Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DanielL

Lösning på fastrostade turbos?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Köpte en båt med dubbla AQAD41b där bägge turbos sitter fast efter två säsonger på land.

 

Motorerna är från 1991 och har bara gått ca 850 timmar, så lager mm lär ju inte vara allt för skadade, men som vanligt på modellen är det nog fullt med rost i turbohuset och bockhornet.

 

Den enkla lösningen är givetvis att köpa två utbytesturbos, men jag tänkte göra ett försök att få loss dom först.

 

Så här tänkte jag gå tillväga:

 

1;

Plugga igen oljekanalerna ordentligt.

2;

Avfetta aggregaten grundligt. Låta dom ligga i kraftigt avfettande vätska (typ thinner) i något eller några dygn. Lägger i ett rör anslutet till liten luftpump så det blir rörelse i vätskan.

3;

Skölja av aggregaten grundligt och försiktigt skapa loss lös rost på gjutjärnsdelarna.

4;

Lägga ner aggregaten i bad med citronsyra några dagar, även där med luftpump i badet.

5;

Försiktigt försöka få turbinerna att lossa, göra rent så mycket som möjligt. Eventuellt fortsätta badet i steg 4.

6;

Avslutningsvis bada aggregaten i maskindiskmedel eller bikarbonat för att neutralisera syran.

 

Vad tror ni?

Någon som har provat liknande varianter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev DanielL:

Hejsan!

 

Köpte en båt med dubbla AQAD41b där bägge turbos sitter fast efter två säsonger på land.

 

Motorerna är från 1991 och har bara gått ca 850 timmar, så lager mm lär ju inte vara allt för skadade, men som vanligt på modellen är det nog fullt med rost i turbohuset och bockhornet.

 

Den enkla lösningen är givetvis att köpa två utbytesturbos, men jag tänkte göra ett försök att få loss dom först.

 

Så här tänkte jag gå tillväga:

 

1;

Plugga igen oljekanalerna ordentligt.

2;

Avfetta aggregaten grundligt. Låta dom ligga i kraftigt avfettande vätska (typ thinner) i något eller några dygn. Lägger i ett rör anslutet till liten luftpump så det blir rörelse i vätskan.

3;

Skölja av aggregaten grundligt och försiktigt skapa loss lös rost på gjutjärnsdelarna.

4;

Lägga ner aggregaten i bad med citronsyra några dagar, även där med luftpump i badet.

5;

Försiktigt försöka få turbinerna att lossa, göra rent så mycket som möjligt. Eventuellt fortsätta badet i steg 4.

6;

Avslutningsvis bada aggregaten i maskindiskmedel eller bikarbonat för att neutralisera syran.

 

Vad tror ni?

Någon som har provat liknande varianter?

Går att prova det recept du föreskriver.  Men om vingarna är så hårt fastkorroderade så är risken stor att spelet mellan vingar och innerkant turbohus blivit för stort.  Och då är turbon slut, har du ett spel på 0.2 mm mellan ovan nämnda har turbon gjort sitt. Det är inte körtiden som skrotar turbon det är stilleståndet. Jag vet att någon firma renoverar turbos och då fräser in en rostfri svepplåt för att undvika dessa problem.  Men huset är fortfarande gjutjärn och efter tid kommer det ju att rosta under plåten vilket kan leda till att den ändrar form. Då får man andra problem som kan vara värre. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte om att använda kemikalier som fräter på lager, det är möjligt att det behövs.

Bada dem i diesel istället. Tycker det borde lösa sot och liknande, hjälper inte det så gå på med starkare saker.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag formulerade mig något slarvigt.

 

Jag tänkte separera turbohuset på avgassidan, inte doppa hela turbon.

Den sitter rätt servicevänligt och med en induktionsvärmare kan man nog övertyga bultarna att släppa utan att vrida av dom. På avgassidan finns inga gummipackningar att ta hänsyn till.

 

Nu vet jag givetvis inte hur status är på vingarna i skrivande stund, men de brukar vara mindre korrosionsbenägna än gjutjärnshuset.

 

Det finns turbotrycksmätare installerat, så jag antar att de kommer ge mig svar rätt omgående om det var en lyckad operation 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vete 17 om det ät värt allt det besväret, efter 850 timmar och två års stillastående låter det mer som om du skall lämna in dem för renovering eller för att få utybytesturbor istället.

Jag bytte min turbo i våras på en KAD43, den hade då gått ca 800 timmar och har sannolikt varit rätt trött de senaste två säsongerna. Min turbo kostade 8.900 kr med inbyte... (och då fick jag ändå en almanacka, en temugg och ett USB-minne som gåva...😁)

Jag känner till minst en bra och snabb turboverkstad, men det är på Hisingen... jag vet ju inte var du bor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du inte enkelt får snurr på dom efter tagit av avgaskrökarna (behöver kollas), så - Antigen delar du dom i bitar helt och renoverar själv - eller skickar du dom till Airtune eller liknande firma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

OM du inte enkelt får snurr på dom efter tagit av avgaskrökarna (behöver kollas), så - Antigen delar du dom i bitar helt och renoverar själv - eller skickar du dom till Airtune eller liknande firma.

Det är ju ungefär "urmakeriprecision" med små toleranser på dom här grejerna, inget man bara spänner upp i sitt skruvstycke och fixar till om man inte har kompostens och specialverktyg till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju ungefär "urmakeriprecision" med små toleranser på dom här grejerna, inget man bara spänner upp i sitt skruvstycke och fixar till om man inte har kompostens och specialverktyg till det.

Mja.

Där problemet troligen sitter är i huset på avgassidan, där krävs inte mycket till precision.

Att däremot pilla isär impellers osv, då är det värre. Då måste man balansera om axeln.

 

Jag ser det som ett experiment, går det så går det. Går det inte köper jag nya stress-snurror😄

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter axeln fast så hårt att du inte kan få runt den med fingrarna på kompressorsidan så du därför tror att kompressorhjulet har rostat fast snarare än att axeln sitter fast i lagringen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kryper till korset...

Rev turbosarna och insåg att lagerglappet var onödigt stort, så jag köpte två nya.

 

Tack för inputs

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...