått något mailsvar än ?  Näää....

Om det kommer någon ny radar innan sommaren är slut återstår att se. Tills dess kan jag inte (vill inte) använda båten i mörker.

 

Varför får jag associationer till Macken och en viss bil de inte hittade ?

Edited by IngemarE
Stavfel...
  • Like 3
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watski har jag alltid tyckt se ut som en sån där försvenskad sajt som egentligen är nåt halvskumt polskt, italienskt eller franskt företag bakom. Svårt att ta dem seriöst.

Och detta visar väl att det är klokt att fortsätta undvika dem.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suck, det är tragiskt!

Jag vet inte om ARN eller kommunens kosumentservice, om sådan finns, kan hjälpa dig?

 

Men du kanske istället skulle köpt en Hummingbirdradar med tillhörande plotter och sådant.

Det är nämligen Jan Comstedt AB som är generalagent för Hummingbird... och Lewmar.

Lewmar tillverkar ju förvisso inga radar, men väl ankarspel, som jag reklamerat x flera och snabbt fått nya ankarspel, innan jag själv hunnit få mig ett spel... Till och med erbjöd dom sig att skicka ett ankarspel "poste restante" till en Ica eller om det var en Coopbutik någonstans i Bohuslän, men jag var på södergående, på väg hemåt så jag kunde hämta ankarspelet på deras laget i V-Frölunda.

 

Så Jan Comstedt AB har iallafall en väl fungerande kundservice i semestertider, ja... detta var då 2019... om jag inte minns fel, men det er svårt att tro att den firman bytt ned sig.

 

Jag har även goda erfarenheter av firma Båtsystem (som för övrigt ligger i samma byggnad som Comstedt) när jag skulle reklamera en stegmotor till en ZipWake interceptor, jag kunde hämta ut en ny sådan samma dag. Detta var förvisso på våren innan semesterperioderna... men iallafall snabb service!

 

Så nog finns det företag som vill värna om sin ryktbarhet.

 

Annars har säkerligen många företag redan för längesedan kommit på att det är väldigt dyrt att ha anställda, särskilt anställda med kompetens.

Nu är jag utanför båttillbehörsbranchen, men jag tycker att man själv måste ha en hel del branchkunskap då man skall inhandla någonting i den moderna världens kombinerade järn- och byggvaruhus. Ok, åtminstone en av dessa butikskedjors butiker har ett begränsat utbud av enklare båttillbehör... 

Men det tycks vara så att man anställer butiksarbetare per kvadratmeter butiksyta, en anställd per tiotusen kvadratmeter butiksyta... det kan kännas ungefär som att vandra i mammons öken, inte en enda själ så långt ökat kan nå.... ja alltså ingen anställd, en och annan kund kan man ju träffa på förstås.

 

Sedan kan det ju vara svårt att få kunnigt folk då sortimentet innehåller allting från taktegel, skruv och spik, verktyg, trävirke, belysning, hemdekoration, elverktyg, biltillbehör, trädgårdsväxter, hundkoppel och akvariefiskar.... jo dom har ju tapeter, och badrumsarmaturer också... och glass och godis innanför de obemannade gör-det-själv-kassorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte om ARN eller kommunens kosumentservice, om sådan finns, kan hjälpa dig?

Nej, det är inte aktuellt - än. Den har ju bara varit borta ett par veckor.

 

Och om det krisar sig mer så får jag väl be Raymarine ta Watski i örat. De är betydligt mer rädda om sitt varumärke och har en annan nivå på respons. Illa nog för dem att en "premiumprodukt" går sönder efter bara 20h användning, men googlar man lite är de fina märkena inte heller vad de har varit....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, det är inte aktuellt - än. Den har ju bara varit borta ett par veckor.

 

Och om det krisar sig mer så får jag väl be Raymarine ta Watski i örat. De är betydligt mer rädda om sitt varumärke och har en annan nivå på respons. Illa nog för dem att en "premiumprodukt" går sönder efter bara 20h användning, men googlar man lite är de fina märkena inte heller vad de har varit....

Kan det vara så att all marinelektronik, och även övrig elektronik, tillverkas i fabriker i stora länder i den fjärran östern där man inte alltid respekterar kvalitetskrav, anställningstrygghet, arbetsmiljö och si så där mänskliga rättigheter över huvud taget...?😑

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Detta är ingen fråga eller så, bara ett inlägg skrivet i frustration över dagens obefintliga "kundservice" - även hos finbutikerna och på dyra varor...☹️

 

Den försvann när det dök upp lågprismarknader med annat Tema, där man kan köp fendrar och bottenfärg billigt, vilket gjorde att man måste göra samma på Fina Båtbutiken, vilket minskade marginalerna och man fick minska personalstyrkan. 
 

Dvs, precis som i alla andra retail-brancher. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Den försvann när det dök upp lågprismarknader med annat Tema, där man kan köp fendrar och bottenfärg billigt, vilket gjorde att man måste göra samma på Fina Båtbutiken, vilket minskade marginalerna och man fick minska personalstyrkan. 
 

Dvs, precis som i alla andra retail-brancher. 

Jo, det är nog tyvärr vi själva som skapar dåliga butiker för att vi vill spara pengar, men en reklamation ska enligt KKL hanteras skyndsamt. Dessutom är det ju inte raketforskning att byta ut en trasig vara mot en hel. Man behöver ju inte känna till något om båtar eller båtbrnschen för detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Watski har jag alltid tyckt se ut som en sån där försvenskad sajt som egentligen är nåt halvskumt polskt, italienskt eller franskt företag bakom. Svårt att ta dem seriöst.

Och detta visar väl att det är klokt att fortsätta undvika dem.

Lite synd när företaget har mer än 100 år i branschen.

 

Jag tror det senaste är att man för några år sedan delat företaget i en internetleverantör och en fysisk butikskedja.

 

Tillägg: Kanske är det så att man blivit varuleverantör/grossist i den ena delen kom jag på.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mackey:

Lite synd när företaget har mer än 100 år i branschen.

 

Jag tror det senaste är att man för några år sedan delat företaget i en internetleverantör och en fysisk butikskedja.

100+ år och heter "Watski"? Det tror jag inte på, rent ut sagt. Så gamla företag heter snarare "Fritjofs skeppshandel" eller liknande.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upplever delvis samma sak. På båtbutikerna där de bara säljer båtsaker och båtlivsstil, så är kompetensen inget vidare, om det inte är någon som jobbat där i flera år eller har med sig kunskaperna sen tidigare.

 

Däremot så finns oftast kompetensen hos auktoriserade marinor och hos båtåterförsäljare där de jobbar med dessa produkter i princip dagligen.

 

Skulle köpa märkes-motorolja på den lokala båtbutiken. Noterade en hel del damm på förpackningen. Frågade därför i kassan, när oljan tillverkades. Svaret från båtbutiken var "-Vet inte riktigt, men det kom in ett nytt lass olja i april".

 

Kontaktade därför den auktoriserade båtåterförsäljaren som mejlade mig en kodtabell för när oljan tillverkades utifrån koden på förpackningen, vilket var till stor hjälp.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

100+ år och heter "Watski"? Det tror jag inte på, rent ut sagt. Så gamla företag heter snarare "Fritjofs skeppshandel" eller liknande.

 

Roca AB i Tyresö ägde Watski innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

100+ år och heter "Watski"? Det tror jag inte på, rent ut sagt. Så gamla företag heter snarare "Fritjofs skeppshandel" eller liknande.

Jag påstod inte att namnet var gammalt.

Watski som namn är nog bara 50 år gammalt, eller så hette de Vattenskidspecialisten då.

 

Tillägg: Ena delen av Watski kommer från Malmö och hette just något liknande xyz skeppshandel.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

100+ år och heter "Watski"? Det tror jag inte på, rent ut sagt. Så gamla företag heter snarare "Fritjofs skeppshandel" eller liknande.

 

Det hette AB Herman Gotthardt från början och grundades 1916.

"Företaget har långa anor, de äldsta rötterna är skeppshandlaren Albert Herman Gotthardt, som etablerade AB Herman Gotthardt 1916 i Malmö. En annan del är Vattenskidspecialisten på Erstagatan i Stockholm som växte till den frivilliga fackkedjan Watski under 1970-talet. De två rötterna blev samma företag i slutet av 80-talet, och 2004 bytte företaget namn från AB Herman Gotthardt till Watski. I oktober 2019 delades verksamheten i två delar. Watski fortsätter som webbutik som levererar båttillbehör till sina nordiska kunder via nätbutik. Den andra delen kommer att leverera båttillbehör till nordiska återförsäljare och går under namnet Nautec."
https://www.watski.se/om-oss/om-watski

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen är jag aldrig intresserad av kompetens hos personalen, mer än att de kan visa mig var i butiken en viss produkt finns om jag själv inte hittar. Jag är intresserad av bra öppettider (för fysiska butiker), bra priser, god lagerstatus och att man sköter reklamationer och liknande korrekt.

Jag läser på innan jag köper nåt, så jag har aldrig behov av att fråga personalen. Så för min del är det ok som det är.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Det hette AB Herman Gotthardt från början och grundades 1916.

"Företaget har långa anor, de äldsta rötterna är skeppshandlaren Albert Herman Gotthardt, som etablerade AB Herman Gotthardt 1916 i Malmö. En annan del är Vattenskidspecialisten på Erstagatan i Stockholm som växte till den frivilliga fackkedjan Watski under 1970-talet. De två rötterna blev samma företag i slutet av 80-talet, och 2004 bytte företaget namn från AB Herman Gotthardt till Watski. I oktober 2019 delades verksamheten i två delar. Watski fortsätter som webbutik som levererar båttillbehör till sina nordiska kunder via nätbutik. Den andra delen kommer att leverera båttillbehör till nordiska återförsäljare och går under namnet Nautec."
https://www.watski.se/om-oss/om-watski

Ok. Men synd för dem att de valt ett namn och en stil som gör att man associerar till kvartsseriösa företag från kontinenten. Jag har klumpat ihop dem med dessa företag och konsekvent valt bort dem när jag fått upp dem i sökträffar. Och det lär jag inte vara ensam om att göra.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Personligen är jag aldrig intresserad av kompetens hos personalen, mer än att de kan visa mig var i butiken en viss produkt finns om jag själv inte hittar. Jag är intresserad av bra öppettider (för fysiska butiker), bra priser, god lagerstatus och att man sköter reklamationer och liknande korrekt.

Jag läser på innan jag köper nåt, så jag har aldrig behov av att fråga personalen. Så för min del är det ok som det är.

Håller med, så gör jag numera också.

Men just det sista du nämner - när något av det de sålt går sönder - och som i mitt fall t.o.m. tillverkaren ber dem byta ut den skyndsamt, då vill man ju att det i alla fall skall finnas kvar liiiite kompetens för att fixa en sådan sak.

 

Men den enda som verkar kunna detta på hela företaget är ju på semester....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske lite OT men Askeladden skall ha all cred. 

Köpte en Askeladden förra året och det medföljde inga manualer eller dyl. 

Kontaktade detta support och 1 dag senare fick jag svar med bifogade filer. 

Till saken hör att min båt är från 1998 men likväl så svarade de med allt de hade elektroniskt. 

Kudos för sådan support.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-07-27 vid 21:54 skrev 50sman:

Kanske lite OT men Askeladden skall ha all cred. 

Köpte en Askeladden förra året och det medföljde inga manualer eller dyl. 

Kontaktade detta support och 1 dag senare fick jag svar med bifogade filer. 

Till saken hör att min båt är från 1998 men likväl så svarade de med allt de hade elektroniskt. 

Kudos för sådan support.

Jag gissar att väldigt många kontakter med support, mm. faktiskt är riktigt bra, annars hade det funnits miljoner trådar om dessa brister.

 

Själv tycker jag tyvärr att personalen i båttillbehörsbutikerna oftast inte har samma båtintresse som för 10 - 15 år sedan. Då kunde man snacka båt en stund med dem under lågsäsong, men det kan man inte längre.

 

Även detta är naturligtvis mycket beroende av vilken butik det gäller, men numera tycker jag nästan bara det är Bens i Stockholmsområdet som har "båtpersonal". De övriga har i många fall personal som lika gärna kunde ha jobbat på Hornbach eller Rusta.

 

Jag generaliserar säkert en del och hoppas verkligen jag får mothugg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Mackey:

De övriga har i många fall personal som lika gärna kunde ha jobbat på Hornbach eller Rusta.

Håller med. Köpte ju en autopilot i våras i samband med hydraulstyrning. Ingen av dom stora drakarna av S och H kunde hjälpa med "vad" jag behövde.

 

Maringuiden med dess kompetens var 300% bättre med vad jag skulle ha och inte. Mycket besviken när jag pratade men en kille i Segeltorp som sa att "jodå, självklart osv", men när man frågar om kompatibla lösningar så såg han ut som en fågelholk... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Mackey:

Även detta är naturligtvis mycket beroende av vilken butik det gäller, men numera tycker jag nästan bara det är Bens i Stockholmsområdet som har "båtpersonal".

Rekommenderar ett besök till Jollespecialisten eller till Marinshopen. Sist jag var på Benns och skulle köpa block föreslog säljaren fel typ av block. När jag påpekade det, svarade han att han inte kunde block, han hade motorbåt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag gissar att väldigt många kontakter med support, mm. faktiskt är riktigt bra, annars hade det funnits miljoner trådar om dessa brister.

 

Själv tycker jag tyvärr att personalen i båttillbehörsbutikerna oftast inte har samma båtintresse som för 10 - 15 år sedan. Då kunde man snacka båt en stund med dem under lågsäsong, men det kan man inte längre.

 

Även detta är naturligtvis mycket beroende av vilken butik det gäller, men numera tycker jag nästan bara det är Bens i Stockholmsområdet som har "båtpersonal". De övriga har i många fall personal som lika gärna kunde ha jobbat på Hornbach eller Rusta.

 

Jag generaliserar säkert en del och hoppas verkligen jag får mothugg.

Det gäller inte bara båtbutiker. Snowflakegenerationen har sina baksidor som tyvärr smittar lättare än C19 B5.1. Det blir svårare och svårare att hitta old school IRL. Lyckligtvis kan man finna dem on-line men samtidigt är det många som fortfarande ser appar och datorer som "ngt för den yngre generationen" och då blir "oceanen av kunskap" mer än insjö.

Miljön att bedriva ngt IRL är ju allt annat än god numera - inte bara sett ur ett kostnadsperspektiv men även ur perspektivet att det är svårare att bygga upp de relationer som krävs om man är mer "old school" än snowflake. Det blir ibland 2 helt olika världar som möts och då blir det ibland lite svårt.

Min pappa drev en rörelse för att han tyckte om det han gjorde mer än för pengarna. Numera är det sällan man hittar ngn som driver en rörelse för de tycker det är kul (om de inte tjänar ++).

Den för mer äldre holistiska "hjälpa andra" inställningen med lite "ge och ta" är i de flesta fall utbytt mot ekonomisk egoism och individualism och att antigen är du med på PK banan eller så är du helt ute.

Det återspeglar sig i den lojhet man kan finna när man kliver in i en nischad butik. Tråkigt men ...........

 

Jag blev visst "svartlistad" för att jag för en gångs skull INTE gjorde ngt själv då jag fortfarande hoppas att det finns kompetent folk kvar (utifall man verkligen behöver hjälp).

Tyvärr så fick även det försöket en törn.

 

Jag håller inte helt med om din gissning då det här forumets ryggrad består av personer som gör det mesta själv och jag gissar har lite inställningen att "själv är bästa dräng". Då blir man inte upprörd över dålig support då många utgår ifrån att den kommer att vara dålig.

Då blir det det omvända att när man får bra support blir man förvånad.

 

Hade medlemmarna här bestått av snowflakes kan jag lova dig att klagotrådarna hade utgjort majoriteten av trådarna.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev 50sman:

Min pappa drev en rörelse för att han tyckte om det han gjorde mer än för pengarna. Numera är det sällan man hittar ngn som driver en rörelse för de tycker det är kul (om de inte tjänar ++).

Det var en helt annan ekonomisk verklighet då. Ekonomin var utpräglat lokal, och det gick ofta att gå runt på små marginaler. Samtidigt var det mesta dyrare relativt köpkraft.
 

 

25 minuter sedan skrev 50sman:

Det blir svårare och svårare att hitta old school IRL. Lyckligtvis kan man finna dem on-line men samtidigt är det många som fortfarande ser appar och datorer som "ngt för den yngre generationen" och då blir "oceanen av kunskap" mer än insjö.

Miljön att bedriva ngt IRL är ju allt annat än god numera - inte bara sett ur ett kostnadsperspektiv men även ur perspektivet att det är svårare att bygga upp de relationer som krävs om man är mer "old school" än snowflake. Det blir ibland 2 helt olika världar som möts och då blir det ibland lite svårt.

Även här ser det annorlunda ut. Båtlivet är nåt som inte längre lockar yngre. Och det är inte så konstigt.

Yngre i dag har betydligt sämre ekonomiska villkor än föräldragenerationen. Dessutom har vi, tack och lov, ett mer jämställt samhälle, så där männen förr lämnade hemmet för att syssla med egna saker, som att sköta en båt, vara med i ett segelsällskap eller hamnförening aktivt och liknande, så delas ansvaret och tiden betydligt mer lika i dag, men det har konsekvensen att engagemanget i båtliv, och mycket annan verksamhet, inte hinns med.

Det, och att bostadsläget är katastrofalt för unga. Morsan hade en elektriker hemma för att fixa en sak nyligen, och de pratade en del om barn och bostad, och elektrikern (nära 60 år) berättade att när han var ung byggde de hus medan han var arbetslös! I dag kan det vara omöjligt att skaffa en egen bostad för en höginkomsttagare utan ett stort sparkapital. Många har helt enkelt inte råd med ett aktivt båtliv ens om man skulle vilja.

Det är därför, till största delen, det inte finns lika kunniga personer i butikerna. Man har helt enkelt ingen bred bas att rekrytera från. Det är bara att acceptera, för den utvecklingen kommer inte att vända.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt att höra @IngemarE det är ju bedrövligt att det ska behöva vara så. Man kan ju hoppas att den (enda) på Watski som har hand om garantiärenden på elektronik är kompetent och hade hanterat detta snabbt i vanliga fall men har de ingen ersättare på semestern borde deras rutiner vara att bara skicka dig en ny enhet direkt om ingen kan göra en kontroll, du hade ju ändå en första analys ”godkänd” av Raymarine. 
Och i övrigt kan man ju bara hålla med om att det ofta råder brist på kompetens, eller brist på intresse för sitt arbete.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Makro:

Tråkigt att höra @IngemarE det är ju bedrövligt att det ska behöva vara så. Man kan ju hoppas att den (enda) på Watski som har hand om garantiärenden på elektronik är kompetent och hade hanterat detta snabbt i vanliga fall men har de ingen ersättare på semestern borde deras rutiner vara att bara skicka dig en ny enhet direkt om ingen kan göra en kontroll, du hade ju ändå en första analys ”godkänd” av Raymarine. 
Och i övrigt kan man ju bara hålla med om att det ofta råder brist på kompetens, eller brist på intresse för sitt arbete.

Har sedan mitt inlägg ringt dem ånyo för att kolla hur mitt ärende och "replacement order" fortskred. Visade sig - efter mycket lirkande - att det helt enkelt inte fanns någon "lös" radar att skicka mig, då lagersaldot visat sig inte stämma. Men, det fanns för dem som beställde den i kombination med en Raymarine-display, fast de exemplaren var tydligen öronmärkta för just detta erbjudande (trots att de plockas ihop hos Watski, är som jag förstår det alltså inte ett bundlat "kit" från Raymarine). Det var orsaken till att de - återigen - inte svarade mailvägen i ärendet. De hade helt enkelt inte "rätt" svar.....

Man kan ju bli lite fundersam dock - en sak om antalet skruvar eller liknande produkter felar lite på lagersaldot, men fel antal av en produkt som kostar nästan 20.000:-/st ?

 

Hursomhelst fick jag sedan (per telefon) tag i en som väl var den mest kompetenta hittills. Han föreslog istället att man skulle betala tillbaka pengarna eftersom det var väldigt osäkert och snurrigt om man kunde få fram en ersättningsradar att skicka mig inom överskådlig tid.

Problemet är att den nu är 5.000:- dyrare än när jag köpte den, och givetvis var det summan jag betalat som skulle återbetalas i så fall. Visst finns det en del i KKL om att man har rätt till ersättning motsvarande vad en återanskaffning skulle kosta o.s.v. men så långt behövde diskussionen aldrig gå. Han skulle nämligen kolla lite mer "möjligheter" och lovade att återkomma innan dagen var slut.

 

Har nyss fått ett mail från Watski (Norge) att man har fått fram en ersättningsradar som skall skickas omgående så jag har den under nästa vecka. Så kanske en månad efter att Raymarine gav klartecken att den skulle bytas ut kanske jag också fått den utbytt. Får se i nästa vecka.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Har sedan mitt inlägg ringt dem ånyo för att kolla hur mitt ärende och "replacement order" fortskred. Visade sig - efter mycket lirkande - att det helt enkelt inte fanns någon "lös" radar att skicka mig, då lagersaldot visat sig inte stämma. Men, det fanns för dem som beställde den i kombination med en Raymarine-display, fast de exemplaren var tydligen öronmärkta för just detta erbjudande (trots att de plockas ihop hos Watski, är som jag förstår det alltså inte ett bundlat "kit" från Raymarine). Det var orsaken till att de - återigen - inte svarade mailvägen i ärendet. De hade helt enkelt inte "rätt" svar.....

Det var vad jag faktiskt trodde var "felet". Borde egentligen vara Raymarines ansvar att omgående skicka en ersättningsenhet, men tyvärr har vi det krångliga systemet med att allt ska gå genom först återförsäljare, sen via grossist, sen kanske via en utländsk grossist, och först därefter Raymarine. Och varje steg tar nån vecka eller två.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev raol:

Det var vad jag faktiskt trodde var "felet". Borde egentligen vara Raymarines ansvar att omgående skicka en ersättningsenhet, men tyvärr har vi det krångliga systemet med att allt ska gå genom först återförsäljare, sen via grossist, sen kanske via en utländsk grossist, och först därefter Raymarine. Och varje steg tar nån vecka eller två.

Ja, det var min misstanke också.

Och systemet är visserligen lite segt med alla sina led, men fungerar. Dock bara OM man i varje steg vidtar åtgärden att dra det vidare när det behövs och inte bara lägger det i "får någon annan fixa"-högen. För då tar det ännu längre tid, kanske oändligt med tid.

 

Det var här mitt radarärende hamnade. Först att den inskickade tydligen hamnat på något odefinierat ställe internt hos dem, sedan att det inte låg någon ny på hyllan. En hylla som antagligen borde haft några kartonger "Radarenheter".

Istället för att Watski då kontaktade Raymarine (vars kontaktuppgifter och utlåtande de hade) och se till att Raymarine då skickade mig en ersättningsradar (eftersom Watski inte hade), så var det väl någon som tyckte det var besvärligt att behöva avslöja och börja rodda i att lagersaldona inte stämde o.s.v.

 

------------------------

 

Påminner om en annan "lagersaldosoppa" i vintras, när jag köpte ett autopilotpaket från Hjertmans, som visade sig inte finnas fast den skulle finnas inom ett par dagar. Men fakturan var ju överlämnad till deras finansparter direkt vid beställning (inte efter plock/leverans som är brukligt) som sedan t.o.m. skulle ha betalt innan jag fått någon autopilot eftersom den tog månader på sig att komma.

"Fakturan genereras vid beställning och mot följesedeln, vi har ingen rutin för att hantera om en beställd vara som står på följesedeln inte levererades". Jo, Hjertmans skriver alltså antal = 1 st på följesedeln även för det som inte levererats.

På fråga så fick jag bara svaret att den skall spegla beställningen så fakturan blir rätt.Vet inte om de har ändrat det nu, och lärt sig vad en "följesedel" är till för.

 

Ja, ja. Nästa vecka kanske jag kan glömma den här soppan.....

 

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Det var vad jag faktiskt trodde var "felet". Borde egentligen vara Raymarines ansvar att omgående skicka en ersättningsenhet, men tyvärr har vi det krångliga systemet med att allt ska gå genom först återförsäljare, sen via grossist, sen kanske via en utländsk grossist, och först därefter Raymarine. Och varje steg tar nån vecka eller två.

 

Raymarine har bra rutin med återförsäljare som är servicepartner som kan hantera service med utbyte ombord om det är installerat av en sådan partner

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev snilsson:

Raymarine har bra rutin med återförsäljare som är servicepartner som kan hantera service med utbyte ombord om det är installerat av en sådan partner

Jovisst.

Men nu är ju problemet att Raymarine (helt riktigt) hänvisar mig till deras återförsäljare som sålt den, dvs Watski, för utbyte. Sedan har dessa tydligen interna problem att hantera reklamationsärendet som gjorde att det fastnade där.

 

(Raymarine kan säkerligen sköta det snyggt och snabbt när det handlar om en helhetsleverans inkl installation gjord av deras egna servicepartners, så som du nämner.

Men det är ju irrelevant, då du väl läste att den är köpt i en båtnätbutik (Watski) ?  Här finns f.ö. ingen som sysslar med Raymarine på minst 10 mils radie...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en bra upplevelse med Watskis kundservice under sommaren men kanske var det pga att den enda service minded medarbetaren inte tagit semester än.

 

I vilket fall fick jag en plotter med ett par döda pixlar och mailade dem. De pratade med Garmin samma dag och dagen efter hade jag en ny plotter att hämta ut på posten.

 

Någon vecka senare vaknar jag med ett ryck mitt i natten när min hjärna kopplar att det dyra sjökortet satt kvar i den returnerade plottern. Jag mailar Watski och dagen efter finns sjökortet att hämta på posten. Det tyckte jag var schysst, de har väl egentligen ingen skyldighet att jobba extra pga mitt eget slarv. Men visst kan det också vara ett bevis på att returnerade varor bara blir liggande 🤔

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv är jag väldigt nöjd med servicen hos Watski. Har en Whale tryckvattenpump som gått sönder två gånger. Kontaktat dem via mail och två dagar efter har en ny pump kommit med posten.

 

Inget snack utan ny pump direkt. Uppskattas.

Edited by CaptainKongo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...