Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lejon1

Storebro solö motor utmaningar mm.

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Har köpt en storebro som jag tror är en solö lyx 3 då det stämmer med gammal broschy mm. Dock konfunderad då den är byggd 73 och de slutade tillverkas 72. Tyvärr har jag inga skrovnr mm men försöker via storebro få tag på lite info. Jag har en utmaning (flera egentligen men börjar i liten skala) motorn är nyrenoverad av kunnig person. DOCK så vill den inte varva upp vid belastning. Utan belastning låter motorn utmärkt. Instrument panelen är bortkopplad och ersatt av en annan med färre mätare, knappar m.m. så vet inte om ngt där kan spöka. Ngn här som har kolla på mitt lilla problem?

Nr 2, har ngn en instruktions eller dylikt för denna typ av båt i PDF format, har ju ingen aning vilka knappar som skall göra vad... när det är korrekt kopplat igen. Tacksam för hjälp. Mvh Christer

20220726_195007.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är det för motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kunde jag ju skrivit😂. Det är en B20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan iofs inte så mycket om motorer men blir lite nyfiken på renoveringen. Har du en lista på vad som är gjort? Renovering är dessvärre en definitionsfråga i verkligheten. Även om det inte borde vara det.

 

Vad säger säljaren om problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen lista, bara att det är en renoverad motor. I min värld så innebär det åtminstone att man kollat av så allt funkar. Jag tror inte själva motorn är felet för som sagt utan belastning varvar den upp och funkar bra. Säljaren vet inte heller varför den inte funkar men han har haft den som den är också och bara en kort stund. Dock hjälper han mig åtgärda felet så länge vi kan lista ut varför den beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att varva obelastat klarar även en totalslut motor. 

Finns flera saker att kolla på.

Är det för stor propeller, då klarar inte den friskaste motorn varva ut belastad.

Kolla förtändningen, grundtändningen bör vara runt 8-10° vid 800 rpm sedan ska den öka till 25-30° vid ca 3000 rpm.

Ta ett kompprov

Kolla ventilspel

Kolla soppan och förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright, har en mekaniker som kikar lite, han kan motorer men inte båtar. Ska kolla så den får tillräcklig med soppa. Har suttit ett par stomberg innan men solex nu, kan det påverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lejon1:

Alright, har en mekaniker som kikar lite, han kan motorer men inte båtar. Ska kolla så den får tillräcklig med soppa. Har suttit ett par stomberg innan men solex nu, kan det påverka?

Kan han skruva gamla B20 på bilsidan så klarar han B20 marin (troligtvis heter den AQ130 på marinspråk)
Är i princip lika motor med några skillnader på kyl och avgassidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan han absolut, han brukar restaurera amsoner, 142:or mm. Dock är han lika konfunderad som jag i detta läget men han skall testa andra förgasare, han tror att det kan vara soppaflödet som är otillräckligt från solexen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det är för kamaxel så det inte sitter en till bil för är det det så spelar det ingen roll hur mycket ni håller på det strular hela tiden 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...