Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
plide

Felsöka bränslesystem?

Rekommendera Poster

Vår Fjord 27 med en B30 (aq170) bestämde sig för att stanna på Näsfjärden igår. Det skedde helt utan förvarning så var det som att någon successivt drog av på gasen och sen stannade den. 

När jag försökte starta igen så drar startmotorn runt men det händer inte så mycket annat än så.

Om jag pumpar på choken så låter det som den ska hosta igång men den för så fort jag släpper nyckeln.

 

Jag gissar att det beror på att den inte får soppa? 
Hade det varit tändningen/tändstift borde väl det märkas tidigare i form av ojämn gång?

 

Nu vill jag så klart fixa detta så fort som möjligt innan sommaren tar slut. Hur felsöker jag på bästa sätt för att ta reda på vad felet är?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev plide:

Vår Fjord 27 med en B30 (aq170) bestämde sig för att stanna på Näsfjärden igår. Det skedde helt utan förvarning så var det som att någon successivt drog av på gasen och sen stannade den. 

När jag försökte starta igen så drar startmotorn runt men det händer inte så mycket annat än så.

Om jag pumpar på choken så låter det som den ska hosta igång men den för så fort jag släpper nyckeln.

 

Jag gissar att det beror på att den inte får soppa? 
Hade det varit tändningen/tändstift borde väl det märkas tidigare i form av ojämn gång?

 

Nu vill jag så klart fixa detta så fort som möjligt innan sommaren tar slut. Hur felsöker jag på bästa sätt för att ta reda på vad felet är?

 

 

Bränsle i tanken? En stark tro räcker inte!

Lossa slangen efter soppa pumpen och kolla om det sprutar. Håll en flaska där och vrid på starten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-26 vid 13:06 skrev Rascal:

Bränsle i tanken? En stark tro räcker inte!

Lossa slangen efter soppa pumpen och kolla om det sprutar. Håll en flaska där och vrid 

Flottören i tanken är definitivt ett alternativ på felkälla🫣

Vi tankade 60 l innan vi åkte (flottören visade 3/4 tank efter det) för att vara på den säkra sidan men om flottören visade fel på vad som skulle finnas kvar redan då så är det ju risk att det inte räckte (visade 1/2 när motorn stannade). Var motvind så drog nog mer än vanligt. 

 

ska ner till båten och kolla imorgon. Uppdaterar läget då.

 

tack för snabbt svar
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-26 vid 11:55 skrev plide:

Om jag pumpar på choken så låter det som den ska hosta igång men den för så fort jag släpper nyckeln.

Vad innebär att pumpa på choken? Finns det choke på den motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är väl kanske inte en choke. Pumpar på gasreglaget när det är frikopplat. Min terminologi haltar kanske lite. Gjorde så på en båt vi hade när jag var ung för att få igång den. 
 

Har nu säkerställt att det finns soppa i tanken👍

Bränslefiltret ser ok ut men tänker byta det bara för att.  

 

finns det en manuell pump att använda när man luftar systemet på aq170. Har en ”blower” monterad som ska lufta systemet men skulle vilja kontrollera det på ngt sätt.

vart sitter den i så fall?

 


 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev plide:

Nej, det är väl kanske inte en choke. Pumpar på gasreglaget när det är frikopplat. Min terminologi haltar kanske lite. Gjorde så på en båt vi hade när jag var ung för att få igång den. 
 

Har nu säkerställt att det finns soppa i tanken👍

Bränslefiltret ser ok ut men tänker byta det bara för att.  

 

finns det en manuell pump att använda när man luftar systemet på aq170. Har en ”blower” monterad som ska lufta systemet men skulle vilja kontrollera det på ngt sätt.

vart sitter den i så fall?

 


 


 

Ok, hittade denni manualen. Ska tillbaks till klubben strax och se efter om jag kan få till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan sitta en liten spak på bränslepumpen.

Blower?...du menar inte motorumsfläckten nu va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stelben:

Det kan sitta en liten spak på bränslepumpen.

Blower?...du menar inte motorumsfläckten nu va?

Nej, det är inte en motorrumsfläkt men jag förstår att du frågar. Gör allt för första gången nu så jag är lite lost om jag ska vara ärlig, därav vissa lite dumma frågor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev plide:

Nej, det är väl kanske inte en choke. Pumpar på gasreglaget när det är frikopplat. Min terminologi haltar kanske lite. Gjorde så på en båt vi hade när jag var ung för att få igång den. 
 

Har nu säkerställt att det finns soppa i tanken👍

Bränslefiltret ser ok ut men tänker byta det bara för att.  

 

finns det en manuell pump att använda när man luftar systemet på aq170. Har en ”blower” monterad som ska lufta systemet men skulle vilja kontrollera det på ngt sätt.

vart sitter den i så fall?

 


 


 

Ok, hittade denni manualen. Ska tillbaks till klubben strax och se efter om jag kan få till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle finns fram till pumpen.

filtret ser ok ut.

 

ska montera ner förarplatsen så jag kommmer åt motorn bättre för att titta på förgasarna.

 

Video på hur det låter när jag försöker starta.

Bild på stiften. Ser de ok ut?
Behöver de rengöras eller behöver de bytas?


 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev plide: var trasiig Ny beställd och ska monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...