Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
IngemarE

Båtbutikernas Kundservice - vart har den tagit vägen ?

Rekommendera Poster

2022-07-29 vid 16:18 skrev IngemarE:

Ja, ja. Nästa vecka kanske jag kan glömma den här soppan.....

Bra att det till slut verkar lösa sig med radarn nu när det börjar bli mörkare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl semestertider som på så många andra platser. Om man över huvud taget tar in sommarjobbare så kan de såklart inte lika mycket som ordinarie. Och på vissa platser kanske det blir lite för många ordinarie på semester samtidigt. Säkert det som var fallet med radarn.

Man har ju själv varit en sådan en gång i tiden,sommarjobbare, tonåring, trött och otroligt okunnig fast man själv tyckte man kunde allt. Man gjorde sitt bästa för kunder efter bästa förmåga (i mitt fall frukt och grönt på Konsum och även en båtuthyrningsfirma), men förmågan är såklart ytterst begränsad på grund av ringa erfarenheter av det mesta🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Boanjohan:

Problemet är väl semestertider som på så många andra platser. Om man över huvud taget tar in sommarjobbare så kan de såklart inte lika mycket som ordinarie. Och på vissa platser kanske det blir lite för många ordinarie på semester samtidigt. Säkert det som var fallet med radarn.

Man har ju själv varit en sådan en gång i tiden,sommarjobbare, tonåring, trött och otroligt okunnig fast man själv tyckte man kunde allt. Man gjorde sitt bästa för kunder efter bästa förmåga (i mitt fall frukt och grönt på Konsum och även en båtuthyrningsfirma), men förmågan är såklart ytterst begränsad på grund av ringa erfarenheter av det mesta🙂

Jo, men jag tror inte de flesta skulle bli upprörda över en sommarjobbare som uppenbart försöker göra det rätta, även om det inte lyckas, och som också är ärlig och förklarar vad som gått snett.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråd från förra året, men nu med en tråkig fortsättning.

 

I förra veckan blev det fel även på det radarexemplar (Quantum 24C av "fina" fabrikatet Raymarine) som jag slutligen fick som ersättare för nu ungefär ett år sedan: WiFi-sändningen har plötsligt tappat c:a 30dB i signalnivå (sänder bara med 1/1000 av uteffekten) på den "nya" och når knappt ner till instrumentbrädan längre. Detta är odiskutabelt och enkelt att mäta med t ex WiFi-appar till telefonen.

Den första jag köpte höll alltså 20 drifttimmar, denna bara c:a 15....

 

Denna gång hanterade Watski reklamationen snabbt, så ingen skugga där. Däremot hävdar nu Raymarine att jag inte har den förlängda garantitiden tre år (är nu drygt två år sedan köpet) eftersom den ursprungliga köpta radarn inte finns registrerad hos dem. Man får nämligen garantitiden tre år istället för två bara om man registrerar produkten på deras hemsida strax efter köpet.

Men det gjorde jag. Fast när jag fick ersättaren för ett år sedan så tog jag ju givetvis bort den förra som jag inte längre hade, och lade in den nya så serienummer och annat stämde. Det står ingenstans på Raymarines sida att man måste ha kvar enheter registrerade på sig som bytts ut och som man inte längre har i sin ägo.

 

Hursomhelst har man ju tre års reklamationsrätt enligt KKL, så det får Watski - som ju faktiskt är min affärsmässiga motpart och inte Raymarine - lösa.

De skall återkomma.

--------------------------

Sedan kan man ju verkligen fundera på vart yrkesstoltheten och strävan efter att göra bra produkter tagit vägen. Och inte minst kundservicen, som väl skall vara fördelen av att köpa ett "fint" märkesfabrikat med lokala ÅF. Detta är ju heller inga billiga saker (c:a 20').

 

Googlar man ser man dock att var och varannan med samma radarmodell gått över till sladd (eller rekommenderats att installera nätverkskabel från början), då jag tydligen inte är ensam om WiFi-problem på den. Men min display (Raymarine Element 9HV) har ingen anslutning för trådat nät, utan måste kommunicera via WiFi. Hur svårt kan det vara att få en WiFi-modul att hålla, det är ju liksom ingen ny teknik.....

Likaså är det massor av inlägg med programuppdateringar, buggrättningar och strul på Raymarineprylar. Har nu också sett på RM:s hemsida att de har en pågående återkallelse på autopiloter, tyvärr samma modell som jag har 😞.

Och på tal om sladdanslutning - sladden är simplaste 10/100-Mbit Ethernet, alltså med endast två par utnyttjade och enklaste/billigaste typen av skärmade tvåparskabel. Men eftersom Raymarine har en egen specialkontakt ("RayNet") måste man köpa just deras nätverkskabel. Och den kostar 800:- för en 40cm-stump och nästan det dubbla (!) för en 10m.

 

Har helt klart satsat på fel häst. Aldrig mer Raymarine - om man kan slippa...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tråd från förra året, men nu med en tråkig fortsättning.

 

I förra veckan blev det fel även på det radarexemplar (Quantum 24C av "fina" fabrikatet Raymarine) som jag slutligen fick som ersättare för nu ungefär ett år sedan: WiFi-sändningen har plötsligt tappat c:a 30dB i signalnivå (sänder bara med 1/1000 av uteffekten) på den "nya" och når knappt ner till instrumentbrädan längre. Detta är odiskutabelt och enkelt att mäta med t ex WiFi-appar till telefonen.

Den första jag köpte höll alltså 20 drifttimmar, denna bara c:a 15....

 

Denna gång hanterade Watski reklamationen snabbt, så ingen skugga där. Däremot hävdar nu Raymarine att jag inte har den förlängda garantitiden tre år (är nu drygt två år sedan köpet) eftersom den ursprungliga köpta radarn inte finns registrerad hos dem. Man får nämligen garantitiden tre år istället för två bara om man registrerar produkten på deras hemsida strax efter köpet.

Men det gjorde jag. Fast när jag fick ersättaren för ett år sedan så tog jag ju givetvis bort den förra som jag inte längre hade, och lade in den nya så serienummer och annat stämde. Det står ingenstans på Raymarines sida att man måste ha kvar enheter registrerade på sig som bytts ut och som man inte längre har i sin ägo.

 

Hursomhelst har man ju tre års reklamationsrätt enligt KKL, så det får Watski - som ju faktiskt är min affärsmässiga motpart och inte Raymarine - lösa.

De skall återkomma.

--------------------------

Sedan kan man ju verkligen fundera på vart yrkesstoltheten och strävan efter att göra bra produkter tagit vägen. Och inte minst kundservicen, som väl skall vara fördelen av att köpa ett "fint" märkesfabrikat med lokala ÅF. Detta är ju heller inga billiga saker (c:a 20').

 

Googlar man ser man dock att var och varannan med samma radarmodell gått över till sladd (eller rekommenderats att installera nätverkskabel från början), då jag tydligen inte är ensam om WiFi-problem på den. Men min display (Raymarine Element 9HV) har ingen anslutning för trådat nät, utan måste kommunicera via WiFi. Hur svårt kan det vara att få en WiFi-modul att hålla, det är ju liksom ingen ny teknik.....

Likaså är det massor av inlägg med programuppdateringar, buggrättningar och strul på Raymarineprylar. Har nu också sett på RM:s hemsida att de har en pågående återkallelse på autopiloter, tyvärr samma modell som jag har 😞.

Och på tal om sladdanslutning - sladden är simplaste 10/100-Mbit Ethernet, alltså med endast två par utnyttjade och enklaste/billigaste typen av skärmade tvåparskabel. Men eftersom Raymarine har en egen specialkontakt ("RayNet") måste man köpa just deras nätverkskabel. Och den kostar 800:- för en 40cm-stump och nästan det dubbla (!) för en 10m.

 

Har helt klart satsat på fel häst. Aldrig mer Raymarine - om man kan slippa...

Garmin🤘.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Tråd från förra året, men nu med en tråkig fortsättning.

 

I förra veckan blev det fel även på det radarexemplar (Quantum 24C av "fina" fabrikatet Raymarine) som jag slutligen fick som ersättare för nu ungefär ett år sedan: WiFi-sändningen har plötsligt tappat c:a 30dB i signalnivå (sänder bara med 1/1000 av uteffekten) på den "nya" och når knappt ner till instrumentbrädan längre. Detta är odiskutabelt och enkelt att mäta med t ex WiFi-appar till telefonen.

Den första jag köpte höll alltså 20 drifttimmar, denna bara c:a 15....

 

Denna gång hanterade Watski reklamationen snabbt, så ingen skugga där. Däremot hävdar nu Raymarine att jag inte har den förlängda garantitiden tre år (är nu drygt två år sedan köpet) eftersom den ursprungliga köpta radarn inte finns registrerad hos dem. Man får nämligen garantitiden tre år istället för två bara om man registrerar produkten på deras hemsida strax efter köpet.

Men det gjorde jag. Fast när jag fick ersättaren för ett år sedan så tog jag ju givetvis bort den förra som jag inte längre hade, och lade in den nya så serienummer och annat stämde. Det står ingenstans på Raymarines sida att man måste ha kvar enheter registrerade på sig som bytts ut och som man inte längre har i sin ägo.

 

Hursomhelst har man ju tre års reklamationsrätt enligt KKL, så det får Watski - som ju faktiskt är min affärsmässiga motpart och inte Raymarine - lösa.

De skall återkomma.

--------------------------

Sedan kan man ju verkligen fundera på vart yrkesstoltheten och strävan efter att göra bra produkter tagit vägen. Och inte minst kundservicen, som väl skall vara fördelen av att köpa ett "fint" märkesfabrikat med lokala ÅF. Detta är ju heller inga billiga saker (c:a 20').

 

Googlar man ser man dock att var och varannan med samma radarmodell gått över till sladd (eller rekommenderats att installera nätverkskabel från början), då jag tydligen inte är ensam om WiFi-problem på den. Men min display (Raymarine Element 9HV) har ingen anslutning för trådat nät, utan måste kommunicera via WiFi. Hur svårt kan det vara att få en WiFi-modul att hålla, det är ju liksom ingen ny teknik.....

Likaså är det massor av inlägg med programuppdateringar, buggrättningar och strul på Raymarineprylar. Har nu också sett på RM:s hemsida att de har en pågående återkallelse på autopiloter, tyvärr samma modell som jag har 😞.

Och på tal om sladdanslutning - sladden är simplaste 10/100-Mbit Ethernet, alltså med endast två par utnyttjade och enklaste/billigaste typen av skärmade tvåparskabel. Men eftersom Raymarine har en egen specialkontakt ("RayNet") måste man köpa just deras nätverkskabel. Och den kostar 800:- för en 40cm-stump och nästan det dubbla (!) för en 10m.

 

Har helt klart satsat på fel häst. Aldrig mer Raymarine - om man kan slippa...

Vad tråkigt. Jäkligt irriterande, när grejerna är installerade skall som ju bara fungera i åtminstånde tio-femton år kan man ju få tycka.

Jag har haft problem med helt andra trådlösa grejer och blåtandsuppkopplingar ombord. 
En hederlig kabeluppkoppling är ju aldrig fel, även om det kan strula med sådana också.

Men jag kan förstå att man (kanske) vill ha en trådlös uppkopplning, iallafall om man tittar på kabeln till min 20 år gamla radar, det är en stel skärmad mångledare mer än 10 mm tjock, med ett ännu tjockare kontaktdon i bara i ena ändan, en synnerligen fast installation i radarburken,  jättesvår att dra i trånga kabelkanaler.

 

Jag har funderat och tittat litet emellanåt, på modernare navigationselektronik, men då vet jag iallafall vilket fabrikat jag inte skall välja, alltid någonting.
Jag har bra erfarenhet av några olika sorters Garmin jag genom åren haft. Plottrar, ekolod och rena GPS- mottagare som i princip installerat sig själva så snart man kopplat in plus och minus och ställt in svenska språket och metriska samt nautiska enheter i någon meny.

Undrar hur det är med Garmin idag?

 

Edit, ok @patrikflink 👌

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nöjd med Garmin generellt sett,  men deras plottrar har irriterande brist när det gäller wifi; de kan inte koppla upp sig som en klient i ett befintligt nätverk utan skapar ett eget nät som man måste koppla upp sig mot. För mig är det en obegriplig begränsning som gör att jag bara använder funktionen någon gång om året för att uppdatera firmware och sjökort...

 

(Och för att återknyta till tråden så har jag frågat om just detta hos flera handlare och ingen av dem har ens förstått frågan.)

Redigerad av superpin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Har helt klart satsat på fel häst.

Vilken häst är rätt häst att satsa på?

 

Jag har emellanåt kontakt med Navico Group, av olika anledningar och på olika nivåer, och förfasas över den nonchalans som förekommer rätt ofta i frågor som handlar om frågor och problem relaterade till produkter som finns i den lille/lilla båtåkarens vardag. Brunswick, som äger Navico Group, satsar rätt hårt på att Navicos produkter skall originalmonteras. Detta får till följden att exempelvis instrumentpaneler och liknande är dimensionerade och utformade just för produkter ur Navicos sortiment. Hur gör vi båtägare då när exempelvis displayerna från B&G/Lowrance/Simrad ger upp, någon efter några år och någon annan produkt i systemet efter ytterligare några år? Ju nyare produkter desto kortare livslängd. Ska vi tvingas till att bygga om båtens innandöme när vi behöver byta ut produkterna?

 

Jag förstår mycket väl att det är retsamt och förargande när radarburken tappar den upphaussade trådlösa kommunikationen, men radarburken går ju fortfarande fysiskt att byta ut utan större praktiska problem eller i många fall koppla upp via tråd. Men när displayerna ger upp och instrumentpanelerna är formgjutna just för en viss modell av navigationsutrustning...? 😡

 

Ja, ja, det drabbar ju inte mig för jag har inte råd att köpa en ny båt. Nä, men även nya båtar blir ju i framtiden gamla och gamla båtar har även jag i framtiden råd att köpa. I dessa i framtiden gamla båtar kommer jag att hitta i framtiden gamla pryttlar...

 

Nä, nu ska jag ut i regnet och hjälpa en båtgranne att montera ett sökarljus som manövreras enbart (!) med en fjärrkontroll... ☺️

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att alla tillverkare har produkter som det blir fel på ibland, och att vissa har oturen att drabbas flera gånger, bara av ren slump. Det spelar förmodligen ganska liten roll vilket "universum" man väljer, om det är Garmin, Navico eller Raymarine, i det avseendet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Denna gång har faktiskt Watski varit duktigt på alerten och pressat på. Däremot bråkar Raymarine och vill inte ta på sig något garantiansvar, trots att första höll bara 20h och denna andra inte ens den tiden innan även den tappade uteffekten på WiFi. Försöker som sagt hävda att jag inte registrerat produkten rätt för att få 3 års garanti o.s.v.

 

Hursomhelst behövde inte Watski övertygas om vad som står i KKL om tre års reklamationsrätt o.s.v. Fick just reda på att de drar inte ut på det mer utan skickar mig en ny radar imorgon (och fortsätter väl diskussionen mot Raymarine på egen hand). MEN, den nya kommer bara ha någon slags förkortad specialgaranti från Raymarine på 90 dagar (!), fast min ursprungsgaranti (som Raymarine alltså inte vill kännas vid längre) skulle gällt till nästa vår. Så jag har av Watski ombetts montera och testa den omgående.

Ska ske. Hoppas sedan den håller mer än 20h, annars blir det dyrt timpris för att ha radar på båten....

 

-----------------------------

 

Men man måste ju fråga sig hur det är med målen för produktkvalitet på Raymarine.

För ingen hos dem verkar ju reagera på att produktkvaliteten är det stora problemet, så stort att det borde vara skämsmössa på så det bara smäller om det när en så dyr och "fin" sak går sönder så snabbt. Och inte en gång utan två. Och samma del/funktion dessutom båda gångerna.

Normalt vore att omedelbums byta ut, skicka kunden en ny och sedan dissekera och utreda varför den de fått tillbaka gått sönder så snart/identifiera den undermåliga komponenten/modulen.

 

Men man vet väl redan varför, kan jag tänka. Särskilt som var och varannan på forum rekommenderar att sladdansluta dessa modeller (Raymarine Quantum) då det enligt många bara blir krångel (förr eller senare) om man kör dem på WiFi. Och när Raymarine på deras egna forum t.o.m. svarar med exempel som visar att det kan vara problem att nå ens 3m (!) med radarns WiFi så anar man ju att de vet mer än de vill tala om när det gäller deras (kassa) WiFi-funktion.

 

Tänk om det varit en laptop eller en telefon. En för 20.000:-, och där exemplaren man får slutar fungera på WiFi efter bara en kort tids användning.

Det fabrikatet eller i vart fall den modellen hade då varit totaldöd på marknaden....

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhhh.. vad jag njuter av att som enda elektroniska navigationspryl ha mobiltelefonen!

Och en 45-årig elektronikfri diesel.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Däremot bråkar Raymarine och vill inte ta på sig något garantiansvar

Raymarine kanske hade häcken full med detta:

https://www.hamnen.se/artiklar/raymarine-aterkallar-autopiloter-stoppa-anvandning-omedelbart/

Ingen ursäkt men möjlig förklaring.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Raymarine kanske hade häcken full med detta:

https://www.hamnen.se/artiklar/raymarine-aterkallar-autopiloter-stoppa-anvandning-omedelbart/

Ingen ursäkt men möjlig förklaring.

Jo, nämnde det ovan i min återuppväckning av tråden (jag har just en sådan, men som det ser ut nu lite utanför angivet tillverkningsdatum - om de nu inte kommer utöka det....).

 

De kanske skulle behöva göra återkallelse på radarmodellen Quantum också. Fast det är ju lättare att påstå att kunderna inte "registrerat" sina enheter på rätt sätt och på så sätt slippa garantiåtagandena.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, nämnde det ovan i min återuppväckning av tråden (jag har just en sådan, men som det ser ut nu lite utanför angivet tillverkningsdatum - om de nu inte kommer utöka det....).

Sedär så dåligt jag läser ;)

Eller om det är minnet?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem den nya radarn idag (dvs exemplar nr tre på mindre än 40h drifttid).

Denna gång kopplade jag upp den i elektronik-/radiolabbet för att mäta lite på WiFi-signalstyrkan den sänder ut med innan den monteras på båten.

 

Det var "intressant".

Denna visade sig nämligen redan från början (den är ju helt ny) sända med 10-12dB lägre uteffekt än den borde (jag har en referens i ett annat "fungerande" exemplar jag mätt på, samt den standard WiFi-enheter designas efter och måste följa när det gäller utstrålad effekt). Dock är denna radar ändå 15-20dB bättre än den jag just reklamerat.

Således lär den fungera på min båt där det "bara" är 4m avstånd, och att reklamera är ju inte aktuellt eftersom Raymarine inte specar/garanterar uteffekt eller ens räckvidd. Så då är det ju inget "fel".

 

Men mätningen tyder ju på att Raymarine har allvarliga problem med både design och produktionskontroll, och uppenbarligen är de synnerligen ojämna i WiFi-utnivå (och därmed räckvidd) redan när de lämnar fabrik. Om ojämnheten beror på en missanpassad (eller felmonterad ?) antenn inuti kommer denna missanpassning i längden eventuellt även göra att sändardelen far rent illa, så där kan förklaringen vara till att mina två "gått ner sig" (den ena lade av totalt på WiFi och den senaste sjönk 30dB, alltså till en tusendel av den utstrålade effekt den borde haft). Och dåliga WiFi-antenner, i synnerhet sådana för internt montage eller inlödning direkt på kretskort, finns det otroligt gott om på marknaden. Men inte på databladet, förstås. Sedan är det många bra antenner som blir dåliga eftersom designern inte har en aning om radio och hur en antenn måste placeras på ett kretskort t ex.

Men hur svårt är det att göra en fungerande WiFi på en pryl idag ?  På en PC eller mobil är uteffekttoleransen bara någon enstaka dB på utstrålad effekt, och det är inga problem. Här har jag nu sett en diff på uppåt 15dB på två helt nya Raymarineburkar.

 

Kommer nu på sikt byta min MFD-display till en som klarar trådat nätverk. Annars är jag sannolikt utan radar snart igen... 😞

-----------------------------------

(10dB = en faktor 10 i uteffekt, 20dB = en faktor 100 o.s.v. Så den nyligen felaktiga med c:a 30dB för låg uteffekt hade alltså bara en tusendel, dvs c:a 0,1mW istället för 100mW)

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl berättat om det goda bemötandet jag fått av AB Jan Comstedt, då jag reklamerat tre Lewmar ankarspel, två Pro Fish och ett HX. Egentligen skulle jag reklamerat HX nummer två också, eftersom det är litet, litet felkonstruerat, men jag fixade detta med en M5 skruv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott bemötande och bra service!

Olsson parts i Ellös.

https://www.olssonparts.com/se/sv

 

I vintras bytte jag generator då lagren i den gamla hade gett upp ( det är en annan historia).

Köpte ny på postorder från ”Olsson i Ellös” (det ligger på Orust, om nu någon inte var vaken på geografilektonerna).

Idag på väg från Gullholmen (som ligger nära Ellös) mot Mollösund började varvräknaren bete sig konstigt, visaren började pendla allt mer. Strax innan Kråksundsgap åkte varvräknarens visare ned på noll, samtidigt som ladningslarmet blinkade och tjöt. Voltmetern visade ca 12;5 volt, annars brukar det vara 13,9V.


Då tänkte jag att det var den illa beryktade runda multikontakten, eller möjligen drivremmen som åkt ut eller gått av. Alla som känner till Kråksundsgap vet att det inte alls är något bra ställe att felsöka på, så vi fortsatte mot Mollösund. Väl i hamn så felsökte jag, remmen var hel, kontakten satt i ordentligt, men jag mätte späningen mellan B+ och B-, på generatorn, 12,7 volt, startade motorn, 12,5 volt… (startbatteriet är AGM). Måhända kan det vara 0,2 volt i mätfel.

 

Så jag ringde upp Olssons, vänligt bemött, ingen väntetid i telefon, visserligen ett sådant där knappval.

Men efter diskussion så kom vi överens om att jag skulle ta med generatorn till Ellös, jag vet inte hur långt det är, men mindre än 10 km landsvägsvägen, den är krokig,  och då jag har släktingar här så kunde jag få skjuts.

En servicetekniker satte upp generatorn i en testbänk och testade den, då fungerade den…. suck, men efter diverse provokationer med ökad belastning så lade den av igen, och utan några som helst diskussioner gick jag ut med en ny generator under armen.

 

Nu är den monterad och testad, händerna tvättade och alla verktygen i verktygslådan igen…. 
Då rekommenderar jag Olsson Parts i Ellös, förutom delar till traktorer och entreprenadmaskiner har dom delar till flera pentamotorer. Även bra priser, inga originaldelar, men det skall vara bra grejer ändå.


Livsmedelsbutiken i Mollösund har sjangserat så vi passade på att handla i Ellös, det blir fotogenmarinerat och kremerat kött ikväll!…. Eller så övervakar vi grillen bättre denna gången. Äta först, dricka sedan, annars kan det bli fel.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...