Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ekesa

En skitfråga

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjo!

Jag har en fråga gällande hur vår septitank fungerar. Jag skulle tömma tanken efter ett tags användande men sugen sög bara var jag kunde se genomskinlig vätska (vatten) så jag började fundera på om allt verkligen är rätt på båten. 
Ventilen till bottentömningen (som jag vet att man inte ska/får använda) verkat kärva och handtaget glappar så jag vet inte status på den om den är öppen eller stängd. 
 

Nu till frågan, OM ventilen är öppen, då töms tanken när vi kör? Läcker det även ut från tanken när vi ligger still eller behövs det att båten åker?

Redigerad av Ekesa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter septiktanken högre än toastolen. 

 

Har du septikpump? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
Är inte kvar på båten nu men tror att tanken sitter lägre än toan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså, nu menade jag om tanken sitter uppe under taket inuti båten?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har självfall från tanken ner i havet, dvs om ventilen är öppen så rinner allt ut utan att stanna i tanken. Normalt har man en trevägskoppling strax ovanför ventilen där däckstömningsslangen sitter är ansluten. Sitter trevägskopplingen under vattenlinjen så blir det nog som du säger, öppen ventil = du pumpar upp havsvatten när du kör landtömning.

 

Så du ska nog ta dig en titt på ventilen och se om du kan laga den eller om du måste byta den, men man får se upp så att inte genomföringen släpper eller går sönder när du börjar skruva. Det är ju lite obra om det sker när båten ligger i vattnet... Lyfter du båten så är det inte rocket science att byta ventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken sitter längst bak vid motorn på barbord sida. Från toan går en slang till övre delen av tanken, på övre delen sitter även ett avluftningsrör. I nedre kanten av tanken i höjd med botten på tanken går en slang till en ventil som går vidare ut genom skrovet. 
 

Det konstiga är att jag tidigare har tömt tanken via däckstömningen, kan inte minnas att jag har rört på ventilen till bottentömningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll i karamellfärg och spola på toaletten så ser du om det läcker ut i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bada känn med tråd eller liknande om kranen för tömning är stängd.

jag vill inte utesluta att tanken kan tömmas av farten (hastigheten) om kranen står öppen. vredet kan slira mot kulan ,         meka när det är torrsatt kan bli spännande som nämnts.. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Ekesa:

Tanken sitter längst bak vid motorn på barbord sida. Från toan går en slang till övre delen av tanken, på övre delen sitter även ett avluftningsrör. I nedre kanten av tanken i höjd med botten på tanken går en slang till en ventil som går vidare ut genom skrovet. 
 

Det konstiga är att jag tidigare har tömt tanken via däckstömningen, kan inte minnas att jag har rört på ventilen till bottentömningen. 

Det är den bordsgenomföringen du skall kolla. Det brukar vara en kulventil, och det vanligaste är att när handtaget står tvärs mot genomföringen så är den stängd. Om handtaget då står längs med genomföringen är den öppen.

 

Jag har nästan en likande konstruktion, jag stänger inte den bottenventilen, men på grund av att jag har nödtömningspump med backventiler mellan tanken och bordsgenomföringen så suger jag inte upp Skageracks eller Kattegatts vatten för vidare färd till något kommunalt avloppsreningsverk.

 

Men man ser ju när man suger, att det är inte så mycket som är färgat av urin eller fekalier, det mesta kan jag tycka, är ofärgat spolvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...