Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Varför dubbla undervant?

Rekommendera Poster

Tydligen har vissa båtar av samma fabrikat och modell, dubbla undervant men andra enkla. 

Vad är nyttan, avsikten med dubbla undervant. 

 

Alltså de främre fäst i däck mm framför masten. 

 

Jo, jo... Jag förstår att det blir bättre stadga av masten, men vad mera? 

 

Ren säkerhet? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har mastheadrigg, raka spridare och endast undervant bakåt på masten skulle mitten på masten tendera att böja sig bakåt när det börjar bralla i i förseglet (Belastar förstaget) och storseglet börjar belasta masten i sidled.

Mastheadriggade båtar har (nästan) alltid dubbla undervant eftersom masten också skulle böja sig om du vill minska slacket i förstaget genom att sträcka akterstaget. Många har även ett babystag för att ytterligare begränsa möjligheten till bakåtböjning och undvika att masten börjar bumpa i grov sjö..  Rita upp det på ett papper och tänk hur masten skulle böjas vid olika belastning så ser du. Med dubbla undervant får du en fixerad punkt för maströret i höjd med spridarna.

En partialriggad båt med svepta spridare slipper problemet eftersom maströret under förtaget böjs framåt  när du sträcker häckstaget.. partiakrigg med raka spridare har backstag som justerar mastens form. Långa och mjuka master har ofta två backstag. Infästa vid övre och nedre spridare.

De bakåtsvepta undervanten på en partialrigg har framförallt funktionen att begränsa mastböjen framåt. Både förböj och den böj som uppstår vid belastning.

Om du kollar runt på ollika riggar kommer du att se att mastheadriggade båtar generellt har grövre maströr. Mastheadriggen har inte behovet av ett mjukt maströr eftersom möjligheten att trimma riggen är ytterst begränsad. Där ska masten vara rätt grundtrimmad men efter det... stadig och stabil och inte så rörlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar☺️

Väl värt att studera ordentligt. 

 

Har en bild på skutan, om jag kommer ihåg rätt en Trio med dubbla undervant. Och vad jag ser raka spridare. 

 

Nuvarande ägare har i hamnen sett flera sådana, fast med enkla undervant. 

Då är det väl så kanske att de har annan mast och / eller svepta spridare. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Nuvarande ägare har i hamnen sett flera sådana, fast med enkla undervant. 

Då är det väl så kanske att de har annan mast och / eller svepta spridare. 

Jag bild-googlade, och det verkar finnas en variant med enkla undervant och babystag (om vi pratar Trio 80). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Hybro:

Tack för ett utförligt svar☺️

Väl värt att studera ordentligt. 

 

Har en bild på skutan, om jag kommer ihåg rätt en Trio med dubbla undervant. Och vad jag ser raka spridare. 

 

Nuvarande ägare har i hamnen sett flera sådana, fast med enkla undervant. 

Då är det väl så kanske att de har annan mast och / eller svepta spridare. 

 

 

 

Trio 80 är mastheadriggad. Mastheadriggar har nästan alltid raka spridare. Det finns inget skäl att ha svepta spridare på en mh-rigg. Det är inte helt ovanligt att tillverkare ändrar på riggen mellan årsmodellerna och beroende på riggleverantör. Jag har en Omega 28 och där bytte man rigg från Skarven till Isomat. Skiljer litegrann mellan dem. Scampin finns med dubbla eller enkla spridare. Tidiga Accenter finns med 7/8-rigg och backstag.. Sen kan även båtägare ändra på riggen. Säg att man har en båt med enkla undervant och babystag men blir skogstokig på babystaget som kan vara rätt frustrerande trots att det fyller sin funktion. Så pratar man med en riggverkstad spm föreslår att man ska skippa babystaget, plasta in två kraftiga röstjärn och sätta dit två framåtriktade undervant i stället. Vips...har du en rigg som inte liknar grannbåtens.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sail-bastard, eller oäkting. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog få "familjebåter" där det experimenterats så mycket med olika riggar som på Comfort 30. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-25 vid 23:14 skrev Janken:

En partialriggad båt med svepta spridare slipper problemet eftersom maströret under förtaget böjs framåt  när du sträcker häckstaget.. partiakrigg med raka spridare har backstag som justerar mastens form.

Lite anekdotiskt: S30 är 7/8-riggad med svepta spridare, dubbla undervant och backstag. Möjligen var den ursprungligen ritad med raka spridare, men alla jag sett har svepta spridare nuförtiden i alla fall. Backstagen blir då ganska överflödiga och används egentligen inte alls i lätta till måttliga vindar; på vissa båtar är de helt borttagna. Man förlorar lite trimmöjligheter, bara. De aktre undervanten ska också vara löst ansatta för att man ska kunna krumma masten tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kblomster:

Lite anekdotiskt: S30 är 7/8-riggad med svepta spridare, dubbla undervant och backstag. Möjligen var den ursprungligen ritad med raka spridare, men alla jag sett har svepta spridare nuförtiden i alla fall. Backstagen blir då ganska överflödiga och används egentligen inte alls i lätta till måttliga vindar; på vissa båtar är de helt borttagna. Man förlorar lite trimmöjligheter, bara. De aktre undervanten ska också vara löst ansatta för att man ska kunna krumma masten tillräckligt.

Det ser ut som att Reimers ritade den med raka spridare men läser man klassreglerna så står det att den ska ha dubbla undervant och att backstag är.... valfritt??? Alltså... det betyder att det enligt klassregeln är lite olika! Konstigt! Men ritningen nedan, signerad Knut H Reimers är det raka spridare på.

Spoiler

 

 

_.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Janken:

Det ser ut som att Reimers ritade den med raka spridare men läser man klassreglerna så står det att den ska ha dubbla undervant och att backstag är.... valfritt??? Alltså... det betyder att det enligt klassregeln är lite olika! Konstigt! Men ritningen nedan, signerad Knut H Reimers är det raka spridare på.

  Visa dolt innehåll

 

 

_.jpeg

Intressant, just den ritningen hade jag inte sett tidigare. Noterar fiolstag, det har jag aldrig hört talas om på S30 och aldrig sett i verkligheten heller. Förbundets riggritning (daterad 5/2 1972) saknar fiolstaget men verkar fortfarande ha raka spridare (den ritningen har också alla riggmått utsatta, så jag tror det är en senare/mer "färdig" version). I den ritningen är också backstagen mycket riktigt markerade som "extras", så det verkar ha varit lite udda redan från början.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...