Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
johank91

Suzuki df80 går inte på tomgång

Rekommendera Poster

Hej hej ! Har en Suzuki df80 som inte går på tomgång utan dör när jag lägger ner handgasen. Har testat att byta stift och bränslefilter. Den går hur fint som helst på handgasen men när den ska ner på tomgång sjunker den under 800 varv ner till ca 500 sen stänger den av. Någon som har någon tanke på vad som kan vara fel ? Har fått till mig att det kan vara ventilhuset som sköter tomgång . Är det något som går att motionera  eller smörja upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johank91:

Hej hej ! Har en Suzuki df80 som inte går på tomgång utan dör när jag lägger ner handgasen. Har testat att byta stift och bränslefilter. Den går hur fint som helst på handgasen men när den ska ner på tomgång sjunker den under 800 varv ner till ca 500 sen stänger den av. Någon som har någon tanke på vad som kan vara fel ? Har fått till mig att det kan vara ventilhuset som sköter tomgång . Är det något som går att motionera  eller smörja upp?

Tomgången sköts av IAC ventilen, ej att förväxla med ventilhuset. Det första du bör göra är att kolla att denna inte är igensatt och att den öppnar vid tillslagen tändning. Om detta fungerar som det ska så finns det även en bypass skruv som reglerar tomgången och ska kalibreras varje 200h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...