Niklas-ES 12 Posted July 24, 2022 Hej, har gängpaj på dieselfiltret för luftskruven. Ej skruven, men huset. Misstänker det borde vara vanligt med tiden. VP TAMD31. Hur har ni löst det? Gänga större gänggång och ny skruv är det lättaste kanske? går de att få ta på sådan luftskruv som är överdimensionerad tro? Share this post Link to post Share on other sites
Strosselhuset 64 Posted July 24, 2022 Kanske kan en insatsgänga fungera? Vet inte hur konstruktionen ser ut med eventuellt säte eller krage men det finns "gängor" att montera så du får en frisk gänga. Man borrar upp hålet och gängar i ny gänga så funkar det igen. Kan kanske vara en framkomlig väg. /Mathias 1 Share this post Link to post Share on other sites
1stPeregrine 81 Posted July 24, 2022 Jag lindade lite lin runt luftskruven då jag, samma som du, fick gängpaj i locket på finfiltret. Det blev tätt, sedan rörde jag aldrig den luftningsskruven. Jag fyllde filtret med diesel vid byte och lät motorn lufta det sista. Fungerade bra i många år. Maskin TAMD 31. 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 883 Posted July 24, 2022 6 timmar sedan skrev Niklas-ES: Hej, har gängpaj på dieselfiltret för luftskruven. Ej skruven, men huset. Misstänker det borde vara vanligt med tiden. VP TAMD31. Hur har ni löst det? Gänga större gänggång och ny skruv är det lättaste kanske? går de att få ta på sådan luftskruv som är överdimensionerad tro? Använd hellre ett gängtätningslim loctite typ. Skulle du mot förmodan få in lin eller gängtejpsrester i pumpen blir det inte så bra. 3 Share this post Link to post Share on other sites
1stPeregrine 81 Posted July 24, 2022 2 timmar sedan skrev kossor: Använd hellre ett gängtätningslim loctite typ. Skulle du mot förmodan få in lin eller gängtejpsrester i pumpen blir det inte så bra. Det är helt rätt man måste vara väldigt försiktig ned linet, men finns det bättre produkter, som jag inte kan/vet nåt så om använd dessa. För mig vad det det som fanns då å där, men funkade. Share this post Link to post Share on other sites