Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Burlefot

Problem med färskvattenpump

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är en ganska nybliven ägare till en Nimbus 31 Nova S. Häromdagen råkade jag få ”strömavbrott” och underhållsbatterierna gick tomma (behöver sannolikt bytas). Det verkar som en konsekvens av avbrottet har blivit att färskvattenpumpen inte fungerar trots att strömmen är på igen. Pumpen är en Whale Universal (UF0815), se bild. Har kollat att det finns vatten i tanken och att automatsäkringen inte löst ut. Är det någon som vet vad problemet kan bero på och hur man kan få igång pumpen. Jättetacksam för hjälp!

 

 

57A00B78-76F1-4183-BD9A-F4CD24F88223.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja… har du mätt att det finns spänning fram till pumpen?

På många båtar, däribland Nimbus, brukar det finnas en strömbrytare på panelen till pentrypumpen, den har du förstås ställt i läge på/on!?

Sedan är det pumpens tryckvakt, den skall ju bryta strömmen till pumpen när vattentrycket kommer upp i rätt nivå. Om den går sönder tror jag det är vanligaste att pumpen inte stängs av, men det kan ju lika gärna vara så att någon spänning aldrig kommer fram?

Whale är ju ett kvalitetsmärke, och dom brukar ju tillhandahålla reservdelar till sina pumpar, däribland tryckvakten.

 

Sedan kan man ju fråga sig om det hände någonting särskilt då du skulle återställa efter strömavbrottet? Om du kanske krupit runt i båten och ofrivilligt kopplat bort någon kabel till pumpen eller något annat?

 

Men mitt råd är att i första hand kontrollera att du har spänning fram till pumpen, antingen med en voltmeter/multmeter eller en testlampa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och bra svar. På instrumentpanelen finns faktiskt inte någon brytare för färskvattenpumpen, vilket jag saknat (se bild). Ska mäta spänningen direkt imorgon bitti. 
 

36EC1F51-1029-4E7B-A3C2-9B5B90ED20FC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat om strömmen går fram till pumpen och det gör den. Efter strömavbrottet har pumpen helt enkelt lagt av. Nästa steg skulle kanske vara att kontrollera om tryckvakten fungerar. Är det någon som vet hur jag gör det?

Även tacksam för tips på hur jag snabbast kan få tag på en ny färskvattenpump (på Västkusten) och vilken jag bör köpa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att koppla bort vattenanslutningarna till pumpen för att se att det inte är något som strular där som t.ex en igensatt slang. Om pumpen ändå inte går, hade jag öppnat den och rengjort den. Det finns även en microswitch som man kan testa mäta upp när man ändå öppnat pumpen eller att kortsluta/koppla förbi den för att se om den är orsaken. Den finns att köpa som reservdel.

 

Det finns en sprängskiss på Whales hemsida som ger dig lite hjälp:

 

image.png.15bbccd45c80c49866f333e6dcfea6d2.png

 

Om det är väldigt bråttom så kan du såklart inhandla en ny pump. Finns i dom flesta båttillbehörsaffärerna och på Biltema. Den info du kan ta med dit för att hitta en liknande är:

 

8 liter/minut (2.2 US gals), 3 bars tryck (45 psi), 12 V. Även dimension på slanganslutning kan vara bra att veta.

 

Har ingen åsikt om vilket märke som är bäst. Inte heller om du ska satsa på en kraftfullare pump eller inte, men är du nöjd med trycket och mängden vatten idag så kör på en liknande tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Burlefot:

Nu har jag kollat om strömmen går fram till pumpen och det gör den. Efter strömavbrottet har pumpen helt enkelt lagt av. Nästa steg skulle kanske vara att kontrollera om tryckvakten fungerar. Är det någon som vet hur jag gör det?

Även tacksam för tips på hur jag snabbast kan få tag på en ny färskvattenpump (på Västkusten) och vilken jag bör köpa!

Som sagts, nya pumpar finns i vilken båttillbehörsbutik som helst, om du vill h en med kvalitet är just Whale och Johnson väldigt bra, och litet dyrare då förstås. 

 

Nej, ström passerar inte i kablarna och genom pumpens elmotor det gör det först först när denna går, inte annars, däremot har du spänning fram.

För att testa tryckvakten kopplar du multimetern som är inställd på pip-funktionen, mellan tryckvaktens båda anslutningar, elektriskt sett består den av en mikrobrytare som påverkas av ett membran och bromsas av en fjäder. Man brukar lätt kunna ta ut denna mikrobrytare, och instrumentet skall pipa när brytaren är opåverkad, och skall tystna när du trycker på den... eller om det är tvärtom, lätt att göra en tankevurpa så här framför skärmen... men det spelar ingen roll, hur det är, bara den ger kontakt och bryter....

 

Men som @ABC skriver kan det ju vara ett mekaniskt fel, skräp i pumpkammrarna som hindrar pumpen att rotera men då blir motorn varm, och då går det fram ström, men kanske litet för mycket ström så att säkringen löser ut. Egentligen skall man ha en finmaskig sil mellan tanken och pumpens sugsida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har jag köpt en ny Whale-pump. Glad i hågen installerade jag. Pumpen gick igång fint men jag fick inte fram vatten i systemet. Lite vatten kom fram men blandat med massa luft. Det verkar som om det inte kom fram något vatten från vattentanken alls men väl en del från varmvattenberedaren. Varmt vatten kom nämligen stötvis fram ut tex pentrykranen. Jag kunde vidare se att knappt något vatten kom in i filtret på pumpen (som ju är genomskinligt). 
Vad gör jag för fel? Börjar kännas riktigt hopplöst det här. 
 

Blev till och med osäker på om jag kopplade rätt pol till pumpen men det måste väl rimligen vara rött till rött och svart till gult? Se bilden.

 

Än en gång är jag jättetacksam för alla inspel jag kan få! 

4C675E87-A8E1-4A0D-B265-15025471171D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rött är plus och gult ofta minus på nyare båtprylar, så att sätta gul till svart bör vara ok.

 

Du har inte någon otäthet på sugsidan, dvs mellan pump och vattentank ?  Är pentrykranen öppen på både varmt och kallt och får stå så länge ?  Om du har VVB så tänk på att det kan ta ett bra tag innan pumpen fyllt upp den med kallvatten igen. Under tiden kommer det spotta och fräsa ur kranen. Först därefter kan du börja få flöde på både varmt och kallt.

 

Men första kollen är ju att se till att sugsidan är tät. Sitter O-ringen rätt i filterlocket ?

 

(Vi fick förresten avbryta vår förra båtsemestertur i förtid förra veckan eftersom just vattnet började strula. Mer och mer luft kom in i systemet och till slut stannade aldrig pumpen (fick inte upp trycket). Hittade en av varvet gjord klantig felmontering (vill jag kalla det) som dessutom missats med gängtätning. Men det var ytterligare fel, allt på pumpens sugsida och allt relaterat till någon "konstruktör" som måste haft otur när han tänkte. Nu är det uppstädat och sugsidan har bara en slang och filter innan den går in i pumpen. Och allt funkar. Den nyfikne kan läsa mer på min hemsida, under Skilsö 35 och Projekt 2022)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att vattenpumpen helst bör ha vatten ”i sig” för att kunna suga bra. Luft är svårt att få ”sprutt” på.

Brukar efter vinterförvaringen se till så att jag fyller tanken så mycket så att det kommer vatten ur sugslangen i tanken som jag därefter ansluter till pumpen. Kan vara lite jobbigt om det visar sig att någon anslutning läcker och man måste tömma tanken innan man kan kolla packningen etc.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS, du är SÄKER på att det är vatten i tanken ?

Mätare o.s.v. kan ju ibland fastna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag ordning på färskvattensystemet. Tänk vad underligt att man kan känna sådan tillfredställelse av att se vatten rinna ur en kran. Dagens lärdom är att det är inte kan underskattas hur viktigt det är att man sätter kopplingarna rätt på sugsidan av pumpen. Tack för alla hjälpande inspel. Vi hörs snart igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...