Hansonnet 0 Posted July 24, 2022 Hej, Har en fundering.. Efter motorbyte som vi gjort efter konstens alla regler har jag vibrationer i båten på tomgång (800 varv) och på 1600-1900 varv. 1000-1500 varv går den väldigt fin, och över 2000 varv går det okey, något vibrerar det. Motorn är injusterad med hjälp av tolk och detta gjordes noggrant. Vad kan det vara som orsakar viberationerna, motaget ? eller något annat ? Tacksam för svar Share this post Link to post Share on other sites
bemek 61 Posted July 24, 2022 en 4cyl går inte lika vibrationsfritt som --6 cyl akterspegeln är den enligt installationsmanualen,tillräckligt tjock . stå på drevet gunga/tryck motorn ska inte rubbas i framkant. rätt främre motorfästen? tolken har motorn vridits till olika lägen ,för att kolla att motorkopplingen centrerar B Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,608 Posted July 25, 2022 Är det båten du frågade om för ett par år sedan om motorbyte på ? Snokade lite i dina äldre inlägg för att få någon form av bakgrundsinfo. Har du bytt de båda på 180hk totalt och byggt om till singelmontage, eller har du 2x Yanmar 4LHA-STE (gissar jag), dvs totalt nu hela 480hk ? Vilka motortassar har du använt ? Det är en hel vetenskap och jag rekommenderar starkt att använda Yanmars originaltassar. De är uträknade efter motorns resonanser, och vibrationerna på tomgång tycker jag tyder på att tassarna är för hårda/har för hög lägstafrekvens. Gjorde det misstaget vid byte till en annan motor, och valde lite hårdare och lägre standardtassar från Sleipner istället för Yanmars modellanpassade då dessa var - som jag tyckte - rent groteskt stora. Men det vibrerade helt galet på tomgång, och året efter åkte motorn ur igen, motorbädden byggdes om och avsedda märkestassar monterades. Sedan var det lugnt. Viktigt är också att motorbädden är stum och avväxlad till rätt delar av skrovet. Om du har byggt om till singelmontage (framgår inte) så sitter ju motorn på annat ställe nu t ex. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hansonnet 0 Posted July 25, 2022 10 timmar sedan skrev IngemarE: Är det båten du frågade om för ett par år sedan om motorbyte på ? Snokade lite i dina äldre inlägg för att få någon form av bakgrundsinfo. Har du bytt de båda på 180hk totalt och byggt om till singelmontage, eller har du 2x Yanmar 4LHA-STE (gissar jag), dvs totalt nu hela 480hk ? Vilka motortassar har du använt ? Det är en hel vetenskap och jag rekommenderar starkt att använda Yanmars originaltassar. De är uträknade efter motorns resonanser, och vibrationerna på tomgång tycker jag tyder på att tassarna är för hårda/har för hög lägstafrekvens. Gjorde det misstaget vid byte till en annan motor, och valde lite hårdare och lägre standardtassar från Sleipner istället för Yanmars modellanpassade då dessa var - som jag tyckte - rent groteskt stora. Men det vibrerade helt galet på tomgång, och året efter åkte motorn ur igen, motorbädden byggdes om och avsedda märkestassar monterades. Sedan var det lugnt. Viktigt är också att motorbädden är stum och avväxlad till rätt delar av skrovet. Om du har byggt om till singelmontage (framgår inte) så sitter ju motorn på annat ställe nu t ex. Ja, detta är samma båt jag skrev om för 2 år sedan. De 2 gamla motorerna är nu utbytt till en st 4LHA-STE, 240 HK. Vi har monterat ur motor och drev ur annan båt där drev och motor funkade bra, en plastbåt. Denna jag har är en stålbåt 8,5 Ton. Vi använde original motortassar som motorn stod på tidigare. De 2 främre nya motorfästerna är svetsade direkt i skrovets durk. Har fått följande tips nu : - axeln kan vara krokig -gavitationsplattan linjerar inte med skrovets lägsta punkt -att motor och axel ej linjerar -Och nu ditt tips, att motortassarna , gummit kan vara gammalt och hårt. Ja, vart ska man nu börja i för ende..? vart svårt det här. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,608 Posted July 26, 2022 9 timmar sedan skrev Hansonnet: De 2 gamla motorerna är nu utbytt till en st 4LHA-STE, 240 HK 9 timmar sedan skrev Hansonnet: De 2 främre nya motorfästerna är svetsade direkt i skrovets durk. En teori är att båten har en del egenresonanser, och med den nya motorplaceringen (i mitten) blir detta helt annorlunda. Share this post Link to post Share on other sites