Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Vem bör göra vad vid skapad kollisionskurs

Rekommendera Poster

Det händer ibland att någon väljer att lägga sig på kollisionskurs.

Vad gäller då?

Finns det någon regel som beskriver detta?

 

Ett exempel.

Vi går för motor på samma kurs rakt söderut sedan cirka 20 minuter och i samma fart (5,5 knop).

En halvstor turbåt (vaxholmsbåt) går ur hamn och väljer en kurs exakt rakt mot oss, rakt norrut.

Nu går vi alltså på kontrakurs och efter cirka 10 minuter möts vi babord mot babord med fem meter mellan båtarna.

 

Kaptenen på vaxholmsbåten höll den kurs han valt 10 minuter tidigare sprang ut på bryggvingen, vitar med armarna och skrek något ohörbart.

Jag höll min kurs som jag haft sedan 30 minuter och gjorde tummen ner.

 

Vi befinner oss på en nästan vindstilla fjärd utan grund och utan andra båtar inom någon distansminut så båda kunde ha valt en valfri kurs i alla lägen.

 

Vem borde gjort vad enligt sjövägsreglerna och

vem borde gjort vad enligt vad ni tycker?

 

Tilläggas bör att detta är första gången de senaste 10 - 15 åren som en vaxholmsbåt valt att använda "regeln" att brödseglare har någon sotrs företräde.

Sedan brukar man ju försöka underlätta för varandra, men i den här situationen blev det så uppenbart att vaxholmsbåtens kapten valde en kollisionskurs vilket tyvärr irriterade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min mening är det bådas skyldighet att undvika kollision och båda ska då i detta fall gira åt styrbord för att undvika kollision. Tycker inte alls att skärgådsbåten ska ha rätt till väg i detta fall när är så pass gott om plats och inga grund att ta hänsyn till .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det inte helt ovanligt att dom krigar på i sin kurs med noll hänsyn till omgivningen. Man vill äga farleden. Dom är redan impopulära pga. allt svall som förstör för de flesta så lite ödmjukhet och samarbetsvilja vore klädsamt ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar ni ju ändå passerat varandra med viss marginal. Liten, men ändå. Båda borde ha gjort en liten justering åt styrbord, en grad eller två, när ni var nån minut från mötespunkten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Båda borde ha gjort en liten justering åt styrbord, en grad eller två, när ni var nån minut från mötespunkten.

Nja. Båda borde ha gjort en tydligare kursjustering, och gärna tidigare, se utdrag ur sjövägsreglerna. Tycker nog båda båtförarna betedde sig på sådant vis att OM de hade kolliderat hade nog båda blivit dömda som vållande till olyckan. Att som professionell kapten luta sig ut och skrika åt folk är däremot jävligt illa. 

4D4119AD-FCFF-454C-B33F-140EAE22D0F5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din irritation. Men om man ser det från vaxholmsbåtens sida så kan han inte veta hur länge du haft din kurs och om den hela tiden varit konstant. Men att sedan båda båtarna siktar på varandra och hoppas att den andra ska väja är udda, båda borde agera som ju sagts ovan.

Men det ursäktar inte hans beteende, han kunde faktiskt själv ha undvikit situationen men avstod uppenbarligen från det, så varför klaga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenen på den större båten visade i vart fall tydligt vad hans åsikt var. Och vad han står för:

 

Typ akta er, här kommer jag! 

 

Tycker nog det är läge att kontakta rederiet, om inte annat för att tala om hur sjöfarten bedrivs. 

Samt fråga hur de förhåller sig till detta. 

 

Skadar inte att även nämna att händelsen offentliggjorts. 

De är säkerligen tacksamma för reklam. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

" Men om man ser det från vaxholmsbåtens sida så kan han inte veta hur länge du haft din kurs och om den hela tiden varit konstant." 

 

Det kan man heller inte veta om den mindre båten dyker upp från horisonten. Kanske gått på samma kurs halva dagen.

Och eftersom vaxholmsbåten förmodligen navigerade ut från land, så gäller det väl i än större grad för kaptenen att bilda sig en klar uppfattning hur övrigt flytetyg rör sig ute i farleden och över öppet vatten innan ev möte sker. Inte bara bränna på efter en tajt tidtabell. 

 

Vad hade hänt i ruskväder om

t ex en kanotist, eka, mindre motorbåt

e t c varit ute på tur? 

 

Bryr sig vaxholmsbåtarnas skeppare överhuvudtaget om båtar som går för segel, är ju nästa fråga? 

 

I det aktuella fallet verkar det, så som det beskrivs, att skepparen gjort en klar bedömning att den mindre båten och dess besättning klarar sig om båda håller kursen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I marinen fick vi lära oss att hålla undan för kommersiell trafik - de har en tidtabell att hålla.

I Öresund uppkommer aldrig denna fråga - det är ren självbevarelsedrift att hålla undan för färjor och fartyg. Det är dessutom så att man känner sig tvingad att göra detta tidigt och tydligt.

I Köpenhamn finns samma små passagerarfärjor - de är helt hemska och håller nog inte undan förrän strax innan människo-fara. De kör konstant fortare än vad man får enligt sjökort och de drar svall som gör att båtar under 50 fot inte kan lägga till inom 2 km...

Det är bara att gilla läget eller köra sin båt någon annanstans.

img_9567_0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som vill öva på väjningsregler, taktik och parera svall kan frekventera sträckan Gåshaga-Kastellholmen i Stockholm.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gäller ju att bägge väjer åt rätt håll, Googla på hur det gick för Andrea Doria när hon mötte Svenska Amerikalinjens M/S Stockholm utanför New York 1956.

Andrea Doria var betydligt större men det hjälpte henne inte.

"Andrea Doria katastrofen"

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Den som vill öva på väjningsregler, taktik och parera svall kan frekventera sträckan Gåshaga-Kastellholmen i Stockholm.

Saltholmen- Styrsö Bratten- Donsö och omvänt är väl den västliga motsvarigheten kan jag tro.

På nämnda sträcka är även ambulansbåten ett exempel, även om den inte påkallar fri väg med blåljus, är den rätt tråkig att möta, och än värre att bli omkörd av. Störst och snabbast går först!

Det finns tre flerskrovsbåtar som är bedrövliga ur svallhänsende här, nämnda ambulansbåten "Recuer" samt Styrsöbolagets snabbfärjor "Valö" och "Rivö". 

Oavsett vem som har rätt eller fel, oavsett vad sjövägsreglerna säger, håller man sig undan av ren självbevarelsedrift, och den som inte gör det saknar sunt förnuft, och bör kanske ta sig en rejäl funderare på om det ändå inte skall bli en husbil istället. 😘

Av någon outgrundlig anledning är det väldigt ont om kanoter, kajaker och andra mindre båtar längs det rutter dessa färjor tar, ambulansbåten brukar nyttja samma officiella och inofficiella farleder i närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Saltholmen- Styrsö Bratten- Donsö och omvänt är väl den västliga motsvarigheten kan jag tro.

På nämnda sträcka är även ambulansbåten ett exempel, även om den inte påkallar fri väg med blåljus, är den rätt tråkig att möta, och än värre att bli omkörd av. Störst och snabbast går först!

Det finns tre flerskrovsbåtar som är bedrövliga ur svallhänsende här, nämnda ambulansbåten "Recuer" samt Styrsöbolagets snabbfärjor "Valö" och "Rivö". 

Oavsett vem som har rätt eller fel, oavsett vad sjövägsreglerna säger, håller man sig undan av ren självbevarelsedrift, och den som inte gör det saknar sunt förnuft, och bör kanske ta sig en rejäl funderare på om det ändå inte skall bli en husbil istället. 😘

Av någon outgrundlig anledning är det väldigt ont om kanoter, kajaker och andra mindre båtar längs det rutter dessa färjor tar, ambulansbåten brukar nyttja samma officiella och inofficiella farleder i närområdet.

Yes, jag tror många av Styrsöbolagets fartyg är väldigt lika de som går i Sthlms skärgård från Waxholmsbolaget. Sedan har vi Cinderellabåtarna 1&2 som drar upp en sjuhelsikes sjö med sin maxfart uppåt 25-30 knop. Men den är ganska mjuk så den går att ta rätt bra om man inte är alltför nära. Som en Tsunami till havs. Värre med den branta sorten. Får mig att tänka på gamla Byfjorden som gick från Uddevalla. Den var inte rolig att möta om man hade ont om marginaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Yes, jag tror många av Styrsöbolagets fartyg är väldigt lika de som går i Sthlms skärgård från Waxholmsbolaget. Sedan har vi Cinderellabåtarna 1&2 som drar upp en sjuhelsikes sjö med sin maxfart uppåt 25-30 knop. Men den är ganska mjuk så den går att ta rätt bra om man inte är alltför nära. Som en Tsunami till havs. Värre med den branta sorten. Får mig att tänka på gamla Byfjorden som gick från Uddevalla. Den var inte rolig att möta om man hade ont om marginaler.

Av kostnadskäl har ju Västtragik, förlåt, Västtrafik, sett till ett de anslutna operatörerna, däribland GS och Styrsöbolaget, har tajtat upp sina tidtabeller, Styrsöbolaget skall ju tidtabellsmässigt matcha bussar och spårvagnar på Saltholmen, därför kör alla som dom gör… snabbt och kanske även slarvigt.

 

Så har vi ju då ”M/S Byfånen”, från Uddevalla, det var någon på någon brygga någonstans (typ en arbetskamrats kusins farfar) som berättade att en seglartidning utsett den båten till Bohusläns mest impopulära, om det är sant vet jag inte, men jag blir ju inte förvånad om det är så. Det är väldigt lätt att tro att den båten har ett schakblad fastsvetsat i fören under vattenlinjen.

 

Men däremot, måste jag säga, det som denna tråden handlar om… så tycker jag att M/S Byfjordens skeppare är väldigt hänsynsfulla då man möter dem i Strömmarna innanför Skaftölandet, liksom i fjordarna norr om Orust. Till och med i Sundsandvik har denna båt tvingats sakta ned ordentligt, nu är det ju fem knop där, men Byfjorden är kör långsammare, enligt initierat källa som bor där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mött och passerats av passagerarbåtarna som går i den trånga och grundomgärdade innanför Härmanö, utanför Orust. Båtar som går på tidtabell. Plöjer fram med enormt svall där man knappt kan ändra kurs för att ta svallet med en bättre vinkel. Färjorna till och från Käringön borde gå från söder om i stället, kanske från Hälleviksstrand. Så kan man ha en rak färjelinje över till Gullholmen från Tuvesvik i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Jag har mött och passerats av passagerarbåtarna som går i den trånga och grundomgärdade innanför Härmanö, utanför Orust. Båtar som går på tidtabell. Plöjer fram med enormt svall där man knappt kan ändra kurs för att ta svallet med en bättre vinkel. Färjorna till och från Käringön borde gå från söder om i stället, kanske från Hälleviksstrand. Så kan man ha en rak färjelinje över till Gullholmen från Tuvesvik i stället.

Just dom båtarna har jag ännu inte haft det tvivelaktiga nöjet att möta. 
Jag förstår inte varför båten till Käringön inte längre går från Hälleviksstrand? Förlorade dess redare B Tobin upphandlingen med Västtrafik? Ja jag vet inte, men finner det rätt konstigt att man liksom måste gå över ån efter vatten…? Eller varför i herrans namn skall man ut till Käringön att göra? där bor det ju bara stockholmare nuförtiden…😉  iallafall sommartid.

 

Kostertrafikens kattor däremot, hopplöst svall, men det blir bara en våg, en stor en. Men det finns gott om plats i Kosterfjorden, (både på bredden, längden och på djupet) och när det börjar bli trångt i Strömstads skärgård kör dom inte lika snabbt. Dom har ju dessutom blivit elektriska, dessa passagerarbåtar till STRÖMstad… ”Ampere City”. Men dessa skall ju matcha bussarna mot Uddevalla och Göteborg, för det där med att köra tåg på Bohusbanan är ju direkt ålderdomligt, många tågavgångar utgörs av en buss, och då en -landsvägs, inte ens en rälsdito. Men det är en annan sak att irritera sig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som sagt att nyttotrafiken i Stockholms skärgård är bra på att följa sjövägsreglerna oavsett vilken storlek fartygen som möts har, så för mig var detta ett udda undantag.

 

Jag håller absolut med om att vi båda i god tid borde gjort en tydlig kursjustering, men situationen blev så udda när den mötande så uppenbart siktade på oss (den enda båten som fanns).

Ett par graders annan kurs i utgångsläget så hade inget påverkats förutom att vi inte hamnat på kollisionskurs. 

 

Bra kommentar att varför klaga när man själv valt en kollisionskurs, särskilt som vi var den enda båten att ta hänsyn till på en stor fjärd.

 

Att skylla på tajta tidtabeller kan man ju göra, men...

  1. Det blir i princip ingen tidsförlust att lägga kursen ett par grader "fel" för att senare justera till rätt kurs.
  2. I en ev. sjöförklaring är det nog ett dåligt argument att avsäga sig ansvar pga. en tajt tidtabell.

Bör inte Regel 8 kunna tolkas som att man inte ska/får välja en kollisionskurs?

Så snart man gjort det (dåliga) kursvalet ska man ju tydligt och i god tid justera kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , jag förstår inte riktigt kommentarerna här, jag tycker att det är solklart. Mackey, jag tycker att du gör klart fel här och i denna situation, med så god framförhållning. kanske är lite uppblåst. Ge färjan företräde. Gira två grader istället för att insistera på att ni ska gira en grad vardera… 

 

De kör inte för skojs skull och fyller en extremt viktig funktion för oss som bor eller verkar i skärgården. Och de siktar väl inte på dig, som du skriver, utan håller bästa kurs för nästa brygga. Vad har det med saken att göra att du hållit en viss kurs tidigare? Ingenting tycker jag. 
 

Givetvis ska waxholmsbåtarna visa hänsyn,  och det tycker jag att de gör. Men vad tror du om det prejudikat du skulle skapa, om du i detta fallet anser det rätt att de ska väja för dig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev farn:

Hej , jag förstår inte riktigt kommentarerna här, jag tycker att det är solklart. Mackey, jag tycker att du gör klart fel här och i denna situation, med så god framförhållning. kanske är lite uppblåst. Ge färjan företräde. Gira två grader istället för att insistera på att ni ska gira en grad vardera… 

 

De kör inte för skojs skull och fyller en extremt viktig funktion för oss som bor eller verkar i skärgården. Och de siktar väl inte på dig, som du skriver, utan håller bästa kurs för nästa brygga. Vad har det med saken att göra att du hållit en viss kurs tidigare? Ingenting tycker jag. 
 

Givetvis ska waxholmsbåtarna visa hänsyn,  och det tycker jag att de gör. Men vad tror du om det prejudikat du skulle skapa, om du i detta fallet anser det rätt att de ska väja för dig? 

Det låter som om du hävdar brödseglarregeln, som ju inte finns, och vore katastrofal om den fanns.

Här har ju skepparen på färjan aktivt valt en kollisionskurs. Färjan är den som i första hand ska ändra kurs (den har ju valt fel kurs till att börja med), men smidigast är förstås att båda gör det, om det är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska båda väja åt styrbord. Om ni är två maskindrivna fartyg.

 

Motorbåtar på kollissionskurs

Båda ska ändra kurs åt styrbord

Högerregeln (styrbordsregeln) gäller vid risk för kollision vid skärande kurser

Upphinnande båt väjer alltid för upphunnen båt

Motorbåtar ska hålla undan för

Ej manöverfärdigt flytetyg

Segelbåtar, roddbåtar, kajaker och båtar sysselsatta med fiske

Det är etikett men inte lag på att väja för yrkessjöfarten (brödseglare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev raol:

Här har ju skepparen på färjan aktivt valt en kollisionskurs. 

Det hade varit enkelt att välja vilken annan kurs som helst efter att ha lämnat bryggan.

 

2022-07-25 vid 11:36 skrev Hybro:

I det aktuella fallet verkar det, så som det beskrivs, att skepparen gjort en klar bedömning att den mindre båten och dess besättning klarar sig om båda håller kursen.

Vi klarade oss bra, det var ju fem meter mellan båtarna.

 

2022-07-25 vid 10:51 skrev ABC:

Men det ursäktar inte hans beteende, han kunde faktiskt själv ha undvikit situationen men avstod uppenbarligen från det, så varför klaga?

Absolut den bästa synpunkten.

Varför springa ut på bryggvingen, öppna ett "fönster" och sätta igång att skrika och gestikulera när man själv valt kolliskionkurs och dessutom haft 10 minuter på sig att korrigera misstaget/kursen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Micore550:

Självklart ska båda väja åt styrbord. Om ni är två maskindrivna fartyg.

 

Motorbåtar på kollissionskurs

Båda ska ändra kurs åt styrbord

Högerregeln (styrbordsregeln) gäller vid risk för kollision vid skärande kurser

Upphinnande båt väjer alltid för upphunnen båt

Motorbåtar ska hålla undan för

Ej manöverfärdigt flytetyg

Segelbåtar, roddbåtar, kajaker och båtar sysselsatta med fiske

Det är etikett men inte lag på att väja för yrkessjöfarten (brödseglare)

Absolut borde båda väjt tydligt åt styrbord i god tid.

 

Det verkar inte finnas någon regel som förbjuder en skeppare att välja kollisionskurs och därmed tvinga fram en väjning. Möjligen kan regel Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision – användas.
a. Varje åtgärd för att undvika kollision skall vidtagas i enlighet med reglerna

i detta kapitel och skall, då förhållandena så medger, utföras bestämt, i god
tid och med noggrant iakttagande av gott sjömanskap.

 

Det är ju högst sannolikt att vi som enda båt syntes tydligt från bryggan både visuellt och på ev. radar. Därmed borde vaxholmsbåten gjort en kursjustering direkt när skepparen uppmärksammade att han valt en kollisionskurs.

 

Nu kom jag ihåg att jag avlyssnat en liknande händelse på Atlanten under ett nattpass.

Då var det två jämnbördiga fartyg där det ena fartyget justerade sin kurs till kollisionskurs med det andra.

Det var inga snälla ord som strömmade ut ur VHF:ens högtalare, men jag minns inte hur det slutade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...